Malbekymmer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • William
    Användare
    • December 2006
    • 93

Malbekymmer

Hej!

Jag har fått lite problem med en av mina L134or, det är en stor och trind hona som har fått en skada på något vis på magen. Det är en skinnflik på ungefär 0,5*0,5 cm som har fläkts upp på magen. Samtidigt är fenan precis i närheten också skadad och har inget skinn kvar mellan fenstrålarna.

Vad jag har gjort hittills: Jag fiskade upp honan idag och la henne i en balja på omkring 20 liter. I baljan fyllde jag med 50-60% av akvarievattnet och tillsatte resten nytt fräscht vatten. Därefter saltade jag 0,25 dl rent salt, för att starta en läkning. Jag har också lagt i lite stenar i baljan så att hon ska ha någonstans att gömma sig. Pumpen i baljan ger ca 200 liter i timmen, så cikulationen bör vara tillräcklig.

Min fråga är; Vad kan kan göra mer!? Man vill ju inte att en sån dyrgrip ska gå och dö för en..

Mvh William
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av William
    Hej!

Jag har fått lite problem med en av mina L134or, det är en stor och trind hona som har fått en skada på något vis på magen. Det är en skinnflik på ungefär 0,5*0,5 cm som har fläkts upp på magen. Samtidigt är fenan precis i närheten också skadad och har inget skinn kvar mellan fenstrålarna.

Vad jag har gjort hittills: Jag fiskade upp honan idag och la henne i en balja på omkring 20 liter. I baljan fyllde jag med 50-60% av akvarievattnet och tillsatte resten nytt fräscht vatten. Därefter saltade jag 0,25 dl rent salt, för att starta en läkning. Jag har också lagt i lite stenar i baljan så att hon ska ha någonstans att gömma sig. Pumpen i baljan ger ca 200 liter i timmen, så cikulationen bör vara tillräcklig.

Min fråga är; Vad kan kan göra mer!? Man vill ju inte att en sån dyrgrip ska gå och dö för en..

Mvh William
    Sant dar brukar de gora mot varandra nar de slass... Hade det varit en ciklid sa skulle jag saltat rejalt, men de ar ju sekundara sotvattensfiskar (narmsta slaktingar ar marina) sa de tal massor av salt. Malar ar "akta" sotvattensfiskar och har utvecklats i sotvatten. Jag har ingen aning om hur mycket salt de tal. Jag hade alltsa gjort som du dvs gatt fram forsiktigt med saltet.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

25 g salt till 20 L vatten är inte försiktigt när det gäller malar, jag skulle byta 50% av vattnet omgående om du inte vill vakna imorgon med en död mal i baljan. Nu är det inte lätt att bota en fisk i en balja, vattenmängden är så liten och kommer följa temperatursvängningarna i rummet...kanske 25 C dagtid och 20-21 C på natten om inte pumpen värmer upp vattnet tillräckligt mycket. Skador efter "slagsmål" kanske mer troligt den skadat sig själv i akvariet eftersom skadan är på magen brukar läka bra ändå om vattnet har bra kvalitet. Methylenblått eller Malakitgrönt ( 1-2ml/100 L ) håller svamp och de vanligaste bakterierna borta från såret eller rättare sagt vattnet, nackdelen är att dessa medel dödar filterbakterierna men flyttar man fisken och behandlar den i ett annat kärl/akvarium fungerar det bra.
      Methylenblått hittar man inte i zoobutiken men Malakitgrönt finns i flera olika sorters fiskmediciner.

Janne

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Janne E
        Skador efter "slagsmål" kanske mer troligt den skadat sig själv i akvariet
        Mina Ancistrus av diverse arter har orsakat otacka rivmarken pa just magen nar de slass. De pressar sig in under och kor runt med taggarna och gar karraktaristiska rivmarken som om en katt gatt loss allt vad den orkar pa buken. Fast det ar kanske inte sa det ser ut pa Williams mal och L134 har kanske inte dessa centimeterlanga taggar.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• William
          Användare
          • December 2006
          • 93

Ursprungligen postat av Janne E
          25 g salt till 20 L vatten är inte försiktigt när det gäller malar, jag skulle byta 50% av vattnet omgående om du inte vill vakna imorgon med en död mal i baljan. Nu är det inte lätt att bota en fisk i en balja, vattenmängden är så liten och kommer följa temperatursvängningarna i rummet...kanske 25 C dagtid och 20-21 C på natten om inte pumpen värmer upp vattnet tillräckligt mycket. Skador efter "slagsmål" kanske mer troligt den skadat sig själv i akvariet eftersom skadan är på magen brukar läka bra ändå om vattnet har bra kvalitet. Methylenblått eller Malakitgrönt ( 1-2ml/100 L ) håller svamp och de vanligaste bakterierna borta från såret eller rättare sagt vattnet, nackdelen är att dessa medel dödar filterbakterierna men flyttar man fisken och behandlar den i ett annat kärl/akvarium fungerar det bra.
          Methylenblått hittar man inte i zoobutiken men Malakitgrönt finns i flera olika sorters fiskmediciner.

Janne
          okej, ska byta lite mer vatten så att det inte blir översaltat. Får försöka få tag på en annan medicin, men jag antar att det inte är en jätteakut skada för en mal att få lite skavanker från slagsmål heller, även om det i akvaristens ögon kan se illa ut.

Temperaturen kommer inte vara något problem i baljan, för jag har alltid 25 grader i rummet natt som dag. Alternativen till att ha den i baljan är antingen att den går kvar i akvariet där det har varit eller att den går med 4 st L114. Känns tyvärr som att baljan är bästa lösningen för tillfället.

Mvh William
          Senast redigerad av William; 26 September 2007, 16:51.

Kommentar

• William
            Användare
            • December 2006
            • 93

Tack så mycket för tipsen både ola och janne!

Mvh William

Kommentar

Arbetssätt...