Ett par frågor om Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • September 2007
    • 32

    #16
    Jag håller med om att 6,3 låter lågt. Vad har du mätt pH med? Alla metoder är inte 100%-igt säkra, tex pH-stickor. Kolla datumet och kör två stickor/remsor parallellt.

    Använder du pH-meter kanske du behöver nya kalibreringsvätskor.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #17
      Ursprungligen postat av Emman
      Jag håller med om att 6,3 låter lågt. Vad har du mätt pH med? Alla metoder är inte 100%-igt säkra, tex pH-stickor. Kolla datumet och kör två stickor/remsor parallellt.

      Använder du pH-meter kanske du behöver nya kalibreringsvätskor.
      Står i mitt första inlägg... Inget fel på dem..
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Du mäter säkert rätt men 6,3 låter väldigt knepigt.
        Alla kopparrör tar ordentligt med stryk i det ph:t. Fastighetsägare borde klaga högljutt. Även det kommunala va-nätet tar mycket stryck med syra i rören.
        Ring ditt vattenverk o fråga om det är tillfälligt.
        Ph värdet i sig själv har egentligen inte stor betydelse om du inte ska odla fisk. Däremot så det viktigt att phvärdet inte pendlar över dygnet.
        Japp 6,3 är lågt men det är samma i alla karen som i Vattenkranen.. som sagt det kanske bara är under en viss period? Ska ringa och kolla med dem på vattenverket i veckan.
        Du skriver att PH har betydelse då man odlar men det vet jag inte om jag kan hålla med om, fiskarna leker som aldrig förr och karen är fulla med tuggande honor... Har endast haft 2 dödsfall på hela året 1st ancistrus som vart käkad av T.nigriventerna och ett strigatus yngel... Så vidare stora problem har jag inte haft..

        Desto värre var det när jag la i ett par rostratus för 2 veckor sedan från sthlm antagligen fick de en ph chock men nu mår de bra...

        Vissa säger en tesked andra en matsked men hur är det igentligen med KH vad händer där? ska testa och dosera lite ialf och få upp värdet. och som jag skrev förut så ska jag hålla koll på kranvattnet.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Stromtrivs dina firrar så gör inget.
          Det man kan göra är att köra med bikarbonat i ett av karen så att du får något att gämföra med.
          En tesked/100 liter bytt vatten funkar i mitt vatten och jag är säkret uppe i en matsked/100 liter när det är dax för vattenbyte.
          Det finns inget exakt svar eftersom vattnets kemi varierar från plats till plats.
          Det enda man egentligen behöver tänka på är att det är tillräckligt mycket buffert i vattnet som är kvar i karet när du tömt vid vattenbytet. O med tillräckligt menar jag att om du byter ut 50% så ska återstående 50% kunna buffra hela vattenmängden. En del kör med hänglse och livrem och häller i 1 dl/100liter bytt vatten. O visst det kan man oxå för att det är riktigt svårt att överdosera bikarbonat.
          Men som sagt testa i ett kar o börja med 1 tsk/100 liter så får du se vad du hamnar på. Är vattnet ph stabilt så är det.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Stromtrivs dina firrar så gör inget.
            Det man kan göra är att köra med bikarbonat i ett av karen så att du får något att gämföra med.
            En tesked/100 liter bytt vatten funkar i mitt vatten och jag är säkret uppe i en matsked/100 liter när det är dax för vattenbyte.
            Det finns inget exakt svar eftersom vattnets kemi varierar från plats till plats.
            Det enda man egentligen behöver tänka på är att det är tillräckligt mycket buffert i vattnet som är kvar i karet när du tömt vid vattenbytet. O med tillräckligt menar jag att om du byter ut 50% så ska återstående 50% kunna buffra hela vattenmängden. En del kör med hänglse och livrem och häller i 1 dl/100liter bytt vatten. O visst det kan man oxå för att det är riktigt svårt att överdosera bikarbonat.
            Men som sagt testa i ett kar o börja med 1 tsk/100 liter så får du se vad du hamnar på. Är vattnet ph stabilt så är det.
            Tack

            Ska testa som du säger, så till nästa vattenbyte ska det jag doserar nu buffra även det nya vattnet vid nästa vattenbyte... om det inte gör det då? 1 tesked som gäller igen då?
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #21
              Jepp!

              Hittade en jättebra artikel som beskriver varför du bör ha ett jämt ph. Finns oxå en bra förklaring på kh i texten. Jag saltar även mina kar av samma anledning som beskrivs.

              Skapa kläder som är så bekväma och säkra som möjligt när du är utomhus
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                #22
                I falköping är Kh bara på 3 och ph på 8+ så jag tillsätter 0,5dl/100liter vatten jag byter. pht blir då stabilt och bra och sjunker aldrig en gnutta. Jag kör hällre safe then sorry och lägger hällre i lite mer än för lite.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Emman
                  Användare
                  • September 2007
                  • 32

                  #23
                  Ursprungligen postat av Emman
                  Jag håller med om att 6,3 låter lågt. Vad har du mätt pH med? Alla metoder är inte 100%-igt säkra, tex pH-stickor. Kolla datumet och kör två stickor/remsor parallellt.

                  Använder du pH-meter kanske du behöver nya kalibreringsvätskor.
                  Sorry, missade ditt första inlägg. Ovan forumist, du får ursäkta.

                  Är det ingen som har testat mer "långsamma" pH-buffrare, någon porös sten eller sand som har bra pH-värde? Jag tycker inte att det känns helt bra att hålla på att dosera.

