If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Fasen va sjysst. Visste inte att det fanns.
Kan ju vara värt lite pengar om det fungerar.
Det är ju lätt att skära bort det mesta av silikonet men den sista hinnan som blir kvar är ju ett h*lvete. Detta borde vara perfekt till den.
Jag skar rent en kant igår på ett glas..... Inte skoj
Tycker jag har sett dessa blåsor även i fabrikstillverkade kar.
Dessutom kan jag upplysa om att jag har ett 340 kar som är siliconat med clas ohlsson silicon och det håller. Det är dessutom högre än ett standard 375 så trycket i det karet är ännu högre. Så jag vet inte om det är skäl till oro om det inte är för mycket blåsor.
Jag har också haft ett 375 fabrikslimmat kar med dessa blåsor i. I mitt nu 1200l hemmalimmade kar, finns det massor av såna blåsor. Klart att det skulle kännas bättre om de inte fanns, men nu har karet varit i gång i över två år utan problem.
Jag har också haft ett 375 fabrikslimmat kar med dessa blåsor i. I mitt nu 1200l hemmalimmade kar, finns det massor av såna blåsor. Klart att det skulle kännas bättre om de inte fanns, men nu har karet varit i gång i över två år utan problem.
Det är inte blåsorna i sig jag var orolig för utan det faktum att det såg ut som att silikonet sprack upp där bllåsorna fanns. Om jag drog isär glasen med handkraft så kunde jag se hur sprickorna i silikonet blev större.
Det hade inte funkat nån längre stund.
Har rengjort alla glas utom ett nu.
Kom på ett sätt att göra det riktigt enkelt...
Jag läste på nått forum (var det här kanske?) att det var någon som skrev att silikonremovern luktar lacknafta. Jag provade därför att blöta silikonfogarna med lacknaft och låta det dra in nån minut. När det gjort det var det skitenkelt att få bort det med rakbladet. Det släpper mycket lättare. Nästan så att det räcker med ett drag med rakbladet. Det blir ingen hinna kvar heller utan glaset blir rent nästan på en gång.
Tog mig "bara" en timme att rengöra tre glas.
Ska försöka få tag på nytt riktigt akvariesilikon nu i helgen så kanske man kan limma om karet nån kväll i veckan eller nästa helg.
Det är inte blåsorna i sig jag var orolig för utan det faktum att det såg ut som att silikonet sprack upp där bllåsorna fanns. Om jag drog isär glasen med handkraft så kunde jag se hur sprickorna i silikonet blev större.
Det hade inte funkat nån längre stund.
Hej, jag är ny här
Även om man inte ser blåsor när karet är nylimmat så ser man dom ofta när vattnet kommit i. Det beror på att dom är väldigt små men när trycket pressar isär kontakt ytorna så sväller blåsorna. Ju tjockare fog desto mer sträcks silikonet ut och desto större blir blåsorna. Är fogen tillräckligt tjock så sträcks silikonet tills det spricker. En tunn fog är starkare än en tjock.
Även om man inte ser blåsor när karet är nylimmat så ser man dom ofta när vattnet kommit i. Det beror på att dom är väldigt små men när trycket pressar isär kontakt ytorna så sväller blåsorna. Ju tjockare fog desto mer sträcks silikonet ut och desto större blir blåsorna. Är fogen tillräckligt tjock så sträcks silikonet tills det spricker. En tunn fog är starkare än en tjock.
Tjena
Är du samma Patrik Eriksson som var aktiv i Falu-akvarieförening på 80-talet, i så fall har vi nog setts förr, jag var också aktiv i Falu-akvarieförening.
Tjena
Är du samma Patrik Eriksson som var aktiv i Falu-akvarieförening på 80-talet, i så fall har vi nog setts förr, jag var också aktiv i Falu-akvarieförening.
Vilket som, välkommen till forumet.
Det är samma person, jag känner igen dig på bilden. Det måste ha varit i slutet på 70, början på 80 talet! Ibland är världen bra liten!
Det är samma person, jag känner igen dig på bilden. Det måste ha varit i slutet på 70, början på 80 talet! Ibland är världen bra liten!
Riktigt kul, tror jag sett dig på ciklider.se. och den patrick bor i kanada så jag misstänkte att det var du, kul att du hittat tillbaka till firrarna. jag har själv fått ett rejält uppsving det senaste 2 åren gällande ciklider, efter att haft ett uppehåll på ca 15 år.
Kom på en helt annan sak...
Jag fick en massa sandlådedand över när vi fixade en sandlåda till barnen förra sommaren. Törs man ha den i karet (efter noggrann tvätt)
Vet inte riktigt vad det är för sand och hur den skulle påverka ph och om den innehåller nått skumt. Det är "vanlig sand" köpt i grustaget. :-)
Känns trist att pröjsa 300-500 spänn för lite sand, snål som man e :-)
Kommentar