Ny burk, val av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimpa
    Användare
    • October 2007
    • 101

    Ny burk, val av fiskar

    Hej! Det här blir mitt första inlägg på forumet.

    Jag kommer i dagarna få hem ett nytt kar på 343 liter (125x50x55). Jag hade gärna haft fler liter på längden än på höjden. Måtten och storleken känns lite udda, men det passar perfekt in i längeheten och det var det jag fick hålla till godo med hos lokala djuraffären.
    Har också beställt ett Tetratec EX 1200 och modul L och M.

    Men jag skulle vilj ha lite förslag på vad jag ska ha för fisk. Har tidigare erfarenheter av malawi, både mbunas och aulonocara.
    För tillfället lutar det mest åt nåt från Tanganyikasjön, men är inte helt säker. Har en förkärlek för akvarier inredda med enbart sten men hittar man fisk man tycker som kräver växter så får det ju självklart bli så.

    Är tacksam för alla tips och ideer!
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

    #2
    Jag har ett 310L (125x50x50) med biltemas blästersand och en liten stenhög i varsin ände av karet.
    Som fiskar har jag Cyprichromis Leptosoma, Xenotilapia Flavipinnins, några Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" och ett par hästnosar Eretmodus Cyanostictus. För tillfället bor där även några snäcklekare och ett princesspar temporärt, tills den framstående flytten är genomförd.

    Bifogar några suddiga foton.
    1: akvariet, 2: Xenotilapia Flavipinnins "Kigoma", 3: Eretmodus Cyanostictus.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

      #3
      Ursprungligen postat av jimpa
      För tillfället lutar det mest åt nåt från Tanganyikasjön, men är inte helt säker. Har en förkärlek för akvarier inredda med enbart sten men hittar man fisk man tycker som kräver växter så får det ju självklart bli så.

      Är tacksam för alla tips och ideer!
      Finns ju faktiskt fiskar även i Tanganyika som gillar växter. Ctenochromis Horei till exempel.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #4
        Ursprungligen postat av Rembrandt
        Finns ju faktiskt fiskar även i Tanganyika som gillar växter. Ctenochromis Horei till exempel.
        Nja .. den är en rovfisk.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av Cutekid
          Nja .. den är en rovfisk.

          Mvh
          Syftade mer på att den lever bland vegetation...

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            ciklider som kräver växter är ett fåtal om ens några gällande malawi/tanganyika så det är inget bekymmer, som du,tycker ja oxå om sten-inredning, personligen skulle ja välja mindre mbunas till ditt kar, även tanganyika kan vara intressant..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • jimpa
              Användare
              • October 2007
              • 101

              #7
              Skulle jag välja mbunas går jag lite i tankarna att enbart ha demasoni då jag tycker de är mycket fina små fiskar. Men de känns lite tråkiga då de börjar bli så vanliga. Nästan vilken djuraffärer som helst har rödzebror och demasoni nu för tiden. Iaf här omkring. Om det nu skulle vara nån anledning till att inte välja dem.

              Bland Tanganyika så har jag omedelbart fastnat för antingen calvus eller compressiceps. Tycker om deras utseende. Men hur skygga är de egentligen? Då jag inte är så hemma på tanganyika, så vilka fiskar skulle de gå att kombinera med? Vill ju inte ha ett allt för stillsamt akvarie.

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • February 2007
                • 697

                #8
                Ursprungligen postat av jimpa

                Bland Tanganyika så har jag omedelbart fastnat för antingen calvus eller compressiceps. Tycker om deras utseende. Men hur skygga är de egentligen? Då jag inte är så hemma på tanganyika, så vilka fiskar skulle de gå att kombinera med? Vill ju inte ha ett allt för stillsamt akvarie.
                Compressiceps är väl inte den livligaste fisken i karet. Hanen är enligt mina erfarenheter lite skyggare och håller helst till vid en sten(hög). Cyprichromis är ju rätt rörliga av sig, så dom kanske skulle passa. Annars borde väl någon Troffefantast rekommendera dubbar. Där kan man väl snacka om rörelse...

                Kommentar

                • jimpa
                  Användare
                  • October 2007
                  • 101

                  #9
                  ok, ok. Men ändå tycker jag de är ett trevligt inslag i ett tanganyikakar.
                  Kräver inte cyprichromis större ytor? Det är helt klart en vacker firre annars.
                  Troffar vet jag inte om jag klarar av. Kräver nog mer erfarenhet än vad jag har.

                  Hämtar iaf karet imon så jag har ju några veckor på mig att fundera.

                  Kommentar

                  • Boffe
                    Användare
                    • February 2003
                    • 102

                    #10
                    Kör på troffar. Inte svårt. Mata med vegetabiliskt och vattenbyte en gång i veckan.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                    Kommentar

                    Arbetssätt...