Bygga bänk rakt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    Bygga bänk rakt!

    Satt och funderade på att bygga något som ett lite större akvarium skulle kunna stå på, kom och tänka på lecablock som iböand kan skifta lite från sten till sten plus att det inte alltid är så att underlaget är 100% rakt.
    Kan man inte lägga ett lager betong/murbruk eller liknande på övertsta stenen i varje pelare och sedan lägga på en 22mm spånskiva och sedan på med ett vattenpass och sedan bara trycka till den så den ligger rakt ovan på och sedan bara låta det stelna, då borde man ju på ett enkelt sätt få en väldigt rak och stabil bänk.
    Är det någon som provat det eller har någon kunskap som säger att det inte är så bra att göra så?
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av deelay
    Satt och funderade på att bygga något som ett lite större akvarium skulle kunna stå på, kom och tänka på lecablock som iböand kan skifta lite från sten till sten plus att det inte alltid är så att underlaget är 100% rakt.
    Kan man inte lägga ett lager betong/murbruk eller liknande på övertsta stenen i varje pelare och sedan lägga på en 22mm spånskiva och sedan på med ett vattenpass och sedan bara trycka till den så den ligger rakt ovan på och sedan bara låta det stelna, då borde man ju på ett enkelt sätt få en väldigt rak och stabil bänk.
    Är det någon som provat det eller har någon kunskap som säger att det inte är så bra att göra så?
    Det skulle nog kunna fungera med murbruk emellan eller på det översta lecablocken för att justera de små eventuella ojämnheter, men med en spånskiva på 22mm finns det en mycket stor risk till att den kommer att böja sig något, så det är nog ingen bra idé.
    Jag skulle nog hellre göra en kraftig stomme av virke och sedan lägga på dubbla 22mm spånskivor eller ännu bättre någon vattentålig skiva som jag sedan ställer uppe på lecablocken. Som du vet Deelay har jag ingen erfarenhet av stora akvarium men funderar på ett 1125-liters och bänken har jag redan börjat och fundera över.
    Senast redigerad av Johan F; 24 September 2007, 12:32.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Jag tror att det kommer att funka bra och är en smart tanke. Förmodar även att du tänkt dig flera pelare så att spånskivan inte bågnar.
      Men jag skulle lägga nån byggplast mellan bruket och skivan tills det är torrt, då spånskivan kommer att suga upp vattnet ur bruket och bli porös.

      Istället för spånskiva skulle jag ta bänkskiva, 35mm eller liknande, dom är oxå styvare.
      Dessa finns ju billigt på IKEA och går man till fyndavdelningen så brukar man hitta massor av bra bänkskivor för en spottstyver.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • April 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Satt och Kan man inte lägga ett lager betong/murbruk eller liknande på övertsta stenen i varje pelare och sedan lägga på en 22mm spånskiva och sedan på med ett vattenpass och sedan bara trycka till den så den ligger rakt ovan på och sedan bara låta det stelna, då borde man ju på ett enkelt sätt få en väldigt rak och stabil bänk.
        Låter som en bra idé, om golvet är stabilt och INTE svikta.
        Hade själv en del problem med lecablock när jag gjorde en bänk till mitt 600.
        Fick det helt plant tills jag fyllde på med vatten. Då lutade det ca. 5 mm från höger till vänster.
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag har dubbla spånskivor 22mm liggandes på tillskurna liggunderlag. Ovanpå spånskivorna har jag en frigolitskiva. Från början stod lecablocken ganska rakt, men med underlagen och frigoliten så står det rakare. Eventuella ojämnheter på lecablocken sjunker in i liggunderlagsbiten och gör den rakare.

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • December 2005
            • 418

            #6
            Murbruk låter som en bra idé att prova. Jag har inte lyckats få mitt 720 rakt, har varit en nivå skillnad på 3 cm mellan vänster bak- och höger fram hörn.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Jag har dubbla spånskivor 22mm liggandes på tillskurna liggunderlag. Ovanpå spånskivorna har jag en frigolitskiva. Från början stod lecablocken ganska rakt, men med underlagen och frigoliten så står det rakare. Eventuella ojämnheter på lecablocken sjunker in i liggunderlagsbiten och gör den rakare.

              Jo det är ju så man oftast gör men jag nu var tanken mer att skapa en rakare bottenplatta som är stum och rak vilket är det optimala... då vet man att det står rakt om man säger så =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Jo det är ju så man oftast gör men jag nu var tanken mer att skapa en rakare bottenplatta som är stum och rak vilket är det optimala... då vet man att det står rakt om man säger så =)
                Jag vet, men kommer golvet att vara stabilt och rakt hela tiden? Om bänken blir stum så följer den ju med varje förändring. Tycker att idén är god..och kanske överdriver man rörelsemöjligheterna i golv. En aluminiumbänk är ju också ganska stum i sig...och de fungerar ju bra (för en del).

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  En aluminiumbänk är ju också ganska stum i sig...och de fungerar ju bra (för en del).
                  En aluminiumställning vrider sig om underlaget förändras så dom tycker jag känns ganska läskiga på tex parkett, ställer man den på betong så är det ju säkert.
                  Jag vill ha så mycket yta som möjligt mot golvet så att tyngden per dm2 blir lä lite som möjligt eftersom det förmodligen kommer att hamna på parkett denna gången.

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Jag vet, men kommer golvet att vara stabilt och rakt hela tiden? Om bänken blir stum så följer den ju med varje förändring.
                  Bygger man en stum bänk så ska den inte ge med sig, då är den ju inte stum =)

                  Ideen med att köra frigo i 2 skikt ovanpå tex lecablock gör ju att det kan stå på ett ganska ojämnt underlag utan att det är någon fara.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #10
                    Bygg en bänk iträ istället med en 12 mm formplywoodskiva. Lägg på frigolit, sen är det klart! Jag har såg om du vill låna

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Bygg en bänk iträ istället med en 12 mm formplywoodskiva. Lägg på frigolit, sen är det klart! Jag har såg om du vill låna
                      Ämnet är "Bygga bänk rakt!"

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Ämnet är "Bygga bänk rakt!"
                        Oj, fel av mig, då funkar ju absolut inte trä... Bästa är väl att gjuta en betongsockel och sen flytspackla...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Syftade på deelays sågning...bara ett skoj skämt. En träbänk är absolut inte fel, men de kan röra sig lite då trä är mjukare.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...