If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jo vänta är bra. Resan är ju del av nöjet. Jag tycker din bakgrund är skitsnygg. Mitt 2.4m^3 tog tre år+ att bygga. (Då ingick förstäss massor av hus förstärkningar och joxx. och jag är ju inte känd föa att vara snabb heller. tur att man har tålig fru ;-)
Jag tyckte man lärde sig något varje dag man pysslade med det. Dessutom är det en skön känsla varje gång man löser någon liten teknisk detalj.
Nu har jag tömt ur allt vatten och limmat i bakgrunden.
Efter den här provfyllningen har det inte dykt upp några luftbubblor alls (så när som på en liten ynka, men den räknas inte)
Planen är att ha karet inne och uppfyllt i början/mitten av nästa vecka.
Jag hoppas på att kunna limma dit de sista stagen på onsdag. Sen får det stå och härda till på söndag då jag tar in det och börjar med den roliga sandtvätten.
Eftersom jag ska använda mig av sand som legat ute i nått år så lär jag ha lite tvättande att göra.
Tyvärr har jag fått kapa bakgrunden lite höjdmässigt. Jag tänkte mig inte riktigt för när jag gjorde utblåsen till filterna så dom hamnade lite för högt. Det enklaste sättet att fixa det var helt enkelt att kapa bort lite av nederdelen på bakgrunden.
Nu är det klart.
Har limmat i frigolit på botten och satt dit stagen längst upp.
Mittenstaget känns lite klent, är bara limmat ovanpå långsidorna, men dom är ju 12 mm tjocka så det ska inte vara något problem med böjningen av långsidorna.
Nu ska det få torka några dagar innan det tas in och fylls upp... 8 års väntan börjar närma sig sitt slut :-)
Vill påstå att bakgrunden ser riktigt hyffsad ut i akvariumet och att det svarta siliconet passade bra mkt bättre!
En fråga bara...Har du tänkt ha täckglas på karet?
Kommentar