Har återigen observerat hur växter ofta funkar bättre i lite lägre pH än det jag har från kranen (kran samt kar th ca 8,3, i karet tv ca 6,5). Karen sköts på liknande sätt, ingen gödning eller co2 men rätt mycket vattenbyten. Någorlunda samma fiskbelastning samt utfodring. Skillnaden är att jag i det högra karet bytt mer och mer med kranvatten för att vänja ynglen till det (ska flyttas till större kar). Klockrent börjar det då växa sämre i detta kar. Tillväxten är dock ändå såpass stor att jag får kasta växter med jämna mellanrum (art: Limnobium laevigatum).
Har man co2 så verkar dock inte pH spela någon större roll, men i kar utan co2 har jag observerat detta fenomen många gånger. Någon som gjort liknande observationer? Misstänker att något/några ämnen är mer lösliga vid lägre pH, och att skillnaden ligger där.
Hilsen,
P
Har man co2 så verkar dock inte pH spela någon större roll, men i kar utan co2 har jag observerat detta fenomen många gånger. Någon som gjort liknande observationer? Misstänker att något/några ämnen är mer lösliga vid lägre pH, och att skillnaden ligger där.
Hilsen,
P
Kommentar