Var kan man hitta en billig systemkamera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Var kan man hitta en billig systemkamera?

Jag har tänkt köpa mig en digital systemkamera.
    Ja är helt novis på området så att alla tips och knep motages tacksamt.

Finns någon begagnat markand på nätet?
    Eller ska man köpa nytt?
    Ja och några efterföljande frågor som jag inte har en susning om men där ni kanske kan tipsa vad jag ska leta efter.

Jag vill kunna plåta mina fiskar och semesterbilder (minnesbilder).
    Jag vill kunna köpa till objektiv till kameran om det visar sig att det behövs.
    Har inga planer på bli en mästerfotograf men vill ändå ge mig själv en chans att då o då få till det. O det går helt enklet inte med min fallfärdiga turistkompaktkamera. Har nog tagit 200 bilder nu ikväll och inte en enda är värd namnet, orkar helt enkelt inte längre,,,,suck.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • endymion

Du kan få prova min Nikon D40 om du vill. Den kostade 4989 kr på Hegethorns i Nässjö.

Kommentar

• Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

Just att få klämma och känna på olika modellar som kompisar runt omkring har är inte alls fel.

Finns säkert en hel del bättre begagnat både från Nikon och Canon, då dessa båda märken har mest på andrahandsmarknaden.

Bör finns både gott om både Canon 300D/350D och Nikon D70 till förmånliga priser, notera dock att antalet exponeringar som skett med en begagnat kamera kan visa att livslängden kanske inte blir fullt så lång som med en ny.

På Fotosidan har du en annonsbörs du kan börja titta i för att få en uppskattning om hur de prismässigt ligger till.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

EDIT : Har tagit en privat kontakt med larry off topic.
        Senast redigerad av Byttorp; 24 September 2007, 16:00.
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

Slå absolut till på Byttorps 30D! Du blir absolut inte besviken! 30D är nog de bästa begagnatköpt man kan göra nu tycker ja... Nikons äldre modeller D40 D70 D80 osv har för mkt brus vid hög ISO...
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Zzzit
            Användare
            • January 2006
            • 253

Kolla på tradera!
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

Ursprungligen postat av Zzzit
              Kolla på tradera!
              eller på www.fotosidan.se
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Kollade runt lite:

350D inkl objektiv, 3 mån gammal m kvitto 3500:-

Inwarehouse säljer annars ut nya med 18-55 objektiv för 5990:- inkl frakt

Sen är ju iofs inte 400D många hundralappar dyrare om du vill ha den

Billigaste 30D kamerahus jag hittade är hos fotokungen för 7990:- inkl frakt (Suck, jag som gav 13000 för bara huset när jag köpte mitt )

Nikon D40 + 18-55 kostar hos fotokungen 4990:- komplett.

Fördelen med att köpa ny är ju att du just får en NY med full garanti. Sen kan man ju alltid höra av sig till butiken om man undrar något eller behöver service osv. Man vet ju aldrig hur många exponeringar en beg egentligen har gått, eller hur varsam personen har varit med kameran även om den ser bra ut på utsidan.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 24 September 2007, 14:18.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Det billigaste alternativet om man köper nytt är troligen Nikon D40 med 18-55mm som enligt prisjakt.nu finns hos flera leverantörer för 4785:-. Nackdelen med den och med D40x är att de har ett begränsat utbud med mokroobjektiv med autofokus.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Strålande tack till jobbet Ni har lagt ner i era svar

Jag gräver lite i era presenterade förslag o återkommer med nya frågor när jag läst på lite.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Hojjahojjja!!!!!

En helt ny värld har just öppnat sig. Så otroligt mycket prylar det finns inom foto.
                      Hur klarar ni att hålla reda på alla dessa beteckningar?
                      Jag har ingen som helst möjlighet att lära mig detta så att det blir att lita på er i stället.

Låt oss säga att jag ev. köper ett Canon eos 30D hus (heter det så?).
                      Vilket objektiv ska jag köpa?
                      Helst vill jag bara ha ett som funkar att ta både fiskbilder och semesterbilder (ansiktsbilder).
                      Samtidigt är jag smålänning så att jag vill köpa rätt även prismässigt.

Hur funkar det med bildminne. Köper man till det eller finns det i kameran?
                      Jag vill i allafall kunna ta 200 bilder som kan förstoras till A4 format när jag är iväg på en resa.

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av LN
                        Hojjahojjja!!!!!

En helt ny värld har just öppnat sig. Så otroligt mycket prylar det finns inom foto.
                        Hur klarar ni att hålla reda på alla dessa beteckningar?
                        Jag har ingen som helst möjlighet att lära mig detta så att det blir att lita på er i stället.

Låt oss säga att jag ev. köper ett Canon eos 30D hus (heter det så?).
                        Vilket objektiv ska jag köpa?
                        Helst vill jag bara ha ett som funkar att ta både fiskbilder och semesterbilder (ansiktsbilder).
                        Samtidigt är jag smålänning så att jag vill köpa rätt även prismässigt.

