Nytt 720 helglas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr:Livingstonii
    Användare
    • October 2007
    • 14

    Nytt 720 helglas.

    Hejsan!! Är ny här på forumet och skulle vilja be er om tips & råd för att inreda mitt 720. Är mycket sugen på btn moduler men vet inte vilka som skulle passa hör jätte gärna utav er och överös med tips!! Tack på förhand//Mr:Livingstonii
    Mr:Livingstonii
  • Malawi Micke
    Användare
    • October 2006
    • 167

    #2
    Tja och välkommen.. Helt klart skit snyggt med moduler i baljan..
    Kolla pwss.se där finns båda färgerna på btn´s moduler! Ha det gött
    malawi 4 life

    Kommentar

    • Mr:Livingstonii
      Användare
      • October 2007
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi Micke
      Tja och välkommen.. Helt klart skit snyggt med moduler i baljan..
      Kolla pwss.se där finns båda färgerna på btn´s moduler! Ha det gött
      Tack jo jag har sett modulerna på pwss.se men vet inte vilka moduler som skulle passa bäst i mitt 720. Ska kanske säga att jag kommer att ha malawisar i karet.
      Mr:Livingstonii

      Kommentar

      • Mr:Livingstonii
        Användare
        • October 2007
        • 14

        #4
        Men herre gud tack för alla hjälpsamma tips.. Kan ju undra om det är i brist på ciklid logga uppe i mitt hörn som gör så att alla tips haglar in..
        Senast redigerad av Mr:Livingstonii; 08 October 2007, 19:30.
        Mr:Livingstonii

        Kommentar

        • Mr:Livingstonii
          Användare
          • October 2007
          • 14

          #5
          ?????
          Mr:Livingstonii

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Mr:Livingstonii
            Tack jo jag har sett modulerna på pwss.se men vet inte vilka moduler som skulle passa bäst i mitt 720. Ska kanske säga att jag kommer att ha malawisar i karet.
            Alla modulerna passar väl? om du syftar på storleken...
            Vad som passar bäst för dig är ju en subjektiv fråga och alltså ngt du måste ta ställning till helt själv! Vill du ha inspiration så finns det dock trådar här på forumet där du kan söka info.
            Tips: Placera inredningen med det gyllene snittet som utgångspunkt så får du en bakgrund som dels blir trivsam att titta på och som du inte tröttnar på i första taget.
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #7
              Precis som Andreas skrev är inredning av BTN-moduler väldigt beroende på vad man själv tycker om.

              Personligen tycker jag att ett bra modulinrett kar är snyggare än hela bakgrunder. Jag kör dock för närvarande med en pangea-bakgrund pga att det är ett h-vete att fånga upp fisken om man har moduler.

              Om jag skulle inreda ett modulkar idag skulle jag först kolla på nätet för att få inspiration. Sedan besöka denna sida http://www.backtonature.se/sweden/bi...ld=moa_200.gif för att kolla måtten och skriva ut de moduler som verkar bra, alltså skriva ut bilderna där modulerna ligger i ett rutnät med mått. Därefter skulle jag rita upp baksidan på karet i samma skala som modulerna är ritade. Skulle klippa ut alla moduler och laborera med dessa tills jag hittat en bra design. Tänk på att det går att såga i modulerna utan större problem.
              Senast redigerad av RobbanG; 08 October 2007, 21:12.
              //Robert

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

                #8
                Inredningstråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52968 är en bra tråd med många tips i största allmänhet om hur man inreda sitt kar.
                //Robert

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tips: Placera inredningen med det gyllene snittet som utgångspunkt så får du en bakgrund som dels blir trivsam att titta på och som du inte tröttnar på i första taget.
                  Mvh/Andreas.
                  [/QUOTE]

                  Dum fråga kanske.. Men vad är igentligen det gyllene snittet?
                  Har hört talas om detta, men aldrig hajjat vad det är.
                  Senast redigerad av Gäst; 09 October 2007, 06:52.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1055

                    #10
                    bra fråga, jag undrar oxå vad gyllene snittet är
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      bra fråga, jag undrar oxå vad gyllene snittet är
                      Kolla länken http://www.ludd.luth.se/~micke/scien...94/gyllene.htm
                      //Robert

                      Kommentar

                      • Mr:Livingstonii
                        Användare
                        • October 2007
                        • 14

                        #12
                        Tack för tipsen
                        Mr:Livingstonii

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr:Livingstonii
                          Men herre gud tack för alla hjälpsamma tips.. Kan ju undra om det är i brist på ciklid logga uppe i mitt hörn som gör så att alla tips haglar in..
                          Intressant inställning när man ber om hjälp tycker jag, men du gav ju det hela 2 timmar och 40 minuter. Det kanske är så att det inte är folk som jobbar på den här sidan utan att det är ett medlemsforum, med folk som sitter på sin fritid och skriver. Men vad vet jag.......
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Det gjorde ju inte mig klokare precis, missade nog en mattelektion eller två för mycket!

                            Vart ligger det gyllene snittet i mitt 720 (200x60x60) kan någon som fattar detta förklara på ett vettigt sätt så jag också fattar? Vore väldigt tacksam för ett svar.

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

                              #15
                              Ursprungligen postat av Krille J-son
                              Det gjorde ju inte mig klokare precis, missade nog en mattelektion eller två för mycket!

                              Vart ligger det gyllene snittet i mitt 720 (200x60x60) kan någon som fattar detta förklara på ett vettigt sätt så jag också fattar? Vore väldigt tacksam för ett svar.
                              En annan bättre länk http://www.bottenhavet.com/hur-du-an...d-formgivning/

                              Ett förhållande mellan två delar som är 1.618

                              Som jag tolkar det hela så skulle man kunna använda detta på stenar, rötter, växter etc, så att den mellersta stenen är 1,618 ggr större än den minsta, den största 1,618 ggr större en den mellersta.

                              Om man delar in längden på karet 200 cm i två delar bör en mindre del vara ca 47,2 cm från t.ex. vänster sida, nästa större del vara ca 76,4 cm och den nästkommande delen ca 123,6 cm från samma sida. Förhållandet mellan dessa är ca 1,618.
                              Om höjden delas in på samma sätt skulle den mindre delen bli ca14,2 cm, därefter 22,9 cm och den större ca 37,1 cm från t.ex. glasbotten .

                              Dessa riktlinjer (delarnas linjerna) skulle man sedan kunna använda för att komponera ihop inredningnongen i sitt kar så attdet får perfekt/mest harmoniska proportioner.
                              Praktiskt fattar jag inte riktigt hur dett skulle vara användbart. Antar att dessa delar eller rutor som linjerna bildar utgöra någon typ av område där inredningsdetaljer typ ett stenrös, grupp av växter eller dylikt kan inrymmas.
                              //Robert

                              Kommentar

                              Arbetssätt...