Var kan man hitta en billig systemkamera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    • October 2002
    • 601

Jag har nu varit i Hong Kong i snart en vecka. Här är det vinter och de flesta går i ytterrock och damerna har läderstövlar. Själv var jag på standen i Shek O i tisdags och solade. Det var 25 grader i skuggan. Det var ytterligare en galen västerlänning på stranden och hon solade i bikini annars hade jag nog inte vågat ta av mig på överkroppen. Är det vinter så är det och när skall man annars använda sina ytterrockar och läderstövlar. I en stad där det inte borde finnas vinterkläder har kommersialismen på någon sätt lyckats få folk att köpa vinterkläder. Själv svettas jag så att kavajen (obligatoisk vid affärsmöten) knappast hinner torka mellan mötena. Kemtvätt ikväll.

Nu till lite mera akvaristiska upplevelser. Jag var imorse på Gold Fish Market och fotade. Lite svårt eftersom det är förbjudet att fota i butikerna. Jag har med mig lite bilder hem och den här gången skall jag fixa till något att visa er. Rockor något större än en mattallrik kostade 38 000 $HK, en halvmeter rödfärgad arrowana kostade 88 000$HK. Tio st venustus i 2 dl vatten i en plastpåse kostade 28$HK, för tio alltså. Skitsnygga auratus för samma pris. Nästan alla fiskpriser innehåller minst en åtta. Åtta är lyckotalet för kineser. Fisk i glaskupa eller akvarium är en lyckosymbol här. Kombiationen av att ha fisk som man har köpt för ett pris som innehåller åttor är alltså nästan oslagbart. Otroliga priser på nanoburkar. 30-90 $HK för en liten glasburk med välvda kanter och komplett med tillbehör för ca 350$HK inkl snygg belysning. Akvarier är inte så lätt att ta med men det sög till i "måstehatarmen". En $HK är ca åttiofem öre just nu.

Har handlat objektiv idag. Som julgåva fick någon form av promotionpryl i glas med NikonD300 i ett möster innuti glaset. Svintung, säkert jättefint och exklusivt och vi får ta 79 kilo på flyget så det skall väl gå att få hem. Fick även en promotionklocka från Canon. Lite lättare och mer användbar.

På lördag vill min dotter ta en sväng till Macau. Kanske hinner vi med det. Man måste förbeställa båtbiljett så det får bli imorgon i så fall.

Längtar hem till CB4.
    Senast redigerad av Lars Andersson; 30 November 2007, 02:27.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av Lars Andersson
      Jag har nu varit i Hong Kong i snart en vecka. Här är det vinter och de flesta går i ytterrock och damerna har läderstövlar. Själv var jag på standen i Shek O i tisdags och solade. Det var 25 grader i skuggan. Det var ytterligare en galen västerlännig på stranden och hon solade i bikini annars hade jag nog inte vågat ta av mig på överkroppen. Är det vinter så är det och när skall man annars använda sina ytterrockar och läderstövlar. I en stad där det inte borde finnas vinterkläder har kommersialismen på någon sätt lyckats på folk att köpa vinterkläder. Själv svettas jag så att kavajen (obligatoisk vid affärsmöten) knappast hinner torka mellan mötena. Kemtvätt ikväll.

Nu till lite mera akvaristiska upplevelser. Jag var imorse på Gold Fish Market och fotade. Lite svårt eftersom det är förbjudet att fota i butikerna. Jag har med mig lite bilder hem och den här gången skall jag fixa till något att visa er. Rockor något större än en mattallrik kostade 38 000 $HK, en halvmeter rödfärgad arrowana kostade 88 000$HK. Tio st venustus i 2 dl vatten i en plastpåse kostade 28$HK, för tio alltså. Skitsnygga auratus för samma pris. Nästan alla fiskpriser innehåller minst en åtta. Åtta är lyckotalet för kineser. Fisk i glaskupa eller akvarium är en lyckosymbol här. Kombiationen av att ha fisk som man har köpt för ett pris som innehåller åttor är alltså nästan oslagbart. Otroliga priser på nanoburkar. 30-90 $HK för en lite glasburk med välvda kanter och komplett med tillbehör för ca 350$HK inkl snygg belysning. Akvarier är inte så lätt att ta med men det sög till i "måstehatarmen". En $HK är ca åttiofem öre just nu.