                  Vad jag vet från mina erfarenheter av miljöforskning så kan organismer ganska lätt vänja sig vid avvikande förhållanden. Däremot är de otroligt känsliga för snabba förändringar. Så även om malawi ska ha högt pH kan en snabb förändring av pH från 6,3 till 8,3 vara värre för dem. 2 enheter är ändå ganska mycket.

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #24
                    Ska byta ut ca 300L vid vattenbytet och slår då bara på 3 teskedar.. Vill som sagt inte vräka på utan få upp det lite sakta.

                    En sak som jag tänkt på är ju att jag har stora filtervolymer t,ex bakom BTN är det säkert 100L bara filtermassa i detta sitter ju massa bra glägg hur går det me det blir inte amoniak av det nu?
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Det enda du egentligen behöver tänka på är att inte ha matat precis innan
                      O göra ett minst 50% igt vattenbyte innan du pyttsar i.
                      Rengör inget i karet vid vattenbytet så att så lite löst gegg som möjligt vivrar runt i karet.
                      Ha lyset tänt någon extra timme i kväll så att du ser att allt står rätt till.
                      Senast redigerad av LN; 23 September 2007, 18:14.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #26
                        Massor har testat kalksten, däribland jag. Det funkar utmärkt, och låser pH till 7.5 - 7.7. Det är generellt att föredra framför bikarbonat om man inte anser att man måste få ett pH högre än 7.5 (bikarbonat kan höja till 8.3) eller om man har så stor förbrukning av bikarbonat att kalkstenen helt enkelt reagerar för långsamt. För malawis torde kalksten vara perfekt.

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • June 2005
                          • 1103

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          Det enda du egentligen behöver tänka på är att inte ha matat precis innan
                          O göra ett minst 50% igt vattenbyte innan du pyttsar i.
                          Rengör inget i karet vid vattenbytet så att så lite löst gegg som möjligt vivrar runt i karet.
                          Ha lyset tänt någon extra timme i kväll så att du ser att allt står rätt till.
                          Karets vatten är kristalklart vad som finns för klägg i filtermodulen vet jag ej inget man kan tömma ur för då försvinner ju de goa bakterierna.. Tömde säkert ca 350L
                          Fyllde upp med nytt samt rörde ut 3 teskedar i ett Litermått och så slog jag i detta..

                          Nu mäter det följande

                          Nitrat 0
                          Nitrit 0-10
                          KH steg till mellan 6 och 10 grader
                          PH steg till 7,2

                          Vet ej om det kommer stiga ytterligare fiskarna verkar oberörda så det är ju bra.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Massor har testat kalksten, däribland jag. Det funkar utmärkt, och låser pH till 7.5 - 7.7. Det är generellt att föredra framför bikarbonat om man inte anser att man måste få ett pH högre än 7.5 (bikarbonat kan höja till 8.3) eller om man har så stor förbrukning av bikarbonat att kalkstenen helt enkelt reagerar för långsamt. För malawis torde kalksten vara perfekt.
                            Har haft egen brunn där fick jag aldrig över 7 i ph trotts att karet var fullt av Ingnabergakalksten.
                            Har Peckers 6.3 i kranen så betvivlar jag att ha kommer till 7,5. Men det hänger ju på en massa andra saker i vattnet oxå.
                            Tror inte du att han får ph dropp vid varje vattenbyte med bara kalk i byttan med så lågt ph han har i kranen ??. Att plötsligt höja ph klarar fiskarna mycket bättre än att plötsligt sänka ph.
                            O att sen tillsätta kol (bikarbonat) gillar alla organismer som växer/förökar sig.
                            Så att om nu Peckers vill köra med högre ph (vilket är bra för nästan alla fiskar) så tycker jag att han tar mycket mindre risk med bikarbonat än att fylla karet med kalksten. Kalksten har även den negativa effekten att när biofilmen har täckt stenen så buffrar den betydligt sämre.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

                              #29
                              Kranvattnet höll 6,8 i karet var det mellan 6,3 och 6,8 och nu ligger det med bikarbonat i karet på 7,2 inte 7,8 vilket jag aldrig skrev men men det är ju en höjning på 0,4 - 0,6 ungefär.. Måste ju vara bättre?

                              Körde inte i nått salt heller då jag hört att det inte ska vara bra att vänja fiskarna med har alltid gett dem 1dl ungefär för att de ej ska klia sig vid vatten byte.. ska vara svårt o sluta salta då fiskarna blir vana med saltet.
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2695

                                #30
                                Ursprungligen postat av LN
                                Har haft egen brunn där fick jag aldrig över 7 i ph trotts att karet var fullt av Ingnabergakalksten.
                                För att du också har övermättnad av kolsyra i vattnet - grundvatten står under tryck och löser gas bättre än vid ytan. Lufta kranvattnet så blir det pH 7.5 - 7.7.

                                Har Peckers 6.3 i kranen så betvivlar jag att ha kommer till 7,5. Men det hänger ju på en massa andra saker i vattnet oxå.
                                Har han bara hyfsat med kalksten i karet så får han stabilt pH 7.5.

                                O att sen tillsätta kol (bikarbonat) gillar alla organismer som växer/förökar sig.
                                Kalkstenen löser upp sig i kalciumjoner och bikarbonat. Enda skillnaden är egentligen att man inte behöver hålla koll själv när man har kalksten.

                                Så att om nu Peckers vill köra med högre ph (vilket är bra för nästan alla fiskar) så tycker jag att han tar mycket mindre risk med bikarbonat än att fylla karet med kalksten. Kalksten har även den negativa effekten att när biofilmen har täckt stenen så buffrar den betydligt sämre.
                                Sämre buffrar den, men den slutar inte buffra förrän den helt löst upp sig. Öka bara andelen kalk i karet - det går ju inte att överdosera.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...