Canon macro

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

Tjena
    Jag har nyligen köpt Sigmas EX 70/2,8 macro.
    Jämfört med kit-objektivet som jag använt förut så är det mycket skarpare med snabbare AF.
    Enligt tillverkaren skall detta 70mm objektiv motsvara 105mm på en kamera med APS-C sensor. Vad är skillnaden på fullformat sensor och APS-C, förutom storleken?

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Vad är skillnaden på fullformat sensor och APS-C, förutom storleken?
      Eftersom varje pixel för större plats på sensorn är det lättare att göra ljuskänsliga sensorer som ger låga brusnivåer på höga ISO och bättre dynamiskt omfång. Men framförallt får man möjlighet till kortare skärpedjup och ljusstarka vidvinklar.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

När det gäller brännvidden vid olika sensorformat så förändras den inte. Den som förändras är bildvinkeln, eller hur mycket som får plats på bilden. På en APS-C sensor beskärs bilden motsvarande att man hade använt ett objektiv med 1.5x längre brännvidd på småbildsfomatet. Här finns en bild som visar skillnaderna mellan olika format: http://www.ciklider.se/forum/index.p...sg5679#msg5679

Ett objektiv med 70mm brännvidd på en kamera med APS-C sensor ger samma bildutsnitt som om jag använt ett 105 mm objektiv på en sensor i småbildsformatet.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...