Bygge av 375:a

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Eller kanske en liten grupp eller ett par av denna sort: Sciaenochromis Fryeri
    Den bajsande ansistrus malen sabbar bilden men försök glömma honom
    Senast redigerad av Mattias777; 08 January 2008, 18:23.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Här kommer lite bilder.

Kommentar

• Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

Ursprungligen postat av Mattias777
        Eller kanske en liten grupp eller ett par av denna sort: Sciaenochromis Fryeri
        Den bajsande ansistrus malen sabbar bilden men försök glömma honom
        Jag försökte ialf Hoppas du inte blir sur för jag exprimenterade med din bild
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av MatCan
          Japp. Det rullar på.
          Jag har haft lite för dålig ytcirkulation så jag har fått sätta dit ett litet innerfilter tillfälligt.
          Ska skaffa en liten cirkulationspump som ska in bakom bakgrunden med ett utblås som får komma ut genom bakgrunden precis vid ytan.

Hade behövt göra lite fler insug i bakgrunden.
          Fick ta upp detta i efterhand. Inte så kul att behöva borra igenom lack husfixet när det står vatten i akvariet, men hade inget val.

Ska fota lite ikväll om jag kommer ihåg.

Jag är väldigt nöjd, men hade jag gjort om det så hade jag gjort bakgrunden mindre utrymmeskrävande. Den tar lite för mycket plats.
          Det är nog ett ganska vanligt "misstag" just det där med utblåset, riktningen är ofta viktigare än placeringen...(en del pumphuvuden har ju dessutom inte utblåset i ovankant) Jag har själv gjort misstaget vid ett tillfälle för länge sedan att jag utformade baksidan av en bakgrund "rakt av" för att passa två pumphuvuden. Den vågräta vinkeln på hålena samt det bristfälliga rörelseutrymmet innebar då minimalt med ytrörelser. Detta tvingades jag lösa med att trycka ditt två tillböjda slangstumpar som helt klart degraderade den i övrigt skapliga bakgrunden till att se ut som ett haffsverk... Men det är ju så man lär sig och jag betonar gärna åter vikten av tid och kontemplation för att undvika besvärande slarvfel. Håller på sätt och vis med dig MatCan, extra marginaler är en fördel och gärna lite extra tilltaget djup (har btn slimline i mina 50x50-kar )

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Här kommer lite bilder.
            Härligt!
            Ser jag fel eller har algerna tagit sig betydligt bättre på stenarna än på bakgrunden?

Mvh/Andreas

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
              Jag försökte ialf Hoppas du inte blir sur för jag exprimenterade med din bild
              Nej, jag blir inte alls sur, det är sådant jag vill lära mig själv. Har inte börjat redigera ännu men skall få ett photoshop av en kompis snart. Skulle gärna vilja se bilden med bakgrunden svart, kan du göra det? Skulle va kul o se hur det blev.

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Här kommer lite bilder.
                Skaulle satsa på o få färger som passar till dina fiskar., orange, blått, svart, vitt så du får snygga kontraster.

Kommentar

• Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

Ursprungligen postat av Mattias777
                  Nej, jag blir inte alls sur, det är sådant jag vill lära mig själv. Har inte börjat redigera ännu men skall få ett photoshop av en kompis snart. Skulle gärna vilja se bilden med bakgrunden svart, kan du göra det? Skulle va kul o se hur det blev.
                  Så duktig är jag inte :/ Men det finns nog de här på forumet som klarar av det.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Ursprungligen postat av A C-son
                    Härligt!
                    Ser jag fel eller har algerna tagit sig betydligt bättre på stenarna än på bakgrunden?

Mvh/Andreas

Japp det stämmer.
                    Det är i och för sig mer alger på bakgrunden än vad som syns på bilderna, men det är betydligt mer på stenarna.

