Borra i filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • July 2024

    Borra i filtermatta

    Någon som har några bra tips på hur man gör 250-300 mm långa hål i filtermattor.
    Är nämligen så att jag tänkt byta ut alla värdelösa bottenfilter i mina yngelkar. Har tänkt använda rören från botten filtrena sen skära till en filtermatta som är ca 100x100x250 mm. Borra ett hål i filtermattan, sticka i ett bottenfilterrör som jag perforerat med hål. Sedan silicona fast en glasbit i botten på filtermattan.

    Detta så jag kan byta filtersystem i kar som används utan större problem. Dessutom vill jag att ynglena ska se varandra genom burkarna. Eftersom detta enligt mina erfarenheter verkar lugnande på fisken.
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Bara att sticka in ett bågfilsblad och vrida LITE grann.
    Ska ju vara lite tajt
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • olaJ
      Användare
      • August 2003
      • 584

      #3
      Eller så skär du "tänder" liknande en hålsåg i änden på ett elrör, storleken mindre än de du tänkt föra igenom, sedan skruvar du hela röret igenom filtermattan, voilá!
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av olaJ
        Eller så skär du "tänder" liknande en hålsåg i änden på ett elrör, storleken mindre än de du tänkt föra igenom, sedan skruvar du hela röret igenom filtermattan, voilá!
        Jag håller med brukar bara vässa ändan på röret Fungerar bra och billigt. Lycka till med tillverkningen.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jo har hört talas om det där med elröret men tycker inte att det funkar bra. Blev med en kniv tillslut, vet inte om jag fått tag på extraseg filtermatta för jag hade problem med kniven med. Men till slut blev det enligt bild, prototypen jag byggt har funkat mycket bra. Så ikväll gjorde jag 6 nya filter, och så blev det 14 halvfärdiga som står och väntar på att siliconen ska härda

          Kommentar

          • scorpion
            Användare
            • September 2004
            • 9

            #6
            Man kan doppa filtermattan i vatten sen in i frysen sen e det bara å ta borrmaskinen.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av olaJ
              Eller så skär du "tänder" liknande en hålsåg i änden på ett elrör, storleken mindre än de du tänkt föra igenom, sedan skruvar du hela röret igenom filtermattan, voilá!
              Jag har gjort enligt denna modell och det har varit skitenkelt. Tricket är att man ska ha ganska stora taggar och vrida sakta...då går det lätt som en plätt!

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • December 2005
                • 418

                #8
                Vart har du använt silikon?

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • January 2007
                  • 869

                  #9
                  Lite ironi!

                  Lite ironiskt så har jag efter många "filterpatroner" kommigt fram till att det bästa enligt mig e att annvända en smalbladad kniv som e ganska lång i bladet och mkt vass. Det ironiska e att det e min ena kniv från jobb som jag annvänder och det e min file kniv som jag dagligen filear FISK med... Bladet e tunt mkt vasst och ca 25cm långt... Lagom längd för hålet till mina VP rör....
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Markus_A
                    Vart har du använt silikon?
                    Jag har lagt en 4 mm glasskiva i botten på filtret som jag siliconat fast. Detta för att den ska stå stadigt på botten. Alltså som ett sänke

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • December 2005
                      • 418

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag har lagt en 4 mm glasskiva i botten på filtret som jag siliconat fast. Detta för att den ska stå stadigt på botten. Alltså som ett sänke
                      Aha, smart. Blir det inte bökigt vid rengöring?

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus_A
                        Aha, smart. Blir det inte bökigt vid rengöring?
                        JAg har testa på prototypen och det var inte så farligt. Men eftersom jag byggt med stor filtervolym i förhållande till karen hoppas jag på minimal rengöring

                        Kommentar

                        • colinthecorgi
                          Användare
                          • July 2007
                          • 31

                          #13
                          Jag körde med PET-flaska.

                          Perforerade den en massa i botten först, sedan i med ett lager makaroner, sedan in med en filtermatta med rör (med lite tryck mot väggarna). Då fick jag "makaronsänke"

                          Som svar på första frågan: Jag tycker också lång och vass kniv verkar bäst. Förefaller vara något eller några envisa ställen som spjärnar emot lite extra, men resten går enkelt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...