Hur ser ni på akvariets storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #16
    Ursprungligen postat av ozric
    Så se det så här LN...
    Vi akvarister har blivit bättre å bättre med tiden för att se vad våra fiskar eg behöver samtidigt som vi vill ha ut mer av dem - vilket vi får med ju störrre kar vi kan erbjuda dem (NÄSTAN alla ciklider inkluderade).
    Hoppas verkligen du har rätt ozric , men tyvärr så så visar Lacustris trådhänvisning inte det utan att det är mera devisen "störst vinner".
    Särskilt 6 meterskaret som fanns där. Ett kar som enbart ville vara längst som dessutom inte passar in i det rummet bilderna visar, typ 1-2 meter sticker ut i förnsterpartiet.

    Ja Gabbi jag håller verkligen med om att Era kar i den ställningen är smakfulla.
    Dessutom så håller jag med er som säger att utseendet och fiskvalet är helt avgörande hur karet uppfattas men själva storleken har en viss betydelse eftersom den hela tiden tenderar att öka. Jag tror att A c-son`s världssyndromet har smugit sig in omedvetet.

    En annan stilla tanke är - När tror ni att vi akvarister på alvar börjar tala om energiåtgång och energioptimering?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • colinthecorgi
      Användare
      • July 2007
      • 31

      #17
      Eller tillgången på rent vatten....

      huvaligen!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        En annan stilla tanke är - När tror ni att vi akvarister på alvar börjar tala om energiåtgång och energioptimering?
        Vad är det för något?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          En annan stilla tanke är - När tror ni att vi akvarister på alvar börjar tala om energiåtgång och energioptimering?
          Det beror nog mycket på hur "hardcore" man är. Mitt akvarie-rum gör av med cirka 3 kilowatt-timmar per dygn, dvs runt hundringen i månaden i el-kostnad. Det tar jag utan att blinka.

          Skulle el-priset stiga så högt att 90 kilowatt-timmar i månaden börjar göra ont, får jag väl gå tillbaks till lysrör från min metallhalogen, då sänker jag både ljusstyrkan, snyggheten, och elförbrukningen med hälften...

          Fast långt dessförinnan hade jag släckt i taket och slängt ut TVn...

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Det beror nog mycket på hur "hardcore" man är. Mitt akvarie-rum gör av med cirka 3 kilowatt-timmar per dygn, dvs runt hundringen i månaden i el-kostnad. Det tar jag utan att blinka.

            Skulle el-priset stiga så högt att 90 kilowatt-timmar i månaden börjar göra ont, får jag väl gå tillbaks till lysrör från min metallhalogen, då sänker jag både ljusstyrkan, snyggheten, och elförbrukningen med hälften...

            Fast långt dessförinnan hade jag släckt i taket och slängt ut TVn...
            Hur hade du gjort med datorn då?
            Eh...Hur mkt "prylar" har du igång på 3 kilowatt-timmar/dygn om man får lov att fråga? Kan vara intressant att veta... Har själv ingen kontroll på min egen energiförbrukning när det gäller akvarierna tyvärr!
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av A C-son
              Har själv ingen kontroll på min egen energiförbrukning när det gäller akvarierna tyvärr!
              Mvh/Andreas.
              Vi får väl hoppas det aldrig står mellan datorn och akvariet...
              Men datorn hade rykt först.

              Det är ganska lätt att räkna ut en ungefärlig förbrukning. Kolla hur många watt din belysning drar (t.ex 2 st 30W lysrör = 60 watt). Den är på, säg, 10 timmar om dygnet. 60 x 10 = 600 watt-timmar = 0.6 kilowatt-timmar per dygn.

              En pump som är på dygnet runt och drar 20 watt: 24 x 20 = 480 watt-timmar = 0.48 kilowatt-timmar.

              Summera ihop allt du har, och multiplicera med 1.2. Detta för att de flesta grejor inte har 100% verkningsgrad, och oftast drar lite mer energi än sin märkeffekt. 1.2 är enligt min erfarenhet ofta rätt nära sanningen.

              Multiplicera nu med ditt kilowatt-timme-pris. Det bör ligga runt en krona kilowatt-timmen. Hejhopp, så mycket kostar ditt akvarium per dag.

