Nytt 720 helglas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av Krille J-son
    Det gjorde ju inte mig klokare precis, missade nog en mattelektion eller två för mycket!

    Vart ligger det gyllene snittet i mitt 720 (200x60x60) kan någon som fattar detta förklara på ett vettigt sätt så jag också fattar? Vore väldigt tacksam för ett svar.
    Vart det gyllene snittet ligger i ditt kar beror lite på vart du vill räkna på det...
    Enkel definition på det gyllene snittet; Dela en strecka i två olika delar så skall den kortare sträckan förhålla sig längdmässigt till den längre sträckan så som den längre sträckan förhåller sig till till summan av de båda streckorna!
    Förhållandet ligger UNGEFÄR på 1,618... osv
    I DITT fall(längdriktningen);
    200/1,618= ca 123,6 (ena längden)
    200-123,6=ca 76,4 (andra längden)
    Kan kontrolleras 123,6/76,4= Ca 1,618
    (Avrundar här i exemplet för att talen skall stämma någorlunda men tror inte att ngn mm-precision har ngn större betydelse för akvariet ändå!)
    Tror du fattar logiken nu!?!
    Snittet kan såklart användas för volymer,diagonaler och annat ochså där samma relationsförhållande beaktas. Huruvida "det gyllene snittet" vetenskapligt kan bevisas vara det mest harmoniska förhållandet är nog ytterst tveksamt men grundtanken kommer ifrån att antika tänkare hittade sambandet i många naturliga skapelser som ansågs extra vackra. Så när man använder "det gyllene snittet" i en skapelse så anser man sig ha naturen som utgångspunkt. De som är bevandrade i konst, arkitektur och annat kan lätt uppmärksamma förhållandet i det de ser vfr det ger en extra poäng till skapelsen, nämligen att det finns en seriös tanke bakom som utgår ifrån det "naturligt" vackra. "Det gyllene snittet" fick ett extra uppsving under renässansen och genier som Leonardo Da Vinci använde sig flitigt av det (han var ganska bra på att få till vackra proportioner...)
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1832

      #17
      Det enklaste sättet är att applicera gyllene snittet är när man gör en kokav layout i akvariet. I stället för att välja mitten som sammanstrålning så väljer man att använda det gyllene snittet.

      Ett annat sätt att använda det är att placera solitären i gyllene snittet och låta den komma tillbaka på annan plats med förhållandet mellan varandra i gyllene snittets proportion.

      Men kom ihåg...Att följa något slaviskt kan leda till att det känns kallt och tråkigt. Vissa avikelser uppskattas nog.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #18
        Inred efter gyllene snittet:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ok. tack ska ni ha nu klarnade det en aning

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #20
            Ursprungligen postat av Micke
            Den burken är så j-vla snygg!! (menar såklart tredje bilden på höger sida).

            Man tänker inte ens på att titta efter om det simmar någon fisk i den...

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #21
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Den burken är så j-vla snygg!! (menar såklart tredje bilden på höger sida).

              Man tänker inte ens på att titta efter om det simmar någon fisk i den...
              Det finns fler riktigt snyggt inredda kar i akvariegalleriet:
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mr:Livingstonii
                Användare
                • October 2007
                • 14

                #22
                Ursprungligen postat av Bilbo
                Intressant inställning när man ber om hjälp tycker jag, men du gav ju det hela 2 timmar och 40 minuter. Det kanske är så att det inte är folk som jobbar på den här sidan utan att det är ett medlemsforum, med folk som sitter på sin fritid och skriver. Men vad vet jag.......
                Där fick jag lära mig nått nytt trodde ärligt talat att det alltid fanns folk som hade koll här inne.. Då ber jag om ursäkt men är ju inte sämre än at man kan ändra sig hehe.
                Mr:Livingstonii

                Kommentar

                • Malawi Micke
                  Användare
                  • October 2006
                  • 167

                  #23
                  Hur går det med ditt kar?? Fått i några moduler än eller?? Själv får jag en laddning från pwss vilken dag som hellst..
                  malawi 4 life

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #24
                    Skulle köra på en 5-6 moduler i 720karet sen är det som sagt tycke och smak som avgör vilka moduler man vill ha, och köper man de lite större modellerna som t.ex H och A kan man ju såga lite och få egna varianter. Kika gärna på min zoon under kategorin montering av BTN moduler, kör med 6st moduler i karet. Hör gärna av dig om du vill ha mer info om BTN eller deras Katalog med sortiment.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    Arbetssätt...