Hur funkar det med bildminne. Köper man till det eller finns det i kameran?
                        Jag vill i allafall kunna ta 200 bilder som kan förstoras till A4 format när jag är iväg på en resa.
                        Hehe javisst är de mkt å lära sig

Snabbt om nuffrer. Säg att de är ett objektiv som heter Canon EF 24-70/2,8L USM,
                        24-70 = millimeter zoomomfång, vid 24mm = mest vidvinkel, 70mm mest inzoomat. 2,8 är bländaren (hålet som släpper in ljuset) 2,8 är största bländaren man kan ha på de objektivet, sen kan man ändra de ända upp till 22 , vid 22 är bländaren "minst" dvs minst hål. Samtidigt ger det mest skärpedjup.
                        L:et står för att de är ett "profsobjektiv" från canon, USM är Ultra Sonic Motor, tyst snabb autofokus.

Ett objektiv som funkar till både fisk å landskap osv är Tamron 17-50/2,8, kanske inte jättemkt zoom, men de är samtidigt gött att kunna zooma ut till 17mm för landskap. (begagnat ca 2700-3000kr.
                        Annars har Tamron ett som heter 28-75/2,8. Vilket ger lite mer zoom. (beg 2000-2500kr)

Minnen kan du köpa hur billigt som helst idag. 488kr kostar ett Sandisk Extreme III 4GB . Å där får du in ca 1000 bilder, beror lite på vad du fotar me.
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ett makroobjektiv kan användas för både fiskbilder och proträttbilder. Du kommer även att behöva ett normalzoom för vanliga bilder. Satsa hellre pengarna på två bra objektiv, kamerahuset kommer du säkert ändå att byta ut inom några år.

Köper man ny kamera föjler minne inte med. Hur mycket minne du behöver beror främst på om du kommer att lagra bilderna i jpeg-, raw-format eller kanske båda. Jpeg tar inte så mycket utrymme men kan inte efterredigeras lika mycket som raw utan kvalitetsförlust. Jag försöker göra mina bilder klara i kameran och sparar nästan alltid i jpeg enbart. Idag är minne relativt billigt och det är alltid bättre att ha lite extra.

En utgift man bör räkna med när man skaffar digitalkamera är ett par externa håddiskar för lagring/backup av bilder.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Ursprungligen postat av Laesk
                            Hehe javisst är de mkt å lära sig

Snabbt om nuffrer. Säg att de är ett objektiv som heter Canon EF 24-70/2,8L USM,
                            24-70 = millimeter zoomomfång, vid 24mm = mest vidvinkel, 70mm mest inzoomat. 2,8 är bländaren (hålet som släpper in ljuset) 2,8 är största bländaren man kan ha på de objektivet, sen kan man ändra de ända upp till 22 , vid 22 är bländaren "minst" dvs minst hål. Samtidigt ger det mest skärpedjup.
                            L:et står för att de är ett "profsobjektiv" från canon, USM är Ultra Sonic Motor, tyst snabb autofokus.

Ett objektiv som funkar till både fisk å landskap osv är Tamron 17-50/2,8, kanske inte jättemkt zoom, men de är samtidigt gött att kunna zooma ut till 17mm för landskap. (begagnat ca 2700-3000kr.
                            Annars har Tamron ett som heter 28-75/2,8. Vilket ger lite mer zoom. (beg 2000-2500kr)

Minnen kan du köpa hur billigt som helst idag. 488kr kostar ett Sandisk Extreme III 4GB . Å där får du in ca 1000 bilder, beror lite på vad du fotar me.
                            Tamron förstod jag.
                            Även det där med minnet ska ja garanterat fixa.
                            Men zoomomfång, skärpedjup och storlek på bländare rann inte igenom melittafiltret
                            Tror att jag inte kan få in vad du menar förrän jag håller en "riktig" kamera i handen.

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Ursprungligen postat av Micke
                              Ett makroobjektiv kan användas för både fiskbilder och proträttbilder. Du kommer även att behöva ett normalzoom för vanliga bilder. Satsa hellre pengarna på två bra objektiv, kamerahuset kommer du säkert ändå att byta ut inom några år.

Köper man ny kamera föjler minne inte med. Hur mycket minne du behöver beror främst på om du kommer att lagra bilderna i jpeg-, raw-format eller kanske båda. Jpeg tar inte så mycket utrymme men kan inte efterredigeras lika mycket som raw utan kvalitetsförlust. Jag försöker göra mina bilder klara i kameran och sparar nästan alltid i jpeg enbart. Idag är minne relativt billigt och det är alltid bättre att ha lite extra.

En utgift man bör räkna med när man skaffar digitalkamera är ett par externa håddiskar för lagring/backup av bilder.
                              Så du menar att det är bättre att köpa två objektiv. Ett för macro. Vet du något prisvärt (det behöver inte vara rollsstämpel) som kan passa min plånbok?

O ett normalzoom för vyfoto eller minnesbilder. Kan du ni tipsa om ett prisvärt någorlunda reko normalzoom?

jag har en extern hårddisk på 150 gig tror jag det heter.

Kommentar

Arbetssätt...