Bygge av 375:a

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Jag gissar vattenkvaliten
    pga bakgrunden släpper gifter
    Nja. Har haft den funderingen med, men vet inte riktigt vad den skulle läcka för gifter. Det här är ju ett beprövat sätt att göra bakgrunder. Har en exakt likadan i mitt andra kar och har aldrig haft problem där.

Vet inte heller riktigt vad som skulle kunna vara giftigt. Husfix används av "alla" som gör bakgrunder, vissa lackar ej på detta men det verkar gå bra. Epotex är inte giftigt, frigolit är inte giftigt. Vattenfärgerna är innanför lacken och även om dom läcker ut bör det vara i så lite mängd att det ej påverkar fisken.

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Fiskarna har sett lite hängiga ut innan, men inte så farligt. Dom har ätit ordentligt ända till slutet. Har lagt i lite aktivt kol i ena ytterfiltret nu. Får se om det hjälper.

Mina golden ser än så länge pigga ut och äter bra. Samma sak med ancistrusarna

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Nja. Har haft den funderingen med, men vet inte riktigt vad den skulle läcka för gifter. Det här är ju ett beprövat sätt att göra bakgrunder. Har en exakt likadan i mitt andra kar och har aldrig haft problem där.
        ---------------------------------------------------------------------
        jag tror folk har mer problem med egna bakgrunder än dom säger
        ---------------------------------------------------------------------

Vet inte heller riktigt vad som skulle kunna vara giftigt. Husfix används av "alla" som gör bakgrunder, vissa lackar ej på detta men det verkar gå bra. Epotex är inte giftigt, frigolit är inte giftigt. Vattenfärgerna är innanför lacken och även om dom läcker ut bör det vara i så lite mängd att det ej påverkar fisken.
        --------------------------------------------------------------------
        det är ju massor av olika kemikalier

min uppfattning är att egna bakgrunder ändrar färg efter ett tag och det betyder att dom släpper något (detta är ett råd för igentligen vet jag inte)
        normalt sett dör inte nästan alla fiskar av sjukdommar utan att visa tydliga symtom, en å annan kan alltid dö,
        medans vattenkvalite tar livet av massor av fiskar utan att man vet varför
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av MatCan
          Har haft massdöd i mitt akvarium.
          De senaste 2 veckorna har alla (ca 20 st) utom 2 jullar dött. Inga av anictrusarna eller golden verkar må dåligt.

Jag har kollat ph, ligger runt 7,5. Inge nitrit eller nitrat. Har gjort ett antal 50% vattenbyten men det verkar inte hjälpa.

Jag funderar på om dom helt enkelt blivit ihjälstreassade av golden, som verkar vilja ta lite mer revir nu.

Nån som har nå idéer om vad jag ska prova härnäst?
          Skulle ju vara lite intressant och vet om du har sett om dom nu döda fiskarna har betet sig lite konstigt innan de dog? Matvägran, svullen, sår, simmat i cirklar etc.?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• MatCan
            Användare
            • September 2007
            • 210

Ursprungligen postat av Johan F
            Skulle ju vara lite intressant och vet om du har sett om dom nu döda fiskarna har betet sig lite konstigt innan de dog? Matvägran, svullen, sår, simmat i cirklar etc.?
            Har inte sett nått konstigt beteende förutom att fiskarna blivit lite skygga. Dom har inte matvägrat, inte svullna, inga sår.

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

jag tror folk har mer problem med egna bakgrunder än dom säger
              Det tror inte jag.
              Vad skulle folk ha för anledning att ljuga om det? Jag tycker rent generellt att folk är väldigt ärliga med att dela med sig om sina problem och misstag. Om hemgjorda bakgrunder (gjorda enligt den här principen) var ett problem borde man sett något av det i forum och på webbsidor.
              Som sagt. Jag har en bakgrund till som gått i några år. Den har inte orsakat några problem och inte ändrat färg. Den ser ut precis om den gjorde när den var ny, bortsett från lite alger.

det är ju massor av olika kemikalier
              Jo, men kemikalier är inte nödvändigtvis farliga... All färg består av kemikalier, liksom all lack och polyeuretan skum. Vad tror du att BTN bakrunderna är gjorda av?

Det här är ju ett beprövat sätt att göra bakgrunder även om det kanske inte är lika vetenskapligt utprovat som BTN. Det är ju inte som om jag provat nått nytt.

Trots detta så misstänker jag också att bakgrunden läcker nått giftigt.

Jag kör med lite kolfiltrering och tätare vattenbyten och avvaktar och ser vad som händer. Fortsätter fisken dö så får jag tömma karet och rycka ut bakgrunden (snyft)

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Det är bättre med täta vattenbyten än att tro att aktivt kol gör jobbet
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Allt lakas ut med tiden
                  skulle det vara något skit sätt in en enda testpilot typ kardinaltetra så får du svaret ganska snart
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Det är bättre med täta vattenbyten än att tro att aktivt kol gör jobbet
                    Därför kör jag båda för säkerhetsskull.
                    Var ett tag sen jag läste kemi, och jag kan inte påstå att jag var nån klippa på det. Men det jag har för mig är att aktivit kol är bra på att dra till sig gifter och dyl. Det lär ju knappast göra nån skada...

Tänkte förresten svänga förbi A-lagret imorgon... Har du nå fina Nijsseni inne (till det andra karet med den ogiftiga bakgrunden :-))
                    Senast redigerad av MatCan; 25 January 2008, 23:49.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Därför kör jag båda för säkerhetsskull.
                      Var ett tag sen jag läste kemi, och jag kan inte påstå att jag var nån klippa på det. Men det jag har för mig är att aktivit kol är bra på att dra till sig gifter och dyl. Det lär ju knappast göra nån skada...

Tänkte förresten svänga förbi A-lagret imorgon... Har du nå fina Niisseni inne (till det andra karet med den ogiftiga bakgrunden :-))
                      Sicken tur att jag var vänlig (mums vi får en kund på Lördag)
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

Sicken tur att jag var vänlig (mums vi får en kund på Lördag)
                        Nja. Det har vi inte sett ännu. Du får la ge mig ett bra pris då. Du vet, lönen i januari går ju åt till att betala MasterCard-räkningen för alla julklappar, så man har ju inte den fetaste plånboken längre :-)

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Nja. Det har vi inte sett ännu. Du får la ge mig ett bra pris då. Du vet, lönen i januari går ju åt till att betala MasterCard-räkningen för alla julklappar, så man har ju inte den fetaste plånboken längre :-)
                          Visst får du ett bra pris det gör inget för vi är dyrast ändå
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

Visst får du ett bra pris det gör inget för vi är dyrast ändå
                            Hahaha. Så det är inte bara jag som insett det
                            Tyvärr har ni ju en butik som är otroligt kul att gå och drömma i så man måste ju hälsa på er ibland trots priserna

Vi får se hur det blir med ny fisk den här månaden. Har redan blåst en massa pengar på motionsutrustning idag... Snacka om korkat, när man kan köpa fisk istället.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Hahaha. Så det är inte bara jag som insett det
                              Tyvärr har ni ju en butik som är otroligt kul att gå och drömma i så man måste ju hälsa på er ibland trots priserna

Vi får se hur det blir med ny fisk den här månaden. Har redan blåst en massa pengar på motionsutrustning idag... Snacka om korkat, när man kan köpa fisk istället.
                              Jag hatar fattiglappar
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• MatCan
                                Användare
                                • September 2007
                                • 210

Jag hatar fattiglappar
                                Haha. Får se om jag cyker upp i morgon då och får se om du är där. Då vet du vad som gäller.

Kommentar

Arbetssätt...