Var kan man hitta en billig systemkamera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av LN
    Så du menar att det är bättre att köpa två objektiv. Ett för macro. Vet du något prisvärt (det behöver inte vara rollsstämpel) som kan passa min plånbok?
    Ett prisvärt exempel är Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D för ca 3800:-.

O ett normalzoom för vyfoto eller minnesbilder. Kan du ni tipsa om ett prisvärt någorlunda reko normalzoom?
    Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di för 3500:- får mycket lovord av dem som använder det.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lars Andersson
      • October 2002
      • 601

Var?

När jag läste frågeställningen så tolkade jag det som en geografisk plats som efterfrågades.

Nåväl, jag har de senaste tio åren köpt nästan allt jag behövt i fotoväg från Man Shing och Wing Shing i (Mong Kok) Hong Kong. De tre butikerna (två heter samma) ägs av samma person. Butikerna har ca 60 anställda och är extremt välsorterade. Det går bra att kontakta butikerna för en offert om ni har någon möjlighet att få hem prylarna därifrån. Helst med någon som kan ta prylarna i sitt personliga baggage. Vanliga hus och standardobjektiv är ca 25-30% billigare än i Sverige. Mer udda prylar och dyra objektiv är ännu billigare. Oftast 35-45% lägre pris. Kompaktkameror oftast 20-25% billigare. Prisskillnaden beror på att Hong Kong inte har någon moms och att priserna är mer pressade än i Sverige. Dessutom är det tull vid införsel till EU på objektiv. Jag har inte kollat tulltarifferna nyligen men det är (var) 6,7% tull på de flesta objektiv men ingen tull på digitala kamerahus.

I dessa butiker handlade för tio år sedan egentligen inte så många turister. Butikerna har vartefter blivit fotonördarnas favoriter. Jag har bara sett lovord över dessa butiker på nätet. Jag har dels skickat prylar till mig (rekommmenderas inte) men oftast har jag köpt direkt i butikerna.
      Garantier och liknade problem fungerar bättre än i Sverige men det är ju lite problem med avståndet. Men det är ju ytterst sällan man behöver använda sig av garantier på Canon eller Nikon.

攝影器材專門店: DC . 數碼相機 . 相機 . 無反機 . 單反機 . DSLR . 單反相機 . 全片幅機 . 中片幅機 . 鏡頭 . 攝錄機 . ProCamera . 三軸隱定器 . 閃光燈 . 補光器材 . 三腳架 . 雲台 . 鳥攝器材 . 輕便數碼相機 . 菲林 . 收音咪 . 專業器材 ,用心服務,行貨之家,信心之選!萬成 / 永成攝影器材

Servicenivå: Förra året såg jag i en Canonbrochyr att det skulle finnas ett UW-hus till Canon Ixus 900 Ti. Jag talade med ägaren och det visade sig att UW-huset skulle släppas från Canon dagen efter att jag lämnat Hong Kong. Han gjorde sig då omaket att på något sätt fixa att han hade ett ex till mig i butiken dagen innan jag skulle åka. Troligen fick han personligen tjata sig till ett förhandsex från grossist. Visserligen har jag genom åren handlat för stora belopp men detta hus kostade bara 1200:--. Imponerande. UW-huset släptes i USA först i januari 2007. HK var alltså några månader tidigare.

LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

Hur Canon kan sälja ett UW-hus (tillverkade av Ikelite) för 1200:-- är för mig en gåta. Att det dessutom är imponerade bra gör det ju bara mer förvånande. Ad Konings använde UW-huset under några dyk i januari och hans bilder blev skitbra.

Jag är visserligen Nikonanvändare sedan 1975 men kamera med fast objektiv köper jag Canon. Min Canon Ixus 900 Ti har numera blivit min ständiga följeslagare. Min tidigare Canon Ixus 750 fick min fru ta över.

Jag vill samtidigt varna för att handla i turistområdena i Hong Kong och speciellt på Nathan Road. Du blir garanterat lurad. Mer förslagna säljare får man leta efter.
      Senast redigerad av Lars Andersson; 25 September 2007, 02:56.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ahhhhhhh.... kusligt..... nästan som om du läst mina tankar

Jag ska till Hong Kong i vinter, fantastisk stad framför allt att stå på The Peak nattetid är en otrolig upplevelse. Tyvärr blir det i slutet på resan och planen är att ha vi ska ha med kameran redan från början.
        Men helt klart bra tips är det för att då kan man komplettera med något objektiv. Hade inte en susning om dessa affärer. Håller med fullständigt om försäljarna, dom är riktigt luriga därför fanns inga planer på att handla elektronik i Hongkong över huvud taget. Men säger du att det är relativt ok att handla just där så måste vi iallafall besöka affärerna. Du råkar inte ha en närmare vägbeskrivning än Mong kok. Vi kommer troligen att bo i Tsim sha tsui inte alls långt från Mong kok.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lars Andersson
          • October 2002
          • 601

