Panaque eller Peckoltia vilken är den bästa algätaren generellt sett

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

Panaque eller Peckoltia vilken är den bästa algätaren generellt sett

Jag har idag 2st Ancistrus Sp. och 2st Golden Nugget i mitt 540 kar, men skall komplettera med 2st malar till.

Igår var jag och bokade 2st LDA 01 / Peckoltia.. men när jag surfat runt lite på nätet så märker jag att för det första så är LDA 01 inte alls en Peckoltia enligt många utan en Panaque och dessutom så är Peckoltia inte kända för att vara så goda algätare.

Så nu funderar jag på att skaffa ngn form av Panaque i stället och undrar om alla panaque är goda algätare?

MVH

Kristofer
    MVH

Kristofer
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Har du någon sorts bakgrund i karet så är inte en panaque att rekomendera då de är så hårda i munnen att de sliter sönder modulen. Att en peckoltia inte är bra algätare tror jag beror på lite.... Vissa jag pratat med säger sig aldrig haft en bättre algätare än den där peckoltia pulshern som simmar omkring mot rötter och ruterna o gnager bort alger i rykande fart. Medans vissa säger tvärt emot och att vanlig ancistrus är det bästa som finns....
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

Grejjen är ju just den att jag har en BTN Amazonas i karet, så då kanske vanlig Panaque inte är att tänka på.
      De finns ju ett gäng Panaque och Peckoltia så de är inte lätt.
      Får suga på karamellen en stund till

Tack för svaret Andreas
      MVH

Kristofer

Kommentar

• Styrsö
        Användare
        • November 2004
        • 343

Jag har haft blå panaque och royal L239 & L027 ganska länge med en BTN amazon utan att märka några problem.

Kommentar

• Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

Har du en BTN i karet så ska du absolut inte lägga in en panaque..... De gnager bort färgen o då ser det inte så kul ut efter ett tag. Kanske finns olika panaque och vissa är hårdare o vissa mildare.....
          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

Ursprungligen postat av Styrsö
            Jag har haft blå panaque och royal L239 & L027 ganska länge med en BTN amazon utan att märka några problem.
            Intressant.. Vet du hur längen ungefär?
            Vet ju iofs inte ens om den så kallada LDA-01 om jag reserverat är en panaque elelr om de är en peckoltia.. lite luddigt där.
            MVH

Kristofer

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Här är lite info LDA-01. http://planetcatfish.com/catelog/spe...species_id=158
              panaque kan gå bakgrunden!
              Men oftas föredrar mangroverötter, så stoppa ner det i karet om du skaffar en.

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

Låter bra! tack för länken, för närvarande har jag rung 5kg rötter i karet räcker det tro?
                MVH

Kristofer

Kommentar

• discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

Har inte själv haft just den Panaque någon gång, så jag vet inte om den går på bakgrunden.
                  Men haft Panaque L190 två gånger, ena gick på bakgrunden, medan andra inte gjorde det. Fast jag hade mycket rötter båda gångerna.
                  Senast redigerad av discusred; 25 September 2007, 12:17.

Kommentar

• Janne E
                    Användare
                    • April 2002
                    • 382

Kristofer,
                    Igår var jag och bokade 2st LDA 01 / Peckoltia.. men när jag surfat runt lite på nätet så märker jag att för det första så är LDA 01 inte alls en Peckoltia enligt många utan en Panaque och dessutom så är Peckoltia inte kända för att vara så goda algätare.

LDA01/L169 Panaque eller Panaqolus beroende på vem man frågar har samma typ av tänder som de stora arterna i släktet, skedformade för att gnaga och äta trä. Men de rör inte bakgrunder utan föredrar mjukt trä och algtabletter, i viss mån även alger om de är av rätt sort.

Andreas,
                    Att en peckoltia inte är bra algätare tror jag beror på lite.... Vissa jag pratat med säger sig aldrig haft en bättre algätare än den där peckoltia pulshern som simmar omkring mot rötter och ruterna o gnager bort alger i rykande fart.

Det beror på att Peckoltia pulcher inte är en Peckoltia utan tillhör ett annat släkte, Dekeyseria brachyurus eller Zonancistrus brachyurus är det rätta namnet beroende på vem man frågar, de är däremot rätt goda algätare.

Styrsö,

L239 kallas visserligen för Blå Panaque men tillhör inte släktet Panaque, man vet fortfarande inte idag vilket släkte den skall tillhöra utan den är placerad under familjen Ancistrini fram till den dagen den blir artbestämd. Den har inte skedformade tänder och är alltså inte vidare bra på att äta trä även om de gör det i liten utsträckning, däremot inom den stora gruppen av olika Panaque cf. nigrolineatus är risken stor att de kan ge sig på bakgrunden framförallt vid större storlek.

Mvh Janne

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4179

Jag köpte 10 st Otocinclus (ursäkta stavning) som var helt grymma. Tog ALLA alger på en vecka.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

Vad skönt de känndes att få klart för sig hur LDA-01 ter sig med bakgrund osv.
                        Sen återstår det att se om de verkligen är LDA-01 som han har, skall gå å prata med honom idag eftersom den skyltades Som Peckoltia LDA-01 så får han ta reda på svaret med vilke de egentligen är.

Octocinlus är lite för små för övriga fiskar i karet känns det som, annars hade de vart ett hett tipps.

Tack för alla svar
                        MVH

Kristofer

Kommentar

• Jarnis
                          Användare
                          • November 2005
                          • 415

Värt att tänka på är att flera Panaque är stora och då menar jag STORA trä-ätare. Reducerar mangroove-rötter till småflis kontinuerligt. Blir alltså ganska snabbt fullt i dina filter.

Mina L027, L190 och L191 Panaquer rör inte mycket alger. Underbara malar dock och lätt värt det extra arbetet med att hålla rent och krama ur filtermatta stup i kvarten Har du filtermatta bakom bakgrund kanske det är mindre kul...
                          Micke

Kommentar

• Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

Jo de är väl de som är problemet då, att jag har ca 70L filtermatta bakom BTN.
                            Dessutom så är den mattan klippt i kuber om 4*4cm ca.. så de låter inget kul.
                            Skall kolla som sagt om de verkligen är LDA-01 han har eftersom han skyltar Peckoltia LDA-01
                            MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

Så då var inköpet gjort, 1 st LDA-01 eftersom detta är en trä ätare och varnats för att den kan äta bakgrund så börjar jag med 1.
                              Jag köpte även en L-mal som skyltades som en Sobiancistrus har jag för mig.. Ngn for m av ancistrus var de iaf.
                              Nu när jag surfat runt efter den så upptäcker jag att den på vissa sidor är en Hypostomus och på andra en Peckoltia oh säkerligen om jag forsätter leta så komer jag hitta den under Scobiancistrus med.
                              Dess L-nummer är iaf L075.

Det bästa är att jag köpte dem med medlems erbjudande på Borås Zoologiska som förtillfälet har 30% rabatt på alla fiskar till NCS medlemmar
                              Dessutom köpte jag 7st Corrydoras och 3 kakor frysmat för totalt 650:- ca
                              MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...