Bygga 1600 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    "Mina" akvarier pa 600x90x40cm har 10mm glas.
    Har du akvarium av den sizen i odlingslokalen eller jobbar du på Hull Fichproduction AB?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av mek
      Har du akvarium av den sizen i odlingslokalen eller jobbar du på Hull Fichproduction AB?
      Universitetet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Rax_72
        Användare
        • July 2007
        • 13

        #18
        Jodå, det finns så tjockt glas. Var precis nere och pratade med Tommy på Guldfisken. Han har ju byggt ett och annat kar bla ett på 15 kubik!

        Men han tyckte det skulle räcka med 12 mm på sidorna och max 15 mm i botten.
        Det enda som påverkade tjockleken enligt honom var höjden på karet, sen handlade det om att använda sig av överliggare.

        /Jörgen

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #19
          Om du inte orkar räkna själv så finns det ju exempel på färdigräknade tjocklekar i länken jag angav:

          Tex
          2400*600 akvarium behöver minsta glastjocklek 9,1 vid säkerhetsfaktor 2 och 12,6 vid säkerhetsfaktor 3,8.

          Således så tror jag absolut att 12 mm glas räcker för att bygga det akvariet du tänkt. Jag ser ingen anledning att göra bottnen tjockare än övrigt, det viktiga är plant och i våg. En tjockare botten kommer inte kunna rädda om akvariet står fel.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Rax_72
            Användare
            • July 2007
            • 13

            #20
            Var inne och tittade på länken du skickade tropfrog, men hängde aldrig med på hur det där med säkerhetsfaktorn räknades ut. Han räknade där med 3,8 hela tiden men hittade aldrig varför. Känns ju som en liten overkill kanske.

            Lutar starkt åt att köra 12 mm rakt över, borde ju hålla enligt vad alla säger.
            Ska nog också ändra lite på designen tror jag, blir nog klassiskt rektangulärt. Kan väl vara dumt och bygga med vinklar om man nu aldrig gjort ett så stort innan.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1832

              #21
              På sidan två: nature of glass:

              The variability of the strength of glass due to limitations of the manufacturing process means a suitable safety factor must be used when calculating glass thickness. The factor commonly used is 3.8. While not a perfect guarantee, it will remove all risk bar that of damaged or very poor quality glass.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Yonaz
                Användare
                • January 2006
                • 227

                #22
                Jepp jag har härdat glas och det sprängs i små små bitar om det skulle gå sönder. Inte så kul om det skulle gå sönt men å andra sidan håller det för en slägga om jag skulle vilja testa (har nämligen testat på en liten bit)...

                Själva karet utan vatten väger säkert minst 500 kilo skulle jag tippa på. Sen står den på en ram som också väger satan. Fick vara fyra st personer för att ens orka rubba det Är mer orolig för att min 10 cm betongplatta ska hålla än att glaset ska gå sönder.
                5000 liter hemma!
                http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                Kommentar

                • Rax_72
                  Användare
                  • July 2007
                  • 13

                  #23
                  Ett härdat glas är ca 5 ggr starkare än ett ohärdat, vilket i princip innebär att man kan gå ner rejält i tjocklek. Det klarar även betydligt större temperaturväxlingar. Känsligaste stället för ett härdat glas är ca 3 cm från hörnet på kanten, detta pga härdningsproceduren.
                  Jobbar med att böja och härda glas så man har lite koll.

                  Kommentar

                  • Rax_72
                    Användare
                    • July 2007
                    • 13

                    #24
                    Tropfrog: Den där sidan för att räkna fram glas, jag antar att dom räknar med att man inte ska köra med nån typ av förstärkning varie sig i överkant eller i botten därav den tjocka dimensionen?

                    Kommentar

                    • krejsi
                      Användare
                      • September 2005
                      • 13

                      #25
                      om jag skulle bygga akvarium o hade ruskigt bra pris så hade ja tagit tjockare än va som krävs.. när ja va inne på globefish o snackade lite akvarium me han. va sugen på ett 200x100x70. han räknade lite o kom fram till att 12mm inte räckte. han skulle ringa till glasmästarn och fråga.. men då insåg ja att de skulle bli dyrt. så då sket ja i de.
                      tjohejsan 980 liter fisksoppa

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

                        #26
                        Låter som ett kul projekt det där!
                        En sak som man kan göra för att få en större silicon fog som håller front o sido glas är att man lägger en glas remsa på 5cm typ runt ytter kanten i botten på karet. då kan man dubbla bredden på fogen och man får ett mer hållfastigt kar.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #27
                          När vi räknar på akvarium i 12mm brukar vi tänka på vissa faktorer
                          ej längre än 250cm
                          ej bredare än 70cm
                          ej högre än 70cm
                          ej större än 1225liter
                          om botten blir bredare än 70cm ökar vi tjockleken till 15mm och anledningen är två, dels klarar den mer brytningsfel samt limytan på bottenfogen ökar avsevärt
                          faktiskt 30cm2 per meter
                          dvs om botten ytan är 200x100cm och skillnaden på 12mm till 15mm
                          är 180 cm2 (försök att slita isär den)
                          och går man upp på bottenglaset kan man lika gärna öka resten av glaset för då sover man bättre på natten.
                          det här är våra egna värderingar och vissa kanske har invändningar emot dom visst kan dom stämma, men för oss är det en kvalitefråga.
                          vänliga hälsningar
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Rax_72
                            Användare
                            • July 2007
                            • 13

                            #28
                            Har fått pris från mitt jobb på glaset nu. Kommer kosta 2000 kr.
                            Så nästa projekt är att flytta 720 för att göra plats för det nya.

                            Har ca 50 malawi där nu. Vilken storlek på kar och hur länge kan man låta dom gå i mindre kar under flytten? Tänkte passa på att byta frontglaset på 720 när jag ändå tömmer det pga repor.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #29
                              Ursprungligen postat av Rax_72
                              Har fått pris från mitt jobb på glaset nu. Kommer kosta 2000 kr.
                              Till vad för storlek på akvarium och i vilken tjocklek och vilken kvalitet är det på glaset i genomskinlighet så att säga?
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Rax_72
                                Användare
                                • July 2007
                                • 13

                                #30
                                Det kommer bli på 1200 liter. 200x100x70 (lxbxh)
                                Det är räknat på 12 mm glas med förstärkning i botten bla.
                                Och vanligt float-glas

                                Glömde nämna det i förra inlägget att jag har ett 375 som jag tänkt låta malawi gå i så länge om det nu inte blir för litet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...