Inreda mitt kommande 1125 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi Micke
    Användare
    • October 2006
    • 167

    Inreda mitt kommande 1125 kar

    Hej igen och tack för alla tips om 1125l kar och bänkar till det.
    Nu har jag bestämt mig det blir ett 1125kar i helglas med lecablocks bänk.
    Måtten på karet kan ni säkert men jag skriver ändå: 250/75/60

    Nu till grejjen!! Det ska juh inredas till ett malawi kar.
    Funderar på btn´s moduler har ett gäng jag kollat på listar upp dom så får ni se
    vad ni tycker.. Modulerna är: E, F, H, M, N, O, T,och U..
    hur plaseringen blir har jag inte klart för mig än men ville blanda lite moduler.

    Brainstorma gärna!!
    malawi 4 life
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Modulkar tycker jag är skitfint! Har själv mekat med ett 600 nu på sistone. Vad jag kan tipsa om iom mina bryderier kring placeringar osv är att gå långsamt framåt i planeringen. 8 st låter lite lite för mig i ett så stort kar. Jag har 6 st i mitt 600 ocj jag blev inte nöjd med resultatet så jag skall göra om lite och slänga ner 2 till, iom att jag var lite slarvig från början. Men det kan också bli bannat snyggt med ett modulfritt område i mitten och bara ha tätt sittande moduler på gaveln och en bit in på bakrutan,från gaveln sett. Moduler kombinerat på botten är också att föredra tycker jag.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Malawi Micke
      Användare
      • October 2006
      • 167

      #3
      Gillar oxå moduler på botten. Men vill inte ha för mycket moduler i heller utan gärna lite öppet vatten oxå.. Sen så skickar jag ju in natursten som passar till modulerna kanske skulle ha sagt det direkt.. hmm fel av mig. Föresten behöver jag nån mer filtermodul? Har ju som det är nu bara T som filtermodul.
      malawi 4 life

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #4
        För en gångs skull håller jag med Ozric!

        Jag tycker också att det blir snyggast att trycka ner så mycket moduler som möjligt i ett kar. När jag hade mitt 720L-kar så började jag med 4st moduler, men blev aldrig riktigt nöjd. Senare kompletterade jag med tre moduler till, men det kändes fortfarande inte helt bra. Nu när jag skaffade mitt nya 540L-kar så tog jag dom gamla modulerna som jag hade sparat och köpte ytterligare två nya moduler (totalt 9st moduler). Om jag blir helt nöjd eller inte återstår att se, jag har inte kommit längre än att limma fast dom på plats och målat rutorna svarta.

        Lycka till!

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Malawi Micke
          Användare
          • October 2006
          • 167

          #5
          Mycket snyggt kar.. Hmm blir kluven nu men jag tror jag börjar med 8st och kompletterar med fler senare i så fall. Ska ju trots allt köpa karet för 7000kr plus moduler för nästan 6000kr och min fru har inte så mycket tålamod över för fler utsvävningar nu på ett tag tror jag
          malawi 4 life

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6
            Så här bliv det för mig, men jag är inte nöjd med höger sida, där skall jag göra om lite.......
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Med de tilltänkta stenarna som nu skall ut iom att de ser mer "plast" ut än modulerna. Blir ett kar alltså med troligen enbart moduler.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • October 2006
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Med de tilltänkta stenarna som nu skall ut iom att de ser mer "plast" ut än modulerna. Blir ett kar alltså med troligen enbart moduler.
                Vilka moduler är det du har i och var det 600l karet var på vad är det för mått?? Mycket snyggt kar!!
                malawi 4 life

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  #9
                  Hm, vilka var det nu... Från höger t vänster... O,A,N,M (spillbit),ovan B och under den H. Biten på vä gavel M. Faxevit färg.

                  Karet har måtten 200 x 60 dj x 50 h ,dvs 600 liter. Karet skall kompletteras med modul T & G innan jag tror att jag blir nöjd.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Malawi Micke
                    Användare
                    • October 2006
                    • 167

                    #10
                    Går det att välja färg på modulerna från btn?? eftersom dom i 540 ovan är mer rödaktiga än dom i 600 som är mer gråaktiga..
                    malawi 4 life

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #11
                      ozric

                      på den första bilden när det är öppet under modulerna så ser det bättre ut tycker jag, det blir för tätt och platt med stenarna under... det ser helt klart större ut utan stenarna.

                      På den första bilden tycker jag personligen att högra sidan är bättre än vänstra pga att det känns som det är en ingång till en stor grotta medan vänster sida är lite klishe =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Malawi Micke
                        Användare
                        • October 2006
                        • 167

                        #12
                        Är villig att hålla med föregående talare.. ser bättre ut med det lite öppnare alternativet..
                        malawi 4 life

                        Kommentar

                        • Malawi Micke
                          Användare
                          • October 2006
                          • 167

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Hm, vilka var det nu... Från höger t vänster... O,A,N,M (spillbit),ovan B och under den H. Biten på vä gavel M. Faxevit färg.

                          Karet har måtten 200 x 60 dj x 50 h ,dvs 600 liter. Karet skall kompletteras med modul T & G innan jag tror att jag blir nöjd.
                          Vilken är den stora modulen du har på botten från vänster??
                          malawi 4 life

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            ozric

                            på den första bilden när det är öppet under modulerna så ser det bättre ut tycker jag, det blir för tätt och platt med stenarna under... det ser helt klart större ut utan stenarna.

                            På den första bilden tycker jag personligen att högra sidan är bättre än vänstra pga att det känns som det är en ingång till en stor grotta medan vänster sida är lite klishe =)
                            Ok, men iom att det inte känns så där "perfekt" som jag hade förväntat mig att det skulle bli så skall jag ändå göra om lite. Dels för att jag inte heller blev nöjd med pumpplaceringarna (insugen).
                            Kan också säga att de 10 cm som "fattas" på höjden jämfört med 720 gör att det blir knivigt att placera modulerna mer på höjden som jag först hade viljat.Ty man vill ju inte karva bort för mkt på dem. Men så som det blev t vä är jag mest nöjd med karet.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawi Micke
                              Vilken är den stora modulen du har på botten från vänster??
                              H!!
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...