Ett par frågor om Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Peckers
    Kranvattnet höll 6,8 i karet var det mellan 6,3 och 6,8 och nu ligger det med bikarbonat i karet på 7,2 inte 7,8 vilket jag aldrig skrev men men det är ju en höjning på 0,4 - 0,6 ungefär.. Måste ju vara bättre?

    Körde inte i nått salt heller då jag hört att det inte ska vara bra att vänja fiskarna med har alltid gett dem 1dl ungefär för att de ej ska klia sig vid vatten byte.. ska vara svårt o sluta salta då fiskarna blir vana med saltet.
    du skriver i ett inlägg att kranvattnet är 6,3 och i ett annat är det 6.8.
    det verkar som ditt ph test visar väldigt olika värden eller så får du väldigt olika vatten i kranen. Jag tror på det första.
    Sedan som jag har skrivit i ett par inlägg så buffrar alltid vattenverken upp ph, så jag tycker att du först ska kolla upp med vattenverket innan du börjar exprimentera med vattnet.
    Sedan håller jag med mike om man har kommunalt vatten som redan är buffrat upp, så räcker det att ha kalksand eller kalkstenar, du får ett stabilt ph då, bara du sköter dina vattenbyte.janne

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      du skriver i ett inlägg att kranvattnet är 6,3 och i ett annat är det 6.8.
      det verkar som ditt ph test visar väldigt olika värden eller så får du väldigt olika vatten i kranen. Jag tror på det första.
      Sedan som jag har skrivit i ett par inlägg så buffrar alltid vattenverken upp ph, så jag tycker att du först ska kolla upp med vattenverket innan du börjar exprimentera med vattnet.
      Sedan håller jag med mike om man har kommunalt vatten som redan är buffrat upp, så räcker det att ha kalksand eller kalkstenar, du får ett stabilt ph då, bara du sköter dina vattenbyte.janne


      Det ligger någonstans mellan 6,3 och 6,8 i kranen.. Nej vill inte ha massa kalkstenar i karet =(
      Och att det nu är så lågt i kranen och jag ringer och klagar tror jag inte de ändrar det över en natt så snåla som de är i kommunen. Nu har jag precis bytt vatten och bikarbonaten verkar fungera bra.. som tidigare sägs så sjunker ju ph kraftigt vid vattenbyte om man bara kör kalksten o det ska ju inte vara så bra för fisken.. Kör så här och hoppas de fixar vattnet så man kanske slipper göra nått alls.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        [QUOTE=Mike_Noren;702474]För att du också har övermättnad av kolsyra i vattnet - grundvatten står under tryck och löser gas bättre än vid ytan. Lufta kranvattnet så blir det pH 7.5 - 7.7.[QUOTE]


        Inom ett dygn så är CO2 urluftat ur akavariet troligen går det ännu snabbare med normal ytcirkulation, så inte hjälpte det.
        [QUOTE=Mike_Noren;702474]
        Har han bara hyfsat med kalksten i karet så får han stabilt pH 7.5.[QUOTE]

        Börjar han med ett värde en bra bit under sju så är det mycket troligt att han får ett ph fall vid med enbart kalksten i karet. Hade han däremot haft en faktor tio högre( 1 steg på ph skalan) så hade han garanterat inte fått något ph dropp.

        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Kalkstenen löser upp sig i kalciumjoner och bikarbonat. Enda skillnaden är egentligen att man inte behöver hålla koll själv när man har kalksten.
        sämre buffrar den, men den slutar inte buffra förrän den helt löst upp sig. Öka bara andelen kalk i karet - det går ju inte att överdosera.

        Resten är vi helt enkelt är vi egentligen överens om
        Senast redigerad av LN; 23 September 2007, 21:10.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #34
          Jag har ingen snits på det där med att saxa men jag hoppas att det framgår att mina svar är inom ditt citat

          Måste lära mig hur det går till att citera i samma inlägg så att man ser skillnad på citat och svar.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Klipp o klistra...

            Den första quote med t ex Mike_Noren kopierar du. Sedan kan du svara i hans meddelande när du tryckt "citera" och efter det första parti du besvarat sätter du stängningsquoten..dvs /quote med klamrar runt.

            *Sedan sätter du den kopierade delen av första quote med originalpostens avsändare i början av nästa parti som du önskar besvara. Nu har det fått en startquote. Det parti som nu ska besvaras avslutas med en stängningsquote och du besvarar under den.

            För att fortsätta besvara parti i någons textmeddelande som du citerat så går du upp till "*" och kör om hela historien.

            Blir att se ut såhär (utan klamrar):

            QUOTE=Tricella
            jada jada jada
            /QUOTE

            Ditt svar

            QUOTE=Tricella
            Jada jada jada
            /QUOTE

            Ditt svar

            och så vidare...

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #36
              Ursprungligen postat av Malawe
              Klipp o klistra...