              Ett enklare och mer exakt alternativ är att köpa en mätare och plugga in allt i den. Clas Ohlson har billiga mätare man kan använda för att testa sin förbrukning.

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Vi får väl hoppas det aldrig står mellan datorn och akvariet...
                Men datorn hade rykt först.

                Det är ganska lätt att räkna ut en ungefärlig förbrukning. Kolla hur många watt din belysning drar (t.ex 2 st 30W lysrör = 60 watt). Den är på, säg, 10 timmar om dygnet. 60 x 10 = 600 watt-timmar = 0.6 kilowatt-timmar per dygn.

                En pump som är på dygnet runt och drar 20 watt: 24 x 20 = 480 watt-timmar = 0.48 kilowatt-timmar.

                Summera ihop allt du har, och multiplicera med 1.2. Detta för att de flesta grejor inte har 100% verkningsgrad, och oftast drar lite mer energi än sin märkeffekt. 1.2 är enligt min erfarenhet ofta rätt nära sanningen.

                Multiplicera nu med ditt kilowatt-timme-pris. Det bör ligga runt en krona kilowatt-timmen. Hejhopp, så mycket kostar ditt akvarium per dag.

                Ett enklare och mer exakt alternativ är att köpa en mätare och plugga in allt i den. Clas Ohlson har billiga mätare man kan använda för att testa sin förbrukning.
                Tack för svaret Mike!
                Jo så långt är jag ju med på noterna, de prylarna är ju enkla att räkna på men för mig är det mkt svårt att ha kontroll på energiförbrukningen då mina akvarier (pga säkerhetsskäl) numera står i källaren och där är det för mig nödvändigt att ha doppvärmare i karen, rumstemperaturen varierar mellan 12-25 grader beroende på årstid och väderlek. Detta innebär ju att det är svårt att räkna på tiden de är igång. Hursomhelst så kan jag som exempel säga att det (när det är som jäkligast) krävs 500w (300+200) för att hålla mitt 375-liters igång på en temp av 24-25 grader och det är ju såklart överdrivet jämfört med vad som är normalt i ett bebott utrymme. Vill inte tänka på vad det skulle bli sammantaget (375+310+152+63...alla dock ej igång samtidigt...) Så det ligger en hel del i det som LN antyder, att vi som akvarister (och naturälskare?) borde föra seriösa diskusioner om hur vi lämpligast håller nere energiförbrukningen!
                En fråga är ju vid vilken akvariebelastning det är mer försvarbart att värma rummet snarare än karet/karen. Kanske placera samtliga kar i det trångaste rummet och brassa på ordentligt på elementen istället - och hålla dörren stängd!
                En annan fråga är ifall man kanske borde välja fisktyp efter de rumsliga förutsättningarna och helt enkelt utgå ifrån normalvärdet. Den som normalt har det varmt och kvalmigt hemma kanske kunde satsa på en Borneobiotop med tropiska växter som slingrar sig upp ur karet och längs med väggarna!?! Med klar risk för fuktskador och mögelproblem... ha ha...
                För egen del har jag funderat på guldfiskar då det finns plats för damm och som sagt goda övervintringsmöjligheter i "vinkällartemperatur". Har ochså funderat på en del jordätare som uppskattar årstidsväxlingar...Men Mike... det är nog bättre att dra ner på hushållsenergiförbrukningen i övrigt så man kan få ha precis det man vill ha i sina akvarier...
                Blir nog f*n datorn ändå tillslut...
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • January 2006
                  • 143

                  #23
                  Roligt att energiförbrukning kommer på tal. Jag är själv nitisk med att släcka lampor, teve och stereo med mera, men när det kommer till akvariet står det på och förbrukar energi dygnet runt. Ett tips att dra ner energiåtgången är ju att isolera runt karet med exempelvis frigolit. Eller att, som tidigare nämnts, välja fisk efter förhållanden, vilket dock vore trist.

                  Jag har haft lite funderingar kring det här med pumparnas energiförbrukning. Jag har filtermaterial bakom bakgrunden och där finns även i dagsläget två cirkulationspumpar (Eheim 1260 och AquaBee UP3000) samt insug till ett ytterfilter (Eheim 202. Eftersom alla tre pumparna kör vattnet gennom samma filtermaterial borde det gå bra att stänga ner en av pumparna under delar av dagen utan att bakteriekulturen skulle påverkas. Det innebär dock mer slitage på pumpen och mer energiåtgång vid varje uppstart. Men om man räknar den utskrivna energiåtgången på Eheim 1260 så skulle det innebära en sänkning från 1,56 kW per dag till 0,78 kW per dag om man lät den gå enbart under halva dygnet.

                  Jag har även funderat på hur man skulle få ner energiåtgången från belysningen och kommit fram till en enkel lösning som även fiskarna skulle kunna tycka om. Jag kör för närvarande fyra stycken 36W rör under 12 timmar. Det betyder ungefär 1,75 kW per dag.
                  Genom att köra första och sista timmen med enbart två 15W glödlampor (om jag använder lågenergi går man ner ytterligare) för att ge en mjukare morgon och kväll. Därefter tänds två lysrör a 36W under två timmar och sedan ytterligare två. Fyra lysrör brinner under sex timmar varefter två släcks ner. Under två timmar brinner två lysrör innan det är dags igen för glödlampor under en timme. På så sätt har jag kommit ner till 1,2 kW per dag, dvs en halv kW-timme mindre per dygn. Plus att brinntiden på rören minskar. Jag skulle även få en mer naturlig dygnsrytm i akvariet och då jag har fiskar som lever upp då belysningen är lite svagare passar det dem bra. Jag kommer att köra på detta sätt så fort jag skaffat ytterligare en timer.
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ett riktigt stor akvarium med ordentligt ljus och ordentliga pumpar är ju iaf inte något för snåla miljökämpar, då är det nog bättre med en regntunna i solen och en plaskande gräsand för ytcirkulation =)

                    Ps. det va ingen pik mot någon utan bara en slutsatts i största allmänhet.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Ett riktigt stor akvarium med ordentligt ljus och ordentliga pumpar är ju iaf inte något för snåla miljökämpar, då är det nog bättre med en regntunna i solen och en plaskande gräsand för ytcirkulation =)

                      Ps. det va ingen pik mot någon utan bara en slutsatts i största allmänhet.
                      Jodå en liten pik var det

                      Jag har köpt på mig en effekt mätare. Riktigt kul att testa lite olika saker.
                      En sak som kostar skjortan är att värma vatten med doppvärmare.
                      Där finns mycket att tjäna om man vill.
                      T5 istället för T8 lyse.
                      Marknaden kommer garanterat med snålare pumpar inom kort. Blir väldigt bra säljargument när elpriset stiger.
                      Sen har vi syresättningen av karet som kostar. Där har vi mycket att utveckla.
                      För att inte snacka om vattenbyte. Har gjort en artikel som kommer i CB4 om hur man med lite pyssel kan kapa ner sina antal vattenbyte rejält utan att tulla på fiskens trivsel och tillväxt.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Wirre
                        Användare
                        • November 2006
                        • 50

                        #26
                        Jo jag minns när jag köpte mitt 222liter akvarium och flyttade fiskarna från 89liter akvariet och tyckte att dom fick det stort, nästa gång jag uppgraderade akvarium så var det inget mindre än 720 som gällde. Där jag nu tycker att påfåglarna har lite ont om space. Jag tror att storleken på akvariet skulle kännas mycket större med små fisk och det skulle antagligen då få en helt annan känsla att titta på också.
                        720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #27
                          Det är väl sant att energiåtgång och energioptimering inte är en stor diskussion bland akvaristerna idag, men min erfarenhet är att de flesta som har fler kar (och ffa om man har egen lokal) har gjort någon slags uppskattning av energiåtgång samt funderat kring hur man bäst använder sin utrustning. Själv har jag klurat en del på min lokal och tycker en del lösningar är rätt bra. Samtidigt så går det helt enkelt en del ström i en lokal, det är bara så. Planerar man verkligt bra och har utrymmet så kan man ju använda dagsljus som belysning en stor del av tiden. Skulle jag satsa på ett verkligt stort kar (som min "lilla" dröm om ett Tanganyika på minst 10 000 liter) så är dagsljus helt klart värt att fundera över. Sedan är ju den verkliga drömmen en egen gård med vindkraft, och då är energiåtgången en annan femma...

