Ett par frågor om Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    #46
    Ursprungligen postat av malawijanne
    har du ringt och kollat med vattenverket, dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
    När jag trodde en gång att mitt ph hade gått upp så kom dom ut samma dag och mätte vattnetjanne
    ska kolla med dem om de kan göra något sådant... deras svar idag var att de inte visste nått?? de hade inget värde alltså mer en att det var mjukt.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #47
      Ursprungligen postat av Peckers
      Kranvattnet håller 6,8 inte så stor skillnad men jo det är så lågt kanske de har något sådant filter här instalerat ska kolla det.
      Det är inte helt men nära nog orimligt lågt för kommunalt vatten.

      Vad använder du för att kolla pH?

      Är det någon form av sticka eller papper så kan jag garantera att den visar fullständigt åt h-lsike, sannolikt mer än en hel enhet fel.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av Peckers
        ska kolla med dem om de kan göra något sådant... deras svar idag var att de inte visste nått?? de hade inget värde alltså mer en att det var mjukt.
        hur gick det med vattnet peckers, det skulle vara skoj att veta om det var lågt ph eller vad det var.janne

        Kommentar

        • Bedson
          Användare
          • November 2006
          • 109

          #49
          Ursprungligen postat av malawijanne
          hur gick det med vattnet peckers, det skulle vara skoj att veta om det var lågt ph eller vad det var.janne
          Jag är också nyfiken på resultatet peckers....
          375 l Malawikar + tomt 125 l....

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

            #50
            Ursprungligen postat av Bedson
            Jag är också nyfiken på resultatet peckers....

            Vattnet håller samma kvallitet fortfarande, vattenverkets svar är att det är höst och vattnet håller då lägre PH i sjön, De är för snålla för o fixa till det. Kör i vid varje byte nu och håller PH stadigt på 7,2 i burkarna och de verkar må bra.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #51
              Kanon att dina fiskar mår prima Peckers.
              Att vattenverket sesonerar så är kul men märkligt. O javisst det blir billigare ur deras perspektiv, kan hoppa upp och bita mig på att inga politiker eller journalister i din kommun känner till det. För att det skulle bli ramaski om det kom ut. Men som sagt det viktigaste är att dina firra mår bra.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • MagArne
                Användare
                • December 2006
                • 263

                #52
                Grannkommunen Norrköping har också lågt kH, ligger på 2 men pH är högre närmre 8. Mitt dropptest är inget vidare (seras dropptest).

                Bikarbonat kan ju inte höjja pH till mycket högre än ca 8,2 men det är bra att man har koll på kH så inte det blir onödigt högt.

                I mitt 450 liters växtakvarium byter jag 1ggr/vecka 35% vatten och slamsuger samtidigt botten. Jag har ritat ett litet streck på rutan så jag vet hur mycket jag ska sänka vattennivån vid vattenbyten. Fyller sen på med vanligt kranvatten och dosserar växtnäring och tar två rågade matskedar bikarbonat. Då hamnar jag på kH 7-8 vilket är precis vad jag vill ha. Då jag tillsätter koldioxid som sänker pH brukar det ligga runt 7,4 för min del. Använd ett kH test för att se vad kH landar på efter vattenbyten. Då vet du snart hur mycket du ska dosera om du byter exakt lika mycket vatten varje gång.

                Jag har tropiska SA fiskar så för min del är pH 7,0-7,5 bra.
                Senast redigerad av MagArne; 17 October 2007, 11:14.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1832

                  #53
                  Kul tråd.

                  Angående mätproblematiken så är min absoluta mening att du skall kasta stickorna, de ger dig tydligen fel resultat i karet. KH och ph stämmer inte med varandra såvidare du inte tillsätter co2.

                  Vattenverk buffrar sällan vattnet mer än nödvändigt, bikarbonat är dyrt och natriumhydroxid är billigt. För att få trovärdiga kh värden i mätning av kranvatten måste den konstgjorda delen av ph höjningen neutraliseras. Detta gör du genom att fylla tex en petplaska till hälften med vatten och skaka kraftigt i 5 minuter. Sen kan du få fram rättvisande värden. Detta behövs för att den metod för kh mätning vi använder (syratitrering) mäter även fria hydroxidjoner, men de är inte en del av bufferten.

                  Det sätt som vattenverken höjer ph med gör att vattnet blir mycket ostabilt, detta är kanske inget problem när man kör med kontinuerliga vattenbyte i odlingslokal. Men i normala sällskapsakvarium med lite mer sansade vattenbytesintervaller är bikarbonattillsats deffinitivt värt "kladdet". Filterna konsumerar en del bikarbonat också.

                  Risken för att amonium utsöndras vid bikarbonattillsats beror på att förhållandet mellan amonium(ogiftigt) och amoniak (mycket giftigt) är ph beroende. Ju högre ph desto större andel giftigt amoniak. Vattenbytet innan görs således för att spä ut eventuell amonium innan den övergår i amoniak. Vattenbytet gör dig på inga sätt säker på att fiskarna inte tvärdör vid tillsats, det bara minskar risken. Det är klart att ingen vill rekomendera bikarbonattillsats utan samtidigt vb på grund av risken att allt tvärdör, men om man skall sansa sig lite så kan man konstatera att amonium i vattnet är troligtvis mycket ovanligt hos ciklidsällskapets medlemmar och hos andra som ser akvarium som hobby och intresse mer än en tavla som skall sköta sig själv.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • MagArne
                    Användare
                    • December 2006
                    • 263

                    #54
                    Hmm, mycket intressant. Nu vet jag varför pH sjunker om man t.ex häller upp ett dricksglas med vatten och testar pH en timme senare.

                    Kan det tänkas vara så att Peckers kan ha en del luft i vattenledningarna eller väldigt långt från vattenverket som gör att vattnet luftas och pH sjunker?

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #55
                      Kh är ganska lågt här med =/

                      Antar att det blir lågt i norrköping med då ni dricker det vatten vårat avfalls vatten kommer ut i ;P Tyckte jag var lite luftig i magen
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #56
                        Mja... Vattenverken SÄNKER med flit hårdheten på vattnet samtidigt som de höjer pH, genom att tillsätta kalciumhydroxid. Kalciumhydroxiden dissocierar i vatten till kalciumjoner och hydroxid. Kalciumjonerna reagerar med bikarbonaten i vattnet och bildar kalksten, som faller ur lösning (KH sänks) och filtreras bort i vattenverket. Hydroxidjonerna reagerar med vätejoner i lösning och bildar vatten, dvs pH höjs.

                        Slutresultat: ett vatten där man artificiellt tillfälligt skickat KH och pH ur balans med varandra.

                        Anledningen till att de sänker KH är för att minska bildning av pannsten (kalkstensutfällningar) i värmeväxlare och vatten beredare; anledningen till att de höjer pH är för att järn och koppar oxiderar långsammare vid högre pH. Dvs hela processen är för att skona rören och minska underhållet.

                        Eftersom KH/pH är ur balans, sjunker pH och KH höjs när detta vatten är i kontakt med atmosfären, genom att vattnet tar upp koldioxid ur luften, tills KH/pH åter är i balans.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #57
                          Ursprungligen postat av MagArne
                          Kan det tänkas vara så att Peckers kan ha en del luft i vattenledningarna eller väldigt långt från vattenverket som gör att vattnet luftas och pH sjunker?
                          I teorin håller rören övertryck så att om de är otäta nånstans så läcker de, men tar inte upp luft eller grundvatten. I verkligheten är det nog så att ju längre från vattenverket man är, desto större sannolikhet för att det som kommer ur kranen delvis är grundvatten.

                          Eller, om man har otur (det händer några gånger per år i Sverige) avloppsvatten.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...