Har handlat objektiv idag. Som julgåva fick någon form av promotionpryl i glas med NikonD300 i ett möster innuti glaset. Svintung, säkert jättefint och exklusivt och vi får ta 79 kilo på flyget så det skall väl gå att få hem. Fick även en promotionklocka från Canon. Lite lättare och mer användbar.

På lördag vill min dotter ta en sväng till Macau. Kanske hinner vi med det. Man måste förbeställa båtbiljett så det får bli imorgon i så fall.

Längtar hem till CB4.
      Ja sådana artiklar suger Lars, jag längtar tillbaks till Hong kong.
      Ja mera såna inlägg, det ger lite perspektiv på vad vi egenligen sysslar med,
      Om ni ska till Macau, ta det lugnt vid spelborden. Avundsjuka hälsningar från Janne.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Strålande Lars strålande inlägg

Kommer själv till HK i januari.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ursprungligen postat av patriks155
          Hur funkar det med garantier och support när man handlar en kamera i ex Japan? Kan man höra av sig till Canon Sverige och få det fixat eller måste man höra av sig till Japan och skicka kameran osv??
          Jag hörde av en kille som ska till Japan snart att det var lite speciella regler när man köpt Canonprylar därifrån. Tydligen skulle INTE garantin gälla här. Någon mer som har koll på detta (jag har själv inte en aning)?
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Lars Andersson
            • October 2002
            • 601

Vad jag hört av fotohandlare i HK är att de prylar som är avsedda att säljas i Japan har egna och sämre "reklamations- och garantiregler" jämfört med det som är avsett för internationella marknaden. Jag en gång köpt ett kamerahus med japanska "papper" och priset var ca 10% lägre än det borde varit. Jag hittade inte någon skillnad på kamerans mjukvara. Jag har även köpt kompaktkameror och mobiltelefoner som bara varit avsedda för kinesiksa marknaden som som bara haft engelska och kinesiska i mjukvaran. Övriga språk har saknats.

Det finns säkert någon som vet mera om detta.

Kommentar

• sthlmmicke
              Användare
              • November 2006
              • 15

det var billigt faktiskt tänkte på malawi fiskarna 10 st för 25sek?

Kommentar

• salar
                Användare
                • June 2002
                • 227

Appropå kameror. Inte bra blivit för mycket hysteri kring kameror.Fotat en miljon på motivet men hur många består. En glädjefnatt och nyhetens behag. 90% av dagens digitala bilder kommer vara väck om bara tio år. Men vem bryr sig
                SALAR

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Lars Andersson
                  Rockor något större än en mattallrik kostade 38 000 $HK, en halvmeter rödfärgad arrowana kostade 88 000$HK. Tio st venustus i 2 dl vatten i en plastpåse kostade 28$HK, för tio alltså. Skitsnygga auratus för samma pris. Nästan alla fiskpriser innehåller minst en åtta. Åtta är lyckotalet för kineser. Fisk i glaskupa eller akvarium är en lyckosymbol här. Kombiationen av att ha fisk som man har köpt för ett pris som innehåller åttor är alltså nästan oslagbart
                  --------------------------------------------------------------------
                  jag vet det är inte utan man har ett telefonnummer
                  08808080
                  dom flesta Asiater tappar hakan att man kan ha det telefonnummret
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lars Andersson
                    • October 2002
                    • 601

Ja Christer,

Du får väl diskutera med revisorn om du inte kan sätta upp en rejäl summa för "immateriella tillgångar" på balansräkningen för ditt lyckotelefonnummer. Kineserna tar ju snart över även här.

Jag skulle utan vidare åta mig att sälja ditt nummer för mellan fem och tio miljoner SEK om det vore ett lokalt Hong Kongtelefonnummer. Kanske ännu mycket mera.

Nummerplåten HK888 inhandlades för länge sedan av en ägare till en Rolls Royce för ett högre belopp än vad bilen kostade.
                    Senast redigerad av Lars Andersson; 04 December 2007, 02:15.

Kommentar

• Lars Andersson
                      • October 2002
                      • 601

Just hemkommen. Lite info om objektivköpen.