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Har experimenterat lite med utblåsen och riktat om den tillfälligt med två slangar.
                      Resultatet blev mycket bra. Behövs definitivt ingen mer cirkulationspump.
                      Jag funderar lite på hur jag ska få till det snyggt bara. Vill ju inte ha två slangar stickandes ut ur bakgrunden.

Funderar på om man kan bygga in dem i ett frigolitblock som man sedan "fixar", målar och lackar så att den ser ut som bakgrunden. Slangarna får sticka ut nån centimeter så att man kan använda dem och fästa anordningen med genom att helt enkelt sticka in dem i de gamla utblåshålen plus att man sätter fast det i överkant ovanför vattenytan.
                      Om man gör det bra lär det bli i princip "osynligt".

Bifogar även lite mer "algbilder". :-)

Mattias777: Jag gillar Sciaenochromis Fryeri. Måste läsa på lite om den.
                      Nått annat tips på en blå fisk? Kommer som sagt slänga i lite Labidochromis Hongi (röd variant) och tror att blått skulle passa bra med resten.

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Har experimenterat lite med utblåsen och riktat om den tillfälligt med två slangar.
                        Resultatet blev mycket bra. Behövs definitivt ingen mer cirkulationspump.
                        Jag funderar lite på hur jag ska få till det snyggt bara. Vill ju inte ha två slangar stickandes ut ur bakgrunden.

Funderar på om man kan bygga in dem i ett frigolitblock som man sedan "fixar", målar och lackar så att den ser ut som bakgrunden. Slangarna får sticka ut nån centimeter så att man kan använda dem och fästa anordningen med genom att helt enkelt sticka in dem i de gamla utblåshålen plus att man sätter fast det i överkant ovanför vattenytan.
                        Om man gör det bra lär det bli i princip "osynligt".

Bifogar även lite mer "algbilder". :-)

Mattias777: Jag gillar Sciaenochromis Fryeri. Måste läsa på lite om den.

Nått annat tips på en blå fisk? Kommer som sagt slänga i lite Labidochromis Hongi (röd variant) och tror att blått skulle passa bra med resten.
                        Blått, varför inte någon Aulonocara? Stuartgranti "Chilumba" skulle passa fint med reservation för Hongi´n.
                        Det är bara och komma förbi om du vill se dom "live".
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Massdöd

Har haft massdöd i mitt akvarium.
                          De senaste 2 veckorna har alla (ca 20 st) utom 2 jullar dött. Inga av anictrusarna eller golden verkar må dåligt.

Jag har kollat ph, ligger runt 7,5. Inge nitrit eller nitrat. Har gjort ett antal 50% vattenbyten men det verkar inte hjälpa.

Jag funderar på om dom helt enkelt blivit ihjälstreassade av golden, som verkar vilja ta lite mer revir nu.

Nån som har nå idéer om vad jag ska prova härnäst?

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Har haft massdöd i mitt akvarium.
                            De senaste 2 veckorna har alla (ca 20 st) utom 2 jullar dött. Inga av anictrusarna eller golden verkar må dåligt.

Jag har kollat ph, ligger runt 7,5. Inge nitrit eller nitrat. Har gjort ett antal 50% vattenbyten men det verkar inte hjälpa.

Jag funderar på om dom helt enkelt blivit ihjälstreassade av golden, som verkar vilja ta lite mer revir nu.

Nån som har nå idéer om vad jag ska prova härnäst?
                            Hur såg dom ut innan dom dog? Matvägran? Uppsvällda? Du kan salta, ca 2dl per 100L vatten efter ett vattenbyte. Om det är bakterier och så många har dött så kanske du skall medicinera akvariet. Du kan sänka vatten nivån under medicinering så blir det billigare. Furanol har hjälpt mig några ggr, finns i vanliga zoo butiker ofta. Tanyainka firrar brukar inte trivas så bra med malawi har jag hört även om golden är en snäll malawi. Har ingen erfarenhet av detta själv dock men det är nog inte så bra o blanda

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Jag gissar vattenkvaliten
                              pga bakgrunden släpper gifter
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar