Köpte min påse på 5g på akvarielagret. Gjorde nästan 5kg man skulle ha ca 1g per kilo men det finns ju olika styrka på astaxtantinet. Beställde nyligen astaxtantin ifrån en firma i Gustafsberg efter tipps ifån er här på forumet. Det var också 5g påsar 1 påse skall räcka till ca 1,7kg mix. Det jag köpte sist är naturligt astaxtantin.
Extra röda rödebror
Kollaps
X
-
-
Det stämmer som jag skrivit. Problemet med spirulina är att den är lätt att överdosera och ger ibland oönskade pigmentförändringar i form av svarta prickar eller sotliknande områden.
Jag tycker absolut att man ska kombinera spirulina och astaxanthin, men i måttliga mängder där fiskens nyttointag prioriteras före färgförstärkning...dvs dosera måttligt för att få ett realistiskt och bra resultat.När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
-
Och det var av den sorten som säljs genom ncs.
Och jag hörde aldrig några klagomål från affärerna, så det var nog en lagom dosering av astaxanthin.janneKommentar
-
angående färg, då speciellt röd, har nån av er erfarenhet av Cyclop-eeze?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Glömde en sak. Kan jag, som ej storodlar, köpa en mycket liten mängd av detta?
Jag gör av ganska lite räkmix just nu eftersom jag bara har ett halvfullt kar och dessutom varvar med pellets.Kommentar
-
Man kan alltid gå ihop flera stycken och köpa...eller så kanske du känner någon som du kan få köpa lite av för att prova.
Naturose astaxanthin från Linkan AB håller minst två år i frysen.
Annars finns Astaxin på Hälsoapoteket, men där måste man ta ur pulvret ur kapslar. Det är också starkare koncentration. Mycket bök, men funktionellt. Inte direkt billigt där heller, men då får du mindre mängd iallafall.Senast redigerad av StefanL; 26 September 2007, 22:22.Kommentar
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Alltså...jag tycker att den där cyclop-eeze "hype´n" var något som föll platt. Jag testade fodret, men mina dåvarande fiskar var verkligen inte intresserade av det alls.Kommentar
-
Kommentar
-
Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked astaxanthin per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
-
Cyclop-eeze älskar ju fiskarna... eller inte =)
Jag har iof efter en viss tid lyckats få ett gäng rödzebror att ät det utan att blanda ut det med annat foder, dom har väl vant sig.Kommentar
-
Förtydligar frågan lite... Om man använder BÅDE Spirulina och astaxanthin, skall man då använda samma dosering på resp. tillsats som om man bara använde den ena tillsatsen eller bör man minska på doserna för att inte få en total överdosering av "färghöjande" komponenter???
Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?Kommentar
-
Förtydligar frågan lite... Om man använder BÅDE Spirulina och astaxanthin, skall man då använda samma dosering på resp. tillsats som om man bara använde den ena tillsatsen eller bör man minska på doserna för att inte få en total överdosering av "färghöjande" komponenter???
Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?
Men lägg en tesked spirulina som du gör nu, funkar det utan att få svarta fläckar så okej.
Sedan tar du en matsked utav astaxhantinet till ett kilo räkmix, den typen som ncs har rabatt på så blir det säkert bra.janneKommentar
Kommentar