Extrainkomster till fiskodlingen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • October 2024

    Extrainkomster till fiskodlingen

    Med en sån här anläggning skulle man nog kunna få odlingen att gå runt

  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Satan vad äckligt...*ugha*

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Vad är det för äckligt med det? Och helt seriöst lär det säkert finnas en marknad för att dra upp mängder av den arten.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Detta är definitivt inga konstigheter, vet att det för bara några år sedan påbörjades större försök på att få upp odlingen av denna art och långt gågna planer på hur man skulle kunna erbjuda motsvarande psoriasisbehandling denna väg.

        Dessvärre vet jag att vissa planer gick i baklås då, men det finns säkerligen fortfarande stort intresse i ämnet.

        Googla lite så lär ni hitta en hel del tyska siter i ämnet.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Vad är det för äckligt med det? Och helt seriöst lär det säkert finnas en marknad för att dra upp mängder av den arten.
          Det är äckligt med fiskar som tuggar i sig skinnbitar från människor...lika äckligt som det är när man använder en viss typ av maskar för att läka sår. Även om det finns en marknad så tycker iallafall jag att det är lite äckligt...

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Har försökt sälja den där rackaren, men det var bara en enda kund som var intresserad. Tror dock inte han köpte några i slutänden.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Tycker det verkar finfint om det funkar. Ser absolut inget äckligt i det, har själv eksem på fötterna och kan tänka mig ett fotbad med de där. Månne värt att prova, inget av det jag testat hittills biter på mitt eksem. Däremot undrar jag om de är så enkla att odla - någon som vet?

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ha ha helt underbart vad de kommer på! Och bra betalt också! Äckligt nja kanske mest fränt

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Det är äckligt med fiskar som tuggar i sig skinnbitar från människor...lika äckligt som det är när man använder en viss typ av maskar för att läka sår. Även om det finns en marknad så tycker iallafall jag att det är lite äckligt...
                  Syftar du på blodiglar? Hirudo medicinalis används ibland till att läka sår efter kirurgiska ingrepp... Är den enda igeln i sverige som "suger blod" men är ganska så ovanlig om jag inte har fel.
                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av A C-son
                    Syftar du på blodiglar? Hirudo medicinalis används ibland till att läka sår efter kirurgiska ingrepp... Är den enda igeln i sverige som "suger blod" men är ganska så ovanlig om jag inte har fel.
                    Mvh/Andreas.
                    Nej jag har för mig att det var små maskar...men det är klart..jag kan ju ha fel.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Nej jag har för mig att det var små maskar...men det är klart..jag kan ju ha fel.
                      Man använder väl fluglarver för att "beta" död vävnad i svårläkta sår om jag inte minns fel. Säkert hur effektivt som helst. Blodiglar används för att återfå cirkulation i tex. en avklippt finger som sytts på plats igen.

                      Discovery har massor av värdelöst vetande
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Nej jag har för mig att det var små maskar...men det är klart..jag kan ju ha fel.
                        Blodiglar tillhör ringmaskarna där bla daggmaskarna ingår.
                        Men de som används medicinskt är väl inte speciellt små...
                        Vet iofs inte om jag tycker det verkar så trevligt att ha blodiglar surplande runt ett färskt operationssnitt heller men kan det rädda en kroppsdel så är det nog värt det! Fiskarna i Aftonbladets artikel tuggade väl dock bara på hudytan och då framförallt död vävnad så den behandlingen kan nog ochså vara mödan värt att underkasta sig om man blir hjälpt av det - och har råd!!!
                        Verkar vara dyrt med den här typen av behandlingar. Blodiglar destrueras (av smittskyddsskäl) dessutom efter varje genomförd igelterapi så det kanske verkligen skulle kunna vara en lukrativ bransch om bara efterfrågan är tillräckligt stor.
                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Man använder väl fluglarver för att "beta" död vävnad i svårläkta sår om jag inte minns fel. Säkert hur effektivt som helst. Blodiglar används för att återfå cirkulation i tex. en avklippt finger som sytts på plats igen.

                          Discovery har massor av värdelöst vetande
                          Är det på Discovery du hört att fluglarver betar död vävnad?
                          Har ochså sett det på ngt program...Hm, tror det var typ "crime scene" eller ngt sådant men då var HELA gubben död! så det hjälpte väl inte direkt...(ber er ha överseende med min galghumor, lite smaklöst.)
                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • Lakka-Ciklid
                            Användare
                            • March 2007
                            • 75

                            #14
                            Så här står det i en modetidning(modette) :

                            "UPPLEVELSE TOKYO
                            Oedo odsen är en onsenresort på Odaibaön i Tokyobukten. När man checkar in byter man sina egna kläder mot en traditionell japansk yukata och kliver sedan in i en värld som påminner om Tokyo under Edo-perioden. Här finns inte bara varma källor både utomhus och inomhus, utan ocksåsandbad, fotbad, massagerum, resturanger, barer och affärer. Bärst av allt är doktor fish, ett fotbaddär små fiskar äter upp delar av din hud. Denna turkiska specialitet har nu blivit en hit i Japan och japaner vallfärdar till dessa såkallade Doctor Fish-anläggningar och betalar glatt dyra pengar för att bli peelade på fötter och kroppen. Jag testade fotbad med dessa små firrar som äter döda hudceller. Fötterna blir superlena och mjuka. Lite läskigt och väldigt, väldigt kittligt. Nu får vi se om det hittar till Sverige snart."

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #15
                              Jag tror att dom provat är nöjda
                              men hur är det för fiskarna skittråkig miljö och för lite grottor
                              vänligen
                              okänd
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...