Bygge av 375:a
Kollaps
X
-
-
Nu har lite fisk kommit i.
Jag tömde ut mitt 125 liters och flyttade över alla till det nya karet.
125:an ska göras om och få husera lite dvärgciklider, Apistogramma (vet ej vilken/vilka men Nijsenni ligger bra till) eller fjärilar, eller både och.
I det nya karet går nu både tanganyika och malawi.
Har ett par J. Ornatus som ynglat av sig i ett par omgångar. Dessa får gå där trots att dom hör hemma i "fel" sjö.
Malawiutbudet består just nu enbart av en ensam Ps. Socolofi.
Ett par Ancistrus med lite yngel har också fått flytta över dit.Kommentar
-
Nu är det ett renodlat tanganyika.... Direkt efter att jag hade lagt upp det senaste inlägget så hade Socolofin simmat in och fastnat i skrevan där insuget till ytterfiltrena sitter. Har byggt för detta med lite mer sten nu, för att förhindra att stora fiskar simmar in där, dom små är svåra att hindra. Får väl trycka i lite filtermatta där om det upprepas.
Socolofin fick en begravning i toalettstolen. Min 3-årige son har just nu en fas där döden upptar mycket av hans tankar så vi har fått ha lite terapisamtal nu på förmiddagen...
Funderar lite på vad jag ska ha i karet.
Jag har alltid varit sugen på ps demasoni. Vad skulle funka mer? Min fru vill gärna ha gula fiskar så jag funderar på golden. Funkar dom ihop?
Skulle gärna ha en tredje sort med. Ett alternativ vore ps. estherae för att få lite fler färger, men jag vet inte hur dessa funkar ihop med resten.
Jag är rätt usel på malawisar... Nån som har nån bra idé på fisksammansättning.
Jag kommer behålla ornatusarna (i alla fall en del).Kommentar
-
Tycker du skall hålla dig till tangnayika. Ett gäng cyprichromis leptosoma "utinta", samt kanske några princessor "daffodil", skulle vara snyggt i burken.Kommentar
-
Kommentar
-
Det tar sig MatCan det tar sig.
Kör med lyset tänt 12 timmar om dan nu i början så att du snabbt får algtillväxt, det där lilla patina som så många akvarium behöver.
O förresten Tanganyika det är grejer detDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Nja. Jag vet inte det.
Har haft siktet inställt på Malawi så länge så det ska väldigt mycket till för att jag ska ändra mig....Kommentar
-
Var på Akvarie Leasing i sunbyberg idag och införskaffade 8 st golden.
Måste säga att Akvarie Leasing är en grymt bra affär. Mycket trevlig personal och väldigt fin kvalité på sina fiskar.
Jag hoppas att mina golden kommer funka med jullarna. Jullarna är ganska ettriga, men jag tror inte det blir nått problem.
Nästa inköp blir nog en grupp Labidochromis sp. "hongi" och sedan ytterliggare en art.
Vet inte riktigt vad. Tips?Kommentar
-
Var på Akvarie Leasing i sunbyberg idag och införskaffade 8 st golden.
Måste säga att Akvarie Leasing är en grymt bra affär. Mycket trevlig personal och väldigt fin kvalité på sina fiskar.
Jag hoppas att mina golden kommer funka med jullarna. Jullarna är ganska ettriga, men jag tror inte det blir nått problem.
Nästa inköp blir nog en grupp Labidochromis sp. "hongi" och sedan ytterliggare en art.
Vet inte riktigt vad. Tips?Kommentar
-
Rullar allt på som det ska MatCan?
Skulle vara mycket roligt och intressant att få se en uppdatering av akvariet nu när bakgrunden bör ha fått lite mer "äkta" patina!
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Japp. Det rullar på.
Jag har haft lite för dålig ytcirkulation så jag har fått sätta dit ett litet innerfilter tillfälligt.
Ska skaffa en liten cirkulationspump som ska in bakom bakgrunden med ett utblås som får komma ut genom bakgrunden precis vid ytan.
Hade behövt göra lite fler insug i bakgrunden.
Fick ta upp detta i efterhand. Inte så kul att behöva borra igenom lack husfixet när det står vatten i akvariet, men hade inget val.
Ska fota lite ikväll om jag kommer ihåg.
Jag är väldigt nöjd, men hade jag gjort om det så hade jag gjort bakgrunden mindre utrymmeskrävande. Den tar lite för mycket plats.Kommentar
-
Vad blev den slutgiltiga sammansättningen av fiskar....Kommentar
-
Kommentar
-
Varför inte prova på ett gäng "tuffare" Lethrinops eller någon Aulonocara?3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Jag tipsade förut om den klipplevande aulonocaran Jakobfreibergi, tycker du skall fundera på den, Otterpoint är den tuffaste. Har själv denna o älskar denna firre. Har även Jakobfreibergi Eureka som går i ett annat kar. Den har framodlats av just Otterpoint. Mera bara metallic-blått, vit och rött i sig. Bilderna som finns i art registret är verkligen inte snygga och gör inte alls denna fisk rättvisa tycker jag.... De sålde Eurekan till ett bra pris på Leasing. 200kr för ett könsmoget par. De såg fina ut i kroppsformen och så.....Kommentar
Kommentar