Bygge av 375:a

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av MatCan
    Nej inget täckglas. Det kommer bli en heltäckande ramp så småningom.
    Då kommer du att ha ett problem med att dina lister sticker opp och att kondensvattnet kan droppa ut på golvet
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Då kommer du att ha ett problem med att dina lister sticker opp och att kondensvattnet kan droppa ut på golvet
      Om man monterar en lite fläkt i rampen så löser detta alla kondensproblem.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• MatCan
        Användare
        • September 2007
        • 210

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Nej det kommer jag inte

Rampen kommer ligga uppepå både långsidorna och stagen. I rampen görs urtag för stagen. Jag kommer sen sätta lister utanpå rampen som går ner över glaset och döljer skarven mellan ramp och glas.
        Se min fina bild

Rött = ramp
        Grönt = list

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Hmm. Den blev visst inte så fin.
          Tydligen så gör gif-filer om till jpg när man laddar upp, vilket gör att färgerna smetas ut lite

Kommentar

• Gäst

Nej det kommer jag inte

Rampen kommer ligga uppepå både långsidorna och stagen. I rampen görs urtag för stagen. Jag kommer sen sätta lister utanpå rampen som går ner över glaset och döljer skarven mellan ramp och glas.
            Se min fina bild

Rött = ramp
            Grönt = list
            Jo, det är en fin bild, he,he... Man ser/förstår vad du menar iaf, blir säkert snyggt.
            Jag har själv heltäckande ramp på två av mina akvarier och när det gäller den ena armaturen så är den mkt fukttålig ("osvensk"?) och där behövs inga täckglas men det droppar en jäkla massa kondensvatten hela tiden, alldeles blött på bänken runt karet, riktigt jobbigt faktiskt, man tror karet läcker ibland. Man får se till att torka upp med jämna mellanrum samt hålla undan kontakter och annat på ett bra avstånd.
            När det gäller den andra heltäckande rampen så blev jag faktiskt tillsagd av tillverkaren själv att täcklglas är "absolut nödvändigt om den skall hålla i längden". Så visst... beroende på armaturvariant kan man såklart klara sig utan täckglas men kondensfrågan måste lösas i vilket fall. Vill man använda en fläkt som ngn skrev så får man se till att ha ordentliga ventilationshål i rampen. Det bästa om du har en vattentålig heltäckande ramp och inte skall använda täckglas vore såklart om du kunde fixa avrinningslister på "insidan" istället.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Jag har aldrig haft problem med droppande kondensvatten på mitt 125 liters kar. Där har jag en ramp som blir liknande den som jag ska bygga hit.

Jag tror inte det är ett problem och om det skulle bli det får jag väl sätta en tätningslist mellan karet och rampen.

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Nu är det på gång.
                Har startat den otroligt tråkiga santtvättningen. Hopplöst att få det rent. Men jag får ju skylla mig själv som tar sand som legat ute...
                Jag tror jag kommer köra med ett av XP3orna fyllt med enbart filtermatta i nån vecka för att ta upp det sista "gojset" från sanden.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ser snyggt ut! Ska bli kul att se med vatten i och med belysning på stenar och bakgrund. Det blir säkert mycket fint kar...

Kommentar

• Gäst

Nu är det på gång.
                    Har startat den otroligt tråkiga santtvättningen. Hopplöst att få det rent. Men jag får ju skylla mig själv som tar sand som legat ute...
                    Jag tror jag kommer köra med ett av XP3orna fyllt med enbart filtermatta i nån vecka för att ta upp det sista "gojset" från sanden.
                    Söndagar kanske borde döpas om till sanddagar? Typisk dag att tvätta sand på, det tar ju liksom sin tid...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Japp, det tar sin lilla tid.... Vad som gjorde det ännu tråkigare var att jag funderar på om jag inte hade i för mycket sand. Funderar på att ta bort lite.

Bilder kommer ikväll. Vill gärna ha lite input från er.

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

så här ser det ut just nu.
                        Ska i lite växter och sen ska det få några vattenbyten den närmsta veckan innan det ska i lite fisk.

Funderar på om jag ska ta bort nå sand eller inte. Va tycker ni?Det ser inte ut att va så mycket, men det är nog en 5 cm i framkant och nästan 10 cm i bakkant
                        Senast redigerad av MatCan; 19 November 2007, 21:07.

Kommentar

• Gäst

Tycker personligen att det låter som en okej sandmängd, hellre lite extra än för lite om du har tänkt att plantera en del. Utseendemässigt kanske det blir lättare att lämna ett rättvist omdöme om du fotar mer rakt framifrån och framförallt när vattnet klarnat upp en aning... Vilka växter hade du tänkt dig?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

Vet inte riktigt vad jag tänkt mig i växtväg. Kommer inte bli så mycket ska gå malawi i karet.
                            Vallisneria av nån sort. Några andra förslag?

Kommentar

• Gäst

Ngn Anubias hade nog gjort sig bra i ditt kar känns det som...
                              (vallisneria är ju givet!)

Mvh/Andreas

Kommentar

• MatCan
                                Användare
                                • September 2007
                                • 210

Har fortfarande inte fått i några växter. Att det ska vara så svårt att hinna med allt.

Så här ser karet ut när vattnet klarnat.
                                Två nya lysrör står på shoppinglistan. Hmm, undrar om pengarna räcker till julklappar. Pappa, om du läser detta så vet du varför du får så billiga julklappar

Kommentar

Arbetssätt...