Uttal av fisknamn som uppkallats efter personer
Kollaps
X
-
-
Mbuna utalar jag "mmbuuna" medans Ad. utalade de "mebuuna"Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av LNMbuna utalar jag "mmbuuna" medans Ad. utalade de "mebuuna"Daniel AndréassonKommentar
-
Hm, e det så? Där trodde jag faktiskt att det skulle vara Ämbuna. Änkonde (Nkonde) etc etc."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Jag är iallafall 99% säker. De flesta bantuspråk har stavelsebildande nasaler (alltså "m" och "n" och "ng") framför klusiler (alltså b, d, g, p, t, k). Som "mbuna" och "ngkonde". Normalt bör det uttalas med "m" som en egen stavelse. Alltså m-bu-na. Fast uttalet kanske har västerlandiserats eftersom swahili har blivit lite av afrikas engelska. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr (många gånger).Daniel AndréassonKommentar
-
Jag är iallafall 99% säker. De flesta bantuspråk har stavelsebildande nasaler (alltså "m" och "n" och "ng") framför klusiler (alltså b, d, g, p, t, k). Som "mbuna" och "ngkonde". Normalt bör det uttalas med "m" som en egen stavelse. Alltså m-bu-na. Fast uttalet kanske har västerlandiserats eftersom swahili har blivit lite av afrikas engelska. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr (många gånger)."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Vi kanske ska vara glada att namnen inte är på khoisan istället...Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
På tal om uttal, ni vet väl vad Pee-ess'ar är?
Kommentar
-
På tal om uttal, ni vet väl vad Pee-ess'ar är?
http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9905&lopnr=7Kommentar
-
Ja, till exempel khoi-språket x!uu~ som har drygt 140 konsonanter, varav hälften klickljud. Där hade man haft lite att bita i...
(Vad mycket spännande saker man lär sig när man läst alldeles för mycket språkvetenskap...)Daniel AndréassonKommentar
Kommentar