Ahhhhhhh.... kusligt..... nästan som om du läst mina tankar

Jag ska till Hong Kong i vinter, fantastisk stad framför allt att stå på The Peak nattetid är en otrolig upplevelse. Tyvärr blir det i slutet på resan och planen är att ha vi ska ha med kameran redan från början.
          Men helt klart bra tips är det för att då kan man komplettera med något objektiv. Hade inte en susning om dessa affärer. Håller med fullständigt om försäljarna, dom är riktigt luriga därför fanns inga planer på att handla elektronik i Hongkong över huvud taget. Men säger du att det är relativt ok att handla just där så måste vi iallafall besöka affärerna. Du råkar inte ha en närmare vägbeskrivning än Mong kok. Vi kommer troligen att bo i Tsim sha tsui inte alls långt från Mong kok.
          När åker Ni? Jag kommer hem därifrån den 2 december. Var skall ni bo? Jag kan ge dig tips om hotell till garanterat billigare pris än normalt. Själv bor jag i ett dubbelrum på BP Int. för ca 525:-- per natt. Absolut bästa läget tycker jag. Frukost ingår inte i hotellpriset i HK. Det går inte att boka till såna priser direkt på hotellet. Även om det är billigt, undvik alla hotell som har adress Chung King Mansion.

Hur länge är ni i HK? Gå in på MTRs hemsida och se hur ni kan spara pengar på resor med MTR i Hong Kong. Köp eventuella rabattbiljetter och turistbiljetter vid MTRs försäljningsställe mitt i flygterminalen på flygplatsen. T o r tågresa från flygplatsen till Kowloon Station inkl tre dagars fritt åkande med MTR kostar bara HK$330 har jag för mig. Det finns sedan gratis Shuttle busses från Kowloon Station till ett antal av de stora hotellen i Tsim Sha Tsui. Snabbare, bekvämare och framför allt biligare än Taxi från Flygplatsen. Taxi är billigt i Hong Kong. Så billigt att man kan åka vartsomhelst inom Kowloon för HK$30 - 60.

Adresserna till angivna butiker finns på deras hemsida som jag bifogade. Alla tre affärerna ligger i närheten av Ladies Market. Det är inte många hundra meter mellan affärerna. Närmare beskrivning kan jag ge om du behöver.

Det är inte bara relativt ok. Det är mer ok än att handla i Sverige. Högre servicenivå, bättre priser och bättre utbud. I Hong Kong fungerar konkurensen. I dessa butiker är det fasta priser. Handlar man mycket kan det gå att få lite rabatt men framför allt bonusprylar. Kamerafodral i läder, extra batterier, något extra simkort eller liknande brukar jag ha med mig. En gång fick jag ett objektiv som kostade flera tusen. Anledningen till att dom inte vill pruta på priserna är att dom vill inte sabotera sin egen prisbild.

När Du ändå är på Ladies Market, Tung Choi Street, så gå två kvarter i riktning från Tsim Sha Tsui så kommer Du till Gold Fish market eller som jag kallar det Akvariegatan. På denna gata ligger 98% av alla Hong Kongs Akvarieaffärer belägna vägg i vägg med varandra. Det är minst femtio butiker kanske är det hundra. Ett tiotal av dom är i mycket hög klass och dom tävlar med varandra om att ha snyggast utställningsburkar. En upplevelse man inte får missa i Hong Kong. Jag har tillbringat åtskilliga kvällar där. Dom håller öppet tilll midnatt så dom öppnar oftast runt lunch. Tiderna är inte exakta.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 25 September 2007, 09:14.

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Det här blir bara bättre och bättre

Vi kommer inte att kunna träffas eftersom jag kommer att vara i Hongkong lite senare. Vill inte gå in i exakta datum såhär på nätet.
            Vi kommer troligen bara att vara i stan ett dygn som flygtiderna ser ut idag.
            Vi reser med barn så att planen är att ta sig till centrum från flygplatsen på lättaste sätt. Vad kostar en taxi från fygplatsen till Nathan Road??