                          Jag tror det är långt mer ekonomiskt att värma hela rummet än att köra med doppvärmare, om man har många kar. För egen del så har jag en del belysning och pumpar som alstrar värme så mitt problem är att hålla tempen nere. Doppvärmare finns i ett enda kar, samt vid behov om jag vill ha hög temp i något kar för att firrarna kräver det vid lek.

                          Men, men. Med dagens diskussion så kommer det nog att bli en större fråga framöver, detta med energiåtgång. Rent vatten ser jag inte som någon stor fråga i Sverige, vi har gott om den varan och akvarier lämnar inte något större bidrag till möget i naturen (om man inte använder massa märkliga kemikalier då). Sparar vi vatten så behöver dessutom vattenverken spola ledningarna oftare, eftersom de är dimensionerade för ett visst vattenflöde och stillastående vatten i ledningarna blir kasst till konsumtion. På andra håll i världen där vatten är en bristvara och därmed dyrt så finns redan en bra diskussion kring filtrering och återanvändning av vatten. Har t ex sett flera upplägg med fiskodling/växtodling i kombo, vilket gynnar både firrar och växter samt minskar vattenförbrukningen. Om jag någon vacker dag ska expandera på allvar så blir det någon sådan lösning jag kommer att välja (samt givetvis utnyttja dagsljuset; oslagbart vid växtodling).

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

                            #28
                            Ursprungligen postat av LN
                            Jodå en liten pik var det

                            Jag har köpt på mig en effekt mätare. Riktigt kul att testa lite olika saker.
                            En sak som kostar skjortan är att värma vatten med doppvärmare.
                            Där finns mycket att tjäna om man vill.
                            T5 istället för T8 lyse.
                            Marknaden kommer garanterat med snålare pumpar inom kort. Blir väldigt bra säljargument när elpriset stiger.
                            Sen har vi syresättningen av karet som kostar. Där har vi mycket att utveckla.
                            För att inte snacka om vattenbyte. Har gjort en artikel som kommer i CB4 om hur man med lite pyssel kan kapa ner sina antal vattenbyte rejält utan att tulla på fiskens trivsel och tillväxt.
                            Visst påverkar vattentempen vår ekonomi. Har också lekt och testat lite med en effektmätare. Att sänka vattentempen en eller två grader gör faktiskt en hel del på energiförbrukningen.
                            I stället för att använda sig av en stor cirkulationspump (3000-liter) är det bättre (energimässigt) och använda sig av flera små (3x1000-liter).
                            Vattenbyten, intressant LN ser framemot CB4. Vatten är ju relativt billigt (kallt) men att värma upp det kostar ju skjortan.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #29
                              Är det bara cirkulation man är ute efter finns det mycket energisnåla pumpar. Min Tunze Nanostream blåser runt 2500 liter i timmen, och drar 7 watt.
                              Det funkar för att den jobbar som en propeller, och blåser runt stora mängder vatten med lågt tryck (uppfodringshöjden är i praktiken noll).

                              Är det bara att blåsa runt vatten man vill ha är det absolut minst energi-effektiva att ha nånting som t.ex. en Eheim 1250, som jobbar med mycket högt tryck (3-4 meter uppfodringshöjd om jag inte minns fel) och därför drar mycket ström trots att den inte flyttar så stora volymer.

                              Värmare har jag inte använt på mycket länge, annat än tillfälligtvis i yngelkar och odlingskar. Rumstemperatur räcker gott för allting, men just vid odling händer det att jag vill höja tempen för att få snabbare utveckling & tillväxt.

                              Kommentar

                              • mediabrus
                                Användare
                                • January 2006
                                • 143

                                #30
                                Precis som nämnts ovan finns det energisnåla alternativ till cirkulation, men då vattndet ska dras genom X antal liter filtermaterial så vill det till lite kraft och då vill det till energi. Jag har nu kopplat om mitt filtersystem så att jag kör AquaBee UP3000 och Eheim 2028 dygnet runt och under morgon och kväll, då jag enbart har glödlampsbelysning två timmar vardera, går även Eheim 1260 eftersom det är då jag matar och den extra filtreringen behövs. Har jag rätt eller fel?

                                edit: akvariet är på 1020 liter, vilket låter mycket men det ser väldigt litet ut i verkligheten.
                                http://www.umea.akvarieforening.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...