Nikon AF-S 70-200 F2,8G VR SEK10 970:--
                      Canon Ef 100-400 F4,5-5,6L IS USM SEK SEK9 664:--

Hyggliga priser eller hur? Detta är inga rabatterade priser för mig utan vanliga butikspriser.

Priserna är räknade på Forex växlingskurser. 1SEK = 0,85$HK. Den kursen får man om man säger till. Det går att "pruta" på Forex växlingskontor om Du inte visste det.

OBS man skall (trots att jag räknat på så sätt ovan) inte växla från SEK till $HK för då blir kursen för dålig, vare sig man växlar i Sverige eller HK. Man skall växla från SEK till $US och sedan växla från $US till $HK på plats i HK och på speciella växlingskontor på Cleverly Street, nära Western Market vid MTR stationen Sheung Wan, i Central District. På det sparar man minst 2,5%. Det beror på att "spreaden" mellan köp och sälj är olika på olika valutor på olika ställen i världen och $HK är ju inte någon major currency i Sverige så spreaden är 10% mot nornalt 3,5% - 5% för större valutor. Spreaden på köp- och säljkurserna för $US och $HK i HK är ca 1% på de växlingskontor jag växlar på. Kreditkort är ok men bankerna lägger numera på sin växlingsmaginal på alla kortköp i utländsk valuta varför det sällan är billigare att köpa med kort. Dock mera praktiskt. Med mitt sätt att växla är det klart billigare att handla kontant än att handla med kort. Butikerna i HK kan ger bättre priser om man säger till innan att man skall betala kontant. Detta gäller på stora belopp. Korthanteringen kostar pengar i alla led och bankerna tar bra betalt. Även om kontanthanteringen också kostar pengar så tar ju ingen, bortsett från pengaväxlarna, betalt för det jobbet. Hoppas att jag nu inte skrivit något galet i dessa teknikaliteter kring växling av valuta. Själv köper jag $US utan växlingskostnader så för mig blir totala valutahanteringskostnaden 1%.

Köpte även en Canon IXUS 960Ti. Svårare att jämföra pga ett antal extra tillbehör såsom 2GB minneskort, svart textilväska och extra batteri som har ett värde av totalt ca 400 kronor. Kameran inkl alla extra tillbehören kostade SEK2 618:-- Men där fick jag nog ca 170 kronor i rabbatt på det ordinarie butikspriset. Svenska snabbguiden som finns i de svensksålda 960Ti finns dock inte med i paketet. Men den finns ju på engelska, och det kan man ju leva med när man fått 40% lägre pris.
                      Senast redigerad av Lars Andersson; 04 December 2007, 08:38.

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Antar att du menar Nikon AF-S 70-200 F2,8G VR ... ?

Kör du både nikon o canon eller va de ena till en vän kanske?

Riktigt bra priser iaf! Hade du sagt till innan du åkte hem kunde du köpt en 580EX II till mig å få en 500:ing som tack! (får väl ist be polaren i USA köpa en å skicka hem till mig)
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Lars Andersson
                          • October 2002
                          • 601

Visst hade jag knappat fel. Jag går in och redigerar för att det inte skall bli mer förvirring.

Kommentar

• Lars Andersson
                            • October 2002
                            • 601

Ursprungligen postat av Laesk
                            Antar att du menar Nikon AF-S 70-200 F2,8G VR ... ?

Kör du både nikon o canon eller va de ena till en vän kanske?

Riktigt bra priser iaf! Hade du sagt till innan du åkte hem kunde du köpt en 580EX II till mig å få en 500:ing som tack! (får väl ist be polaren i USA köpa en å skicka hem till mig)
                            Båda objektiven var till kompisar.

Att skicka hem dyra varor kan göra att vinsten försvinner. Jag har en gång (av ca fem) fått betala moms på varans värde. En snabbt påkommen historia om den varit på reparation gick dom inte på. Frakt, moms och expeditionsavgifter till tullverket (som administrerar momsindrivningen) gjorde att det blev ingen vinst.

Troligen är det ingen tull på blixtar men det är det på objektiv. Kan kolla det om Du vill.

Kommentar

Arbetssätt...