Bygge av 375:a

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Jag bygger bakgrunden utanför karet och limmar in den när den är helt klar.
    Är lättare att komma åt ordentligt då.

Utblåsen från filtrena hamnar längst upp till vänster och insuget blir i en skreva nere till höger.
    I skrevan limmas myggnät. Det känns smidigare att rengöra än tex filtermatta. Bara suga rent med slangen vid vattenbyten.

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Här blir insuget.
      Får dölja det med lite stenar och kanske nån växt sedan.

Har lagt på ett första lager fix i sprickorna.

Kommentar

• Gäst

Det är nu det "roliga" börjar...
        Lycka till nu MatCan!!!
        Mvh/Andreas

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ser bra ut! Hoppas du har kul!
          En sak till nästa projekt bara. När du limmar ett så stort kar så ha gärna sidorutorna stående utanför bottenrutan. På det sättet blir silikonfogen längre ner på rutan och karet blir stabilare (om det nu hade varit ännu större).
          Mvh
          Robin

Kommentar

• malawialex
            Användare
            • January 2007
            • 125

ser fint ut!
            375l : malawi
            253l : tomt
            222l : yngel malawi

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Kanonjobbat Matcan
              Verkligen inspirerande tråd.
              Hela detta bygget är ju som gjort för en artikel till CB.
              Du har ju redan tagit bilderna, o tar du det du skrivit i denna tråd så har du texten. På ett par timmar så skulle du få ihop en kanonartikel som garanterat blir uppskattad av många läsare. CB behöver allt stöd dom kan få.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Har faktiskt gått i dom tankarna själv.
                Dom artiklar jag uppskattar mest själv är just DIY-artiklar.
                Fiskbeskrivningar i all ära, men en fisk är en fisk är en fisk :-)

Närå. men skämtåsido så är en av dom största anledningarna till mitt akvarieintresse just själva pysslandet.

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Första lagret fix läggs på.
                  I det har jag haft svart och och ockra.
                  Det blev dock alldelese för grönt. Spelar i och för sig ingen större roll då jag med största sannolikhet målar över allting.

Alla "spickor", skrevor osv syns lite för mycket. Blir bättre efter lager 2

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Lager två på väg på.
                    De två understa bilderna visar skillanden i struktur mellan lager ett och två.
                    Innan fixet har torkat helt så går jag över ytan med en tvättsvamp. Det jämnar till strukturen något och tar bort penseldragen (lägger på fixet med pensel). Man får dock lite struktur i det.

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Färdig med fixet.
                      Inte helt nöjd. Tycker den ser för konstgjord ut.
                      Förhoppningsvis går det att åtgärda med färgsättningen.

Jag kommer börja med det i morgon. Det är det absolut roligaste med hela bakgrundsbygget.
                      Jag kör med ganska utspädd färg. På det viset bygger inte färgen på nått och man kan måla på hur många lager som helst.
                      Målningen kommer göras med svamp och nästan torra penslar. Allt "duttas" på (i brist på bättre ord". Ingen penselmålning i traditionell mening alltså.
                      Kommer använda mig mig av vit, svart, ockra, brunt, grönt, rött.

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

Vet inte hur jag ska göra med sprickor förresten.
                        Ni som följt tråden vet att jag testat några sätt att få till bra sprickor.
                        Får se om jag lägger på lite sprickor innan målningen.
                        Jag är lite rädd att sabba det. Visserligen går det ju att lägga på fix igen om jag inte blir nöjd....
                        Återstår att se hur jag gör

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Som jag ser det så är det lite olika typ av bakgrund mot det som t ex Maltandis gjort, men du skulle kunna ta till dig lite av det de gjort..dvs det "krusiga" och ojämna...de har gjort sina mönster/skrevor horisontalt medans du valt vertikalt. Tycker din ser snygg ut också, men det känns lite för plan på vissa delar av bakgrunden...andra delar är perfekt. Det är svårt, men det är en balans mellan att överarbeta och att känna att man inte riktigt är nöjd.

Länkar till Maltandis tråd igen...

Vi har nu gjort våran 6:e bakgrund, den här är på 2 meter å det ska simma troffar i det karet 55 röda regnbågar från Kasanga. Det som behövs är frigolit (vi köpte 7 cm) silicon, kniv och raster. Vi lackar inte våra bakgrunder, har fått för oss att algerna fäster bättre direkt på fixen. Bra om man inte är så stor för då kan man

Kolla gärna på min Zoon hur jag gjorde min modulbakgrund där jag valde att göra "bulliga" stenar istället för hela block som ni gjort...kanske en mix av lite från alla tre kan bli en fullträff?

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

Det jag ville var dock att ha en bakgrund som inte var så bullig utan som snarare var lite kantig.
                            Håller med dig om att den är lite platt på vissa delar. Jag ville försöka hålla ner djupet i den samtidigt som det skulle få plats lite apparatur bakom den. Det är löite därför den blivit så platt som den blivit på sina ställen. Jag kunde helt enkelt inte karva bort så mycket mer frigolit, samtidigt som jag inte ville addera mer.

Har lagt upp samtliga mina bilder på
                            http://picasaweb.google.se/Mattias.C...kvarie375Liter i lite högre upplösning

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Har kikat på din zoon. Det ser jäkligt bra ut. Det jag dock inte gillar med den och många andra bakgrunder är att det ser ut som stenrösen, med staplad sten på varandra.
                              Jag ville ha något som såg mer som en klippa. Dock inte sagt att jag lyckades men det

Hursomhests. Bra jobb

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av MatCan
                                Har kikat på din zoon. Det ser jäkligt bra ut. Det jag dock inte gillar med den och många andra bakgrunder är att det ser ut som stenrösen, med staplad sten på varandra.
                                Jag ville ha något som såg mer som en klippa. Dock inte sagt att jag lyckades men det

Hursomhests. Bra jobb
                                Håller med dig. Efter att sett ditt projekt och Maltandis så har jag faktiskt fått tillbaka lusten att göra en bakgrund själv igen. Gillar det där "massiva bergsblock"-stuket som ni vill avbilda. Snyggare än min bakgrund (akvariet är sålt sedan en tid tillbaka).

Jag menade inte att du skulle förändra speciellt mycket på din bakgrund som den ser ut nu...men på vissa delar kan du kanske "runda" av det lite mer. En sak ska jag dock säga och det är att den redan nu är riktigt snygg och om du lyfter in den i karet kanske man inte bryr sig ett smack om att det är "platt" på vissa fält för man ser bakgrunden mer rakt framifrån mest och det är ju den känslan man ska ta fasta på...inte det att man kikar snett från sidan.

Ta gärna ett foto rakt framifrån...

Kommentar

Arbetssätt...