              Den första quote med t ex Mike_Noren kopierar du. Sedan kan du svara i hans meddelande när du tryckt "citera" och efter det första parti du besvarat sätter du stängningsquoten..dvs /quote med klamrar runt.

              *Sedan sätter du den kopierade delen av första quote med originalpostens avsändare i början av nästa parti som du önskar besvara. Nu har det fått en startquote. Det parti som nu ska besvaras avslutas med en stängningsquote och du besvarar under den.

              För att fortsätta besvara parti i någons textmeddelande som du citerat så går du upp till "*" och kör om hela historien.
              Testing testing

              Ursprungligen postat av Malawe

              Blir att se ut såhär (utan klamrar):

              QUOTE=Tricella
              jada jada jada
              /QUOTE

              Ditt svar

              QUOTE=Tricella
              Jada jada jada
              /QUOTE

              Ditt svar

              och så vidare...
              Testing
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #37
                Förlåt tusen gånger Peckers. Inte meningen att sno din emineta och intressanta tråd. Men jag lärde mig just något nytt som jag inte fattat tidigare.

                Tack Stefan för tipset
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Ursprungligen postat av LN
                  Förlåt tusen gånger Peckers. Inte meningen att sno din emineta och intressanta tråd. Men jag lärde mig just något nytt som jag inte fattat tidigare.

                  Tack Stefan för tipset
                  Vassego!

                  Alltid kul att hjälpa...

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #39
                    Ursprungligen postat av Peckers
                    Karets vatten är kristalklart vad som finns för klägg i filtermodulen vet jag ej inget man kan tömma ur för då försvinner ju de goa bakterierna.. Tömde säkert ca 350L
                    Fyllde upp med nytt samt rörde ut 3 teskedar i ett Litermått och så slog jag i detta..

                    Nu mäter det följande

                    Nitrat 0
                    Nitrit 0-10
                    KH steg till mellan 6 och 10 grader
                    PH steg till 7,2

                    Vet ej om det kommer stiga ytterligare fiskarna verkar oberörda så det är ju bra.
                    Prova att mäta ph i morgon vore kul kolla om ph höjt sig ytterligare
                    Mitt kh har höjt sig till dagen efter jag tillsatt bikarbonat första gången. Precis som om Bikarbonaten inte löser sig momentant utan vill ha lite tid på sig.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #40
                      Ursprungligen postat av LN
                      Prova att mäta ph i morgon vore kul kolla om ph höjt sig ytterligare
                      Mitt kh har höjt sig till dagen efter jag tillsatt bikarbonat första gången. Precis som om Bikarbonaten inte löser sig momentant utan vill ha lite tid på sig.

                      Ingen fara testa på =)


                      Jo jag ska kolla i morgon går åt lite stickor här nu =/ Nån som vet om det finns någon elektronisk maskin att köpa kan ju vara ideé kanske?
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • panna
                        Användare
                        • December 2004
                        • 233

                        #41
                        Peckers: Du skriver att du har bytt bostad. Kan det vara så att din hyresvärd/bostadsrättsförening har installerat ett avhärdningsfilter? I min förra bostad så skulle de installera ett filter som skulle göra vattnet bättre för diskmaskiner/tvättmaskiner. Men eftersom jag skulle flytta så brydde jag inget om det. Det skulle i alla fall gå åt mindre tvättmedel, vi uppmanades att dosera som vid mjukt vatten. mvh. Jouni

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • January 2007
                          • 310

                          #42
                          Ursprungligen postat av Peckers
                          Fiskarna verkar inte må dåligt utan leker och ger yngel och mår bättre än någonsin.
                          Som även Larry nämnde, är det inte synd att "mixtra" med vattnet om nu fisken verkar må bra...
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

                            #43
                            Stopp & belägg: pratar vi om kommunalt vatten?
                            Jag har väldigt svårt att tro att kommunalt vatten skulle kunna hålla pH 6.3 ut ur kranen. Jag tycker i så fall det låter som om det är dags att slänga pH stickorna och köpa ett bra pH-dropptest, t.ex. JBL's.

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Stopp & belägg: pratar vi om kommunalt vatten?
                              Jag har väldigt svårt att tro att kommunalt vatten skulle kunna hålla pH 6.3 ut ur kranen. Jag tycker i så fall det låter som om det är dags att slänga pH stickorna och köpa ett bra pH-dropptest, t.ex. JBL's.

                              Kranvattnet håller 6,8 inte så stor skillnad men jo det är så lågt kanske de har något sådant filter här instalerat ska kolla det.
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av Peckers
                                Kranvattnet håller 6,8 inte så stor skillnad men jo det är så lågt kanske de har något sådant filter här instalerat ska kolla det.
                                har du ringt och kollat med vattenverket, dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
                                När jag trodde en gång att mitt ph hade gått upp så kom dom ut samma dag och mätte vattnetjanne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...