Bokar du hotellet på nätet för att få det priset?
            Har du någon nätadress till Hotellet?
            Det beror helt på hur ungarna mår hur mycket av stan vi kommer att se, men är dom bara pigga så kommer vi att använda tunnelbanan och ta oss runt så mycket det går. Jag bara måste försöka ta mig till den där akvariegatan dock, så att jag kan plåta och njuta lite på egen hand
            Det kan ju bli en riktigt bra tråd här på Ciklid.org

Kommentar

• Lars Andersson
              • October 2002
              • 601

Ungefärlig taxikostnad för en person HK$270 - 370, beroende på trafikintensitet och tid på dygnet. Se till att få en Röd Taxi. Risken att få en grön eller blå är extremt liten men dom har inte rätt att åka i Kowloon. Lite kittsliga på baggage, det kostar oftast extra per väska. Små japanska bilar som klarar max två halvstora resväskor. Det finns taxi av minibustyp men de är ovanliga.

Skall Du åka till HK med barn utan att besöka Disneyland? Kommer Dina barn någonsin att förlåta Dig?

Jag har varit HK med barn, då sex år, nu 23 resp 15, det är en upplevelse för dom. Min som Erik, känd från stämmorna i Linköping, var med mig i oktober förra året, då 14 år. Han fick klara sig själv när jag var på olika möten hela dagarna. Hong Kong är extremt säkert om man inte beter sig dumt. Hellre ser jag min femtonåring ute på kvällen i Hong Kong än i Linköping.

Jag provar att kontakta Dig via mail för viss annan information angående hotel mm.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Strålande Strålande.

Vi kommer att resa med ryggsäck för att tvinga oss att inte ta med för mycket hemmifrån.
                Jo Disneyland har vi grunnat på men det hänger som sagt på hur ungarna mår.
                Dom har förhoppningsvis redan hjärnan full av andra minnen oxå, så att vi vuxna kan shoppa loss den korta tid vi är där.
                Säkerheten känner ja ingen som helst oro för heller?
                Inte om man jämför med Växjö, här händer både det ene o det andra

Privat messa mig så kan vi snacka vidare.

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Hur funkar det med garantier och support när man handlar en kamera i ex Japan? Kan man höra av sig till Canon Sverige och få det fixat eller måste man höra av sig till Japan och skicka kameran osv??

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av patriks155
                    Hur funkar det med garantier och support när man handlar en kamera i ex Japan?
                    När det gäller Nikon så har dom värdsgaranti på optik men inte på kamerahus, de måste lämnas där man köpt dem.

Kommentar

• Lars Andersson
                      • October 2002
                      • 601

Ursprungligen postat av Micke
                      När det gäller Nikon så har dom värdsgaranti på optik men inte på kamerahus, de måste lämnas där man köpt dem.
                      Knappast ett problem eftersom Nikon nästan aldrig går sönder. Jag har haft ca trettio analoga och sju digitala Nikon systemkamror. Jag använder dom endast amatörmässigt och bortsett från en D100 och en NikonosIV som jag dränkt har jag aldrig haft några problem med kamerahus.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                        Knappast ett problem eftersom Nikon nästan aldrig går sönder.
                        Och skulle de gå sönder så fixar de det trots att garantin gått ut. Jag råkade ut för den klassiska barnsjukdomen "The Blinking Green Light Of Death" på min gamla D70 och det fixadses trots att garantin gått ut för länge sedan.
                        Senast redigerad av Micke; 25 September 2007, 18:55.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          Jag har haft ca trettio analoga och sju digitala Nikon systemkamror. Jag använder dom endast amatörmässigt och bortsett från en D100 och en NikonosIV som jag dränkt har jag aldrig haft några problem med kamerahus.
                          Det är inte så konstigt, med 37 kameror under de 32 år som du fotograferat så hinner de knappast gå sönder .

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Asså nu blev man inte alls sugen på å åka till HK, nejdå!!! gaaah
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av Laesk
                              Asså nu blev man inte alls sugen på å åka till HK, nejdå!!! gaaah
                              ja jävlar du =) tom bättre än tyskland =)))
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Lars Andersson
                                • October 2002
                                • 601

Akvariegatan, Tung Choi Strreet

Enligt denna länk är det mer än 100 butiker. Jag vet att en del ligger på plan två i byggnaderna.

I Hong Kong finns vad jag brukar kalla "världens mest prisvärda turistupplevelse"

Star Ferrys förbindelser mellan fastlandsHong Kong och Hong Kong Island. SEK1,50 på undre däck ger en fantastiskt överresa på ca 10 minuter. Vill man slå på stort så kan man ju kosta på sig en biljett på övre däck för SEK2,00. Men det gäller ju att hålla i pengarna så det räcker till ett objektiv så det blir undre däck.

Senast redigerad av Lars Andersson; 26 September 2007, 00:29.

Kommentar

Arbetssätt...