Bygga Yngelkasse

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

Bygga Yngelkasse

Tips på vad/vart jag skaffar matrial för att tillverka en yngelkasse! Har tänkt mig ett matrial som går att sy i och är ungefär som det som sitter i en håv.. Sen om man kan använta tunt alu rör och göra en bur.. Vad tror ni om det?

Har så mycket yngel så de måste skiljas av ett tag från de större ynglen.. behöver inte vara supersnyggt, eller finns det kanske billiga kassar på marknaden redan?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Har för mig Åleds har yngelkassar av modell större, men jag kan minnas fel. En busenkel och billig lösning är att ta en frigolitbox och med en vass hobbykniv kapa till en flytram. På denna ram fäster man sedan plastnät (går lätt att fixa till genom att sy hörnorna med fiskelina). Plastnät med lämplig maskstorlek går ofta att hitta på trädgårdsavdelningarna till större byggvaruhus. Jag har enbart kört på gröna och svarta plastnät, som jag helt säkert vet att de är i plast. Har inte testat de grå näten mot möss/råttor - om jag inte missminner mig innehåller de mer än plast.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Har för mig Åleds har yngelkassar av modell större, men jag kan minnas fel. En busenkel och billig lösning är att ta en frigolitbox och med en vass hobbykniv kapa till en flytram. På denna ram fäster man sedan plastnät (går lätt att fixa till genom att sy hörnorna med fiskelina). Plastnät med lämplig maskstorlek går ofta att hitta på trädgårdsavdelningarna till större byggvaruhus. Jag har enbart kört på gröna och svarta plastnät, som jag helt säkert vet att de är i plast. Har inte testat de grå näten mot möss/råttor - om jag inte missminner mig innehåller de mer än plast.

Hilsen,

P
      Tror jag förstår hur du menar men alltid lättare med bild? Om du har får du gärna länka upp =)

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Har ingen bild, men ska försöka förtydliga mig - en fyrkant i frigolit som flyter, med nät undertill. Ungefär så.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Myggnät för campingbruk!

Inför min resa till Centralamerika köpte jag myggnät. Det kostade nån hundring eller två och var några kvadratmeter stort. Det var tillverkat av samma gröna nät som en del akvariehåvar. Borde funka fin-fint att göra yngelkassar av.

Jag köpte myggnätet på Friluftsvaror i Malmö, men jag kan inte hitta myggnätet på deras hemsida.
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 01 October 2007, 12:40.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

Hittar inget myggnät på orten och kan inte ta mig någon vart heller.. Nu krisar det har flera honor som spottar närsom.. tänkte tömma dessa innan det är försent.. Karet de ska gå i först har lite större yngel som skulle vart flyttade till ett annat men där går mina mbuna grupper som ska ut i hallen men tack vare att jag ej fick med det jag vart lovad till det karet har det kört ihopp sig med uppstart där...

Går det köra små ynglen i frigolitlåda nån dag tills det är löst? eller tar de skada?

Har nu en sån där vanlig gammal yngeltank i plast i karet med de lite större ynglen men den är det över 100st venustus i går ju inte o pressa ner mer i den..

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Misstänker att det var denna ni menade förut:

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av Peckers
                Nu krisar det har flera honor som spottar närsom.. tänkte tömma dessa innan det är försent.
                Förstår inte varför du har så brått med att tömma dom? Låt dom ta hand om sina yngel i stora karet.
                Dom kommer ju att leka flera ggr, och tills dess kanske du är lite mer förberedd och har fixat yngelburkar så det räcker. Dra upp din Venustusyngel som du redan har istället.

Annars kan man använda vilken vattentät behållare som helst. Hinkar, tomma godislådor, plastbackar och ................... Fantasien sätter inga gränser.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Rauken
                  Användare
                  • January 2007
                  • 310

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Förstår inte varför du har så brått med att tömma dom? Låt dom ta hand om sina yngel i stora karet.
                  Dom kommer ju att leka flera ggr, och tills dess kanske du är lite mer förberedd och har fixat yngelburkar så det räcker. Dra upp din Venustusyngel som du redan har istället.

Annars kan man använda vilken vattentät behållare som helst. Hinkar, tomma godislådor, plastbackar och ................... Fantasien sätter inga gränser.
                  Varför inte badkaret
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Saga ut sidan ur ett plastakvarium och limma dit ett myggnat. Fordelarna ar:

1. En riktig botten dar maten landar.
                    2. Stort.
                    3. Man ser ynglen.

Ett annat alternativ att att fixa ett breddavlopp pa ett plastakvarium och stall ovanpa samt pumpa upp vatten i det.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

Tog en saltvattenshåv 17x28cm säkerligen 15cm djup gjorde en sarg till denna i frigolit och satte fast hoven uppepå så nu ser den i princip ut som den åleds har fast lite mindre.. verkar fungera bra.. hoppas den släpper igenom syre tillräckligt nog.. är det vita matrialet men större maskor så skulle de utanför suga ut dem.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

Ursprungligen postat av Wilhelm

Honorna har ingen chans att försvara sina små i mina kar.. har testat några ggr.. Eftersom jag mesta dels har VF vill jag ta reda på dessa

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Peckers
                          Honorna har ingen chans att försvara sina små i mina kar.. har testat några ggr.. Eftersom jag mesta dels har VF vill jag ta reda på dessa
                          skulle det att det är från vildfångat, vara ett kriterie att man skall ta vara på ynglen.
                          Det har väl inte med att göra om det är VF eller odlat i tionde generationen.
                          Alla fiskar har väl samma värde.janne

Kommentar

• Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

Ursprungligen postat av malawijanne
                            skulle det att det är från vildfångat, vara ett kriterie att man skall ta vara på ynglen.
                            Det har väl inte med att göra om det är VF eller odlat i tionde generationen.
                            Alla fiskar har väl samma värde.janne
                            Tar reda på allt jag kan!! Inte bara VF det sade jag inget om utan det var wilhelm som undrade varför jag ville ta hand om dem, men det borde väll vara ganska självklart ialf..

Den egenbyggda kassen ser ut att fungera bra iaf =)

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...