Ska bygga en ställning, tips och råd tack.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • June 2004
    • 102

Ska bygga en ställning, tips och råd tack.

Hej !

Ska bygga en ställning till ett 720 akvarium som har måtten 200x60. Jag vill gärna bygga en ställning i trä och vill inte att priset skall rusa iväg totalt, men är öppen för andra idéer.

Ställningen behöver desutom vara 80-90 cm hög för att komma upp bakom soffan där akvariumet står placerat. Det är ingen ultimat planlösning men vi bor i en etta och tjejen låter mig behålla karet som endå tar upp en jävla yta.

Hur ska jag konstruera detta så det blir stabilt ? Någon som gjort något liknande innan och har en beskrivning över hur ni gick tillväga ?

Tack på förhand.
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Gör 2 kuber av tex 22mm spånskiva som du ställer nästan ända ut mot kortsidorna. L70xD60xH80 då får du ca 50cm i mitten som hänger fritt men med en stadig bottenskiva på 30mm av ett bra material så är det absolut inget problem.

Alternativ köra reglar eller lecablock eller aluminium ställning... har du parkett golv så skulle jag inte råda dig att köra en aluminiumställning.

Men som sagt att göra 2 kuber med en tjock skiva över är nog det enklaste, kapar som skivorna åt dig på byggvaruhuset blir det ju spikrakt.
    Bara borra, skruva och limma så kan du ställa en bil på det =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mr:Livingstonii
      Användare
      • October 2007
      • 14

Ursprungligen postat av deelay
      Gör 2 kuber av tex 22mm spånskiva som du ställer nästan ända ut mot kortsidorna. L70xD60xH80 då får du ca 50cm i mitten som hänger fritt men med en stadig bottenskiva på 30mm av ett bra material så är det absolut inget problem.

Alternativ köra reglar eller lecablock eller aluminium ställning... har du parkett golv så skulle jag inte råda dig att köra en aluminiumställning.

Men som sagt att göra 2 kuber med en tjock skiva över är nog det enklaste, kapar som skivorna åt dig på byggvaruhuset blir det ju spikrakt.

Hmm det där låter smart och billigt. Funderar själv hur jag ska göra en bänk till mitt 720 i helglas.
      Mr:Livingstonii

Kommentar

• Vomera
        Användare
        • June 2004
        • 102

Ursprungligen postat av deelay

Tack för svaret ! Låter som en bra och billig idé ! Får se om jag följer ditt råd eller hittar på något annat. Inte hittat någon bättre lösning än så länge.

Kommentar

• KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

Såhär byggde jag min möbel, kostade ca 1000-1200:- och jag är jättenöjd, den är inte färdigmålad ännu. En massa spackeljobb kvar.

Möbelbygget: http://www.zoonen.com/forum/visadisk...sp?oid=1827315
          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

Arbetssätt...