Växter och pH

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Växter och pH

Har återigen observerat hur växter ofta funkar bättre i lite lägre pH än det jag har från kranen (kran samt kar th ca 8,3, i karet tv ca 6,5). Karen sköts på liknande sätt, ingen gödning eller co2 men rätt mycket vattenbyten. Någorlunda samma fiskbelastning samt utfodring. Skillnaden är att jag i det högra karet bytt mer och mer med kranvatten för att vänja ynglen till det (ska flyttas till större kar). Klockrent börjar det då växa sämre i detta kar. Tillväxten är dock ändå såpass stor att jag får kasta växter med jämna mellanrum (art: Limnobium laevigatum).

Har man co2 så verkar dock inte pH spela någon större roll, men i kar utan co2 har jag observerat detta fenomen många gånger. Någon som gjort liknande observationer? Misstänker att något/några ämnen är mer lösliga vid lägre pH, och att skillnaden ligger där.

Hilsen,

P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 September 2007, 10:36.
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Gäller det Anubias också,tror du?
    Tänkte peta ner lite grönt i burken för det visuella men pallar de? pH ca 8 och kH höjt till minimum 6 .
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Jag har gjort exakt samma iakttagelse - det växer helt enkelt bättre vid lägre pH.

CO2 borde inte spela någon roll för flytväxter, de tar ju sitt CO2 ur luften.

Många ämnen, framförallt metaller, blir mindre tillgängliga vid högre pH, men borde det ge sämre total tillväxt? Borde man inte snarare se bristsymptom?

Vild spekulation: en möjlighet är att vid låga pH jobbar filterbakterierna sämre, så eventuellt har växterna bättre tillgång till ammonium (som är lättare att jobba med än nitrat)?

EDIT: Anubias är väl aldrig direkt snabbväxande, men klarar pH 8 gör den allt.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Är kH av mindre betydelse än pH?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Nja, vet inte om man måste se bristsymptom vid högre pH - bara för att metaller är mindre tillgängliga så behöver det ju inte innebära att de inte finns alls. Nu är det iof svaga bristsymptom i karet med kranvatten, och växterna där är klart ljusare.

Filterfunderingen kan jag köpa generellt, men inte i detta fallet. Går Bettas i bägge karen så filtreringen består helt enkelt av växterna. Vattencirkulationen är i princip noll, viss rörelse enbart vid vattenbyten.

Anubias verkar palla det mesta, har bara fått "omställningsproblem" med dem en enda gång (från mjukt, surt vatten till hårt och basiskt). Alla gamla blad ruttnade, men det kom nytt från rotstocken. Numera är den grön och fin, fast betydligt mindre än tidigare. Jag tror pH är viktigare för växterna än KH (om du inte kör med CO2). Man brukar ändå inte rekommendera att köra växter i KH under 3, fast det handlar mer om att undvika kraftiga pH-droppar om KH förbrukas.

Hilsen,

P

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

Växter kan aktivt skapa en mikromiljö runt blad/rötter där dom sänker pH:t i jakten på näringämnen, men det tar väl förmodligen mer energi och därför blir tillväxten sämre.

Frågan är om pH 6 är tillräckligt för att få järn att bli vattenlösligt? Ju färre vattenbyten desto mer humussyros som kan binda vattenlösliga komplex med diverse metaller som sedan är tillgänliga för växterna.

Dessutom dominerar löst CO2 under pH 6.3 (även om det knappast förklarar den bättre tillväxten på ytväxter såklart): http://www.azola.se/main/default/default.cfm?navID=134
            http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av defdac
              Växter kan aktivt skapa en mikromiljö runt blad/rötter där dom sänker pH:t i jakten på näringämnen, men det tar väl förmodligen mer energi och därför blir tillväxten sämre.

Frågan är om pH 6 är tillräckligt för att få järn att bli vattenlösligt? Ju färre vattenbyten desto mer humussyros som kan binda vattenlösliga komplex med diverse metaller som sedan är tillgänliga för växterna.
              Kanske kan det vara förklaringen - i ett lägre pH borde ju växternas process att skapa en micromiljö kräva mindre energi. Har fortsatt sköta karen som jag gjort innan, och skillnaden är ännu större nu. Ju högre pH jag får i karet med ynglen, desto sämre växer det och desto fler näringsbrister uppstår. I det andra karet har det fortsatt att växa finfint, och växterna drar nu upp blad nästan ända upp till täckglaset (ca 10 cm).

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...