Matvägran & vit avföring - vad gäller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    Matvägran & vit avföring - vad gäller?

    Har en Astatotilapia nubila-hane som matvägrar (smakar inte ens på levande mygglarver!), och som har vit, nästan genomskinlig, avföring. Han står mest still och hänger på bottnen. Det finns inga synliga yttre symptom på honom alls.

    Jag har behandlat honom med AquaFuran och Axilur (Fenbendazol) utan effekt.

    Jag är rätt säker på att jag läst flera gånger om folk som haft liknande sjukdomar bland malawis, så jag tänkte höra hur ni behandlar den? Hur gör ni för att få igång en matstrejkande fisk med magproblem?
  • endymion

    #2
    När det gäller victoriaciklider är det oftast kört när de börjar matvägra. Jag har bara fått igång en fisk någonsin. Jag har testat diverse goda råd men inget har funkat. Därför är det extremt viktigt med bra mat och MYCKET mat till victorior. Men lyckas du, får du gärna säga hur du gjorde.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      I ett läge som det du beskriver så skulle jag börja med en ganska stort vattenbyte och sedan tillsätta,

      Octozin -dos enligt förpackning,
      Aquafuran -dos enligt förpackning,
      Salt ca 1dl per 100L,

      Knepet brukar vara att man kör medicinering samma dag som man ser problemet.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Octozin sägs vara Metronidazol, och jag har kört med Fenbendazol. De bör bägge slå ut ciliater, men jag skall köpa & testa Octozin också.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 08 October 2007, 09:38.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          När det gäller victoriaciklider är det oftast kört när de börjar matvägra. Jag har bara fått igång en fisk någonsin. Jag har testat diverse goda råd men inget har funkat. Därför är det extremt viktigt med bra mat och MYCKET mat till victorior. Men lyckas du, får du gärna säga hur du gjorde.
          Jag har inte fullt lika negativa erfarenheter. Jag har lyckats mata upp riktigt tunna fiskar. Problemet ar att det det ursprungliga problemet (hackkyckling) kvarstar och att man inte far in dem i gruppen igen. Hanar kan matas upp fran ratt bedrovlig kvalitet.

          Nar det galler din fisk sa brukar jag kora salt + 10 ggr rekomenderad dos av "NP" vilket jag har for mig ar Metronidazol. Det kan till och med radda firrar som har borjat svullna. Ar det en mindra viktig fisk sa har jag ihjal den.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Jag har också som praxis att avliva sjuk fisk, men det här är en riktig prakthane, oerhört snygg när han färgar upp för honan, så det är värt att prova en metronidazol-kur.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Jag har också som praxis att avliva sjuk fisk, men det här är en riktig prakthane, oerhört snygg när han färgar upp för honan, så det är värt att prova en metronidazol-kur.
              Knepet brukar vara att köra en kombination av de 2 preparaten jag skrev... det har hjälpt i många liknande fall som det du beskriver.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Tillsatte octozin, och jag vet inte om jag inbillar mig, men han verkar piggare redan. Han har tidvis lämnat botten och jagat honan en hel del. Fast äter gör han fortfarande inte.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  Nepp, det gick inte. Han blev kortvarigt friskare och började smaka på maten (dvs ta i munnen och spotta ut - tidigare hade han börjat "spotta" bara han SÅG mat, väldigt märkligt beteende egentligen), men det tog bara någon dag så var han lika svag igen - och när honan också insjuknade tyckte jag det räckte, och satte punkt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...