Bygge av 375:a

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Förresten så var det du som fick upp mina ögon för Nijsenni. Du tipsade mig om dom för några år sen när jag startade upp ett litet växtkar... Jag var mer inställd på fjärilar och påfåglar.

Hmm. Känns som om den här tråden spårade ur till en privat diskussion.

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av MatCan
      Har inte sett nått konstigt beteende förutom att fiskarna blivit lite skygga. Dom har inte matvägrat, inte svullna, inga sår.
      Då skulle jag gissa på någon förgiftning. Något stod inte rätt till när det gäller vattenkvalite´n.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

A. Stuartgranti "Chilumba"

Denna A. "Chilumba" tycker jag skulle kunna passa bra till Golden.
        3000 liter med Tropheus
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Ursprungligen postat av Johan F
          Denna A. "Chilumba" tycker jag skulle kunna passa bra till Golden.
          Tack för tipset. Den är väldigt fin. Idag försvann den näst sista Jullen. Mina golden börjar se slitna ut. Jag börjar ge upp.

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Tack för tipset. Den är väldigt fin. Idag försvann den näst sista Jullen. Mina golden börjar se slitna ut. Jag börjar ge upp.
            Börjar se slitna ut, hur då? Vad har du gjort hittills, bytt vatten hur mycket och hur ofta?
            3000 liter med Tropheus
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Ursprungligen postat av Johan F
              Börjar se slitna ut, hur då? Vad har du gjort hittills, bytt vatten hur mycket och hur ofta?
              Dom står och trycker och äter dåligt.
              Har gjort 50% vattenbyten varannan var tredje dag ungefär.
              Dom piggnar till lite efter det. Dom verkar även vara piggare under kvällstid än under dagtid.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Dom står och trycker och äter dåligt.
                Har gjort 50% vattenbyten varannan var tredje dag ungefär.
                Dom piggnar till lite efter det. Dom verkar även vara piggare under kvällstid än under dagtid.
                tråkigt att en del av dina fiskar har dött.
                Ett sätt på att kolla om fiskarna mår bra utav vattnet eller inte, räkna andetagen, tycker du att dom andas mindre häftigt när du har bytt vatten, nu menar jag inte precis när man har bytt vatten, vänta ett par timmar. och sedan jämför det ett par dagar efteråt.
                Då kan du jämföra om det är problem med ditt vatten eller om du har någon sjukdom.Janne

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Nu verkar det ha vänt.
                  Alla golden äter bra och ser piggare ut. Gömmer sig inte lika mycket utan är ute och simmar och far omkring.

Gjorde ett 50% vattenbyte igår och hade i lite extra salt.
                  Matar enbart med räkmix nu, för att se om den andra maten på nått sätt påverkar (kommer inte ihåg märke just nu).

Vet inte vad det är som gjort att det vänt. Kolfiltreringen, tätare vattenbyten, borttag av matsort, mindre fisk i karet (verkar konstigt, var inte så mycket i från början).

Hursomhelst så ser det bättre ut. Får hoppas att det håller i sig.

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

En liten uppdatering nu när karet varit igång några månader.

Fortfarande väldigt lite alger.
                    Är nog rätt klar med fiskinköpen nu. Har 7 Golden, 8 Lab. Hongi (röda), 10 Demasoni och 4 OB av nån sort som jag inte kommer ihåg vad den heter
                    Någon som kan vet? Dom syns lite dåligt på dom här bilderna. Ska försöka ta några nya.

Än så länge funkar det bra att ha Demasoni med golden och hongi. Får se vad som händer när dom blir lite större.

Det som återstår nu är en lysramp. Kommer bygga en heltäckande ramp med två lysrör och eventuellt nån halogen spotlight. Två juwel-reflektorer blir det också.
                    Byggs i 12mm MDF.

Har inte riktigt funderat klart på hur den ska byggas.
                    Lutar åt en ram med löstagbara (alternativt uppfällbara) sektioner/luckor. En lucka längst fram för att kunna mata längs hela framkanten samt för att kunna få ner armen för diverse småjobb. En längst bak för att få ner slangar i facken bakom bakgrunden för vattenbyten.
                    Skulle även vilja kunna fälla upp hela locket utan att för den sakens skull behöva ta bort hela rampen.

Blir lite svårt att fästa lysrören med alla luckor överallt :-)

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Är nog rätt klar med fiskinköpen nu. Har 7 Golden, 8 Lab. Hongi (röda), 10 Demasoni och 4 OB av nån sort som jag inte kommer ihåg vad den heter
                      Någon som kan vet? Dom syns lite dåligt på dom här bilderna. Ska försöka ta några nya.

Än så länge funkar det bra att ha Demasoni med golden och hongi. Får se vad som händer när dom blir lite större.

Det som återstår nu är en lysramp. Kommer bygga en heltäckande ramp med två lysrör och eventuellt nån halogen spotlight. Två juwel-reflektorer blir det också.
                      Byggs i 12mm MDF.

Har inte riktigt funderat klart på hur den ska byggas.
                      Lutar åt en ram med löstagbara (alternativt uppfällbara) sektioner/luckor. En lucka längst fram för att kunna mata längs hela framkanten samt för att kunna få ner armen för diverse småjobb. En längst bak för att få ner slangar i facken bakom bakgrunden för vattenbyten.
                      Skulle även vilja kunna fälla upp hela locket utan att för den sakens skull behöva ta bort hela rampen.

Blir lite svårt att fästa lysrören med alla luckor överallt :-)
                      Ser ut som nån MC Trewavase tycker jag.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

Här kommer lite nya bilder på dom.

Kommentar

• Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

Ja jag tror som tidigare men det finns ju en uppsjö av odlade trewavasae och om dina finns i sjön eller är nån mix ifrån olika fångstplatser har jag ingen aning om.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Gäst

Hej.
                            Tycker ändå att stenarna matchar bakgrunden helt okej. (Algerna kommer skall du se.)
                            Men kan du inte "fästa upp" dina anubias lite grann? (Synd om de skulle börja ruttna) Framför allt lanceolatan kan bli en riktigt sjysst planta i ditt kar tror jag...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

På vilket sätt ska jag fästa upp anubiasen menar du? På en sten?
                              Har inte tänkt på det, men det är ju så dom alltid vuxit i mina andra kar

Har bytt lite stenar sedan starten, just för att få en bättre färgmatchning, men även för att få lite kantigare stenar. Blev lite konstigt med en ganska kantig och hård bakgrund, men runda mjuka stenar.

Trewavase är den jag också funderat på om det inte är. Klantigt att köpa fisk utan att kolla upp vad man köper :-)

Kommentar

• Gäst

På vilket sätt ska jag fästa upp anubiasen menar du? På en sten?
                                Har inte tänkt på det, men det är ju så dom alltid vuxit i mina andra kar
                                Ja, t.ex...eller mellan lite större stenar...eller på lite drivved...
                                Men visst brukar det funka bra att plantera dem i bottensubstratet ochså
                                om inte hela rotstocken täcks.

Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...