Hur ser ni på akvariets storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    Hur ser ni på akvariets storlek?

    Märkligt det där med stora akvarium. Man har på något konstigt vis blivit van att se akvarium över 720 som bara för några åresedan räknades som megastort. Det har blivit någon slags mental inflasion i hur man upplever akvariers storlek.
    I troffetråden så har FalköpingAndreas nyss lagt ut ett 900 liter projekt. Alltså ett riktigt sort kar. Men väldigt få reaktioner på just det.

    Är vi påväg mot Amerikasyndromet????????

    Kan dra en beskrivande historia.
    Jag har en bekant som just köpt hus i Detroit. Huset är på 350 kvm och har tre garage. Men han känner att han inte har köpt någor stort hus utan snarare så har han ett som ligger under området i övrigt.

    Hur ser ni på saken?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    #2
    Som vi vet...allt som kommer från Amerika är INTE bra...med stora kar som undantag :-)

    Köpte min Rio 400 3 mån sen och det ser mindre ut för varje vecka som går :-)
    Det handlar inte om storhetsvansinnet utan själva påståenden att akvarium och båtar kan aldrig vara för stora.

    Det finns nog ingen här på forumet som inte skulle vilja ha ett 720-a om dom har råd med det...stora kar ser naturligare ut, är lättare att sköta och säkert mycket trevligare för fiskar att simma i.

    Det är i alla fall mina åsikter och erfarenheter.
    Tror att dom flesta här på forumet håller med mig.

    Hej o ho för STORA kar, hälsan och jobb så man har råd med dom.

    Min nästa blir minst 720 lit...garanterat !!!

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

      #3
      Visst är det så som om vi måste upp i två kubik innan det väcker stor uppmärksamhet. Många vill ha in ett så stort akvarium det går och det verkar inte vara själva utrymmet som begränsar dom, utan det är snarare "hur skall jag få in det i rummet" "hur får vi upp det till 3-våningen" "kan vi bära det i trapphuset för hissen är för liten" "kan vi bygga akvariumet på plats".
      Själv tycker jag att allt över 500 liter är stora burkar och som kräver kunskap och erfarenhet innan de startas upp. Att dra igång 1 kubiks akvarium ställer inte bara stora krav på akvarieumet utan enorma krav på bänk och bärande underlag.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

        #4
        Jag håller inte med riktigt. När Robin och jag byggde våran ställning hemma var (och är) överkaret på ca 380 liter, och jag tycker det är ett toppenakvarium och det verkar ha intresserat många. Vi har haft gäster här som kommit för att se det, vi har haft en lång tråd ute om det, och på det stora är det ett mycket funktionellt akvarium.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

          #5
          Har en ruta liggande som är 240x70 när jag skaffade den tyckte jag att 1176liter som det ska bli var riktigt stort men det blir ju inte så mycke större än ett 720l
          Vist kan jag ju göra det djupare men då vill man ju ha det längre med jobbigt att man aldrig kan vara nöjd med bara det lilla sen hade det varit bra om man bara haft en penga krävande hobby jag har 3st till

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Det är skillnad på storlek på karet och att akvariet är intressant. Jag tycker att många sjöciklid-akvarier är rätt tradiga, de ser likadana ut många gånger. Visst, inredningen är funktionell för firrarna men snyggt är det sällan. Där spelar det ingen roll om karet är två kubik, är det inte roligt att kika på för min del så känns det inte stort. Om det är snyggt inrett och firrarna är anpassade för karet så är det en helt annan femma. Oavsett storlek så kan ju ett akvarie vara mycket intressant att kika på och upplevas som stort. Kan tänka mig att Robin & Gabbis överkar hör till dem.

            Jag har någon slags dille på relationen mellan storleken på karet och storleken på firrarna. Kör man t ex smycketetra i ett kar på 200-liter så är det stort för dem. Är det rätt inrett så kan man sitta i många timmar framför ett sådant kar och få många bra upplevelser. Med två halvvuxna påfågelciklider i samma kar så sitter i vart fall jag och tänker mest på djurplågeri och hur stort kar de skulle behöva för att verkligen komma till sin rätt. Vad tippar ni på för storlek, om vi utökar firrarna till två vuxna par påfåglar? Fyra kubik för att komma upp i något slags naturligt beteende, där revirgränserna inte är sidorutorna?

            Nå, jag svamlar lite nu, men jag tror jag vill ha fram att jag upplever ett kar som stort beroende på inredningen och fiskvalet, inte egentligen antalet liter.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Märkligt det där med stora akvarium. Man har på något konstigt vis blivit van att se akvarium över 720 som bara för några åresedan räknades som megastort. Det har blivit någon slags mental inflasion i hur man upplever akvariers storlek.
              I troffetråden så har FalköpingAndreas nyss lagt ut ett 900 liter projekt. Alltså ett riktigt sort kar. Men väldigt få reaktioner på just det.

              Är vi påväg mot Amerikasyndromet????????

              Kan dra en beskrivande historia.
              Jag har en bekant som just köpt hus i Detroit. Huset är på 350 kvm och har tre garage. Men han känner att han inte har köpt någor stort hus utan snarare så har han ett som ligger under området i övrigt.

              Hur ser ni på saken?
              Jag passar mig noga för att gå in på ideologier och politik nu...
              Jag ser "svaret" i din historia om Detroithuset! Allt är relativt, dvs ngt anses såklart stort, bra, lyxigt, snyggt, dåligt, misslyckat, litet, fult osv i relation till ngt annat. Man jämför! Generellt sett så har vi fått det allt bättre (iaf i västvärlden) om vi anser att ekonomisk och materiell trygghet är de största värdena. "Problemet" är dock att måttstocken som allt mäts efter blir alltmer sträng och kritisk.
              Du undrar ifall vi är "på väg" mot Amerikasyndromet och jag svarar bestämt att vi bara följer VÄRLDSsyndromets bittra kamp! Det krävs alltmer för tillfredsställelse.
              Glöm inte att väldigt många svenskar utvandrade redan på 1800-talet till Amerika för att allt var bättre, större och lönsammare där!
              Det är en grundläggande instinkt att söka sig till "bättre" jaktmarker. Vi har ochså en tendens att tro att "gräset är grönare på grannens sida". Skulle man titta närmare så skulle man ibland finna att det inte är sant.

              När det gäller akvarier och dess storleksuttryck så förhåller det sig på ett liknande sätt, att frågan är mkt relativ. Är 900 liter stort? I förhållande till vad?
              Om akvarier vore 10 ggr dyrare, hade då 90 liter räknats som stort? Om befolkningen fick sin köpkraft tiodubblad, vore då 9000 liter stort?
              "Vi" har kommit fram till att en kubik guld är mer värt än tio kubik gråsten... Villkoret är alltså att det "måste" finnas en brist på "vad det än är" för att vi skall uppskatta dess värde.
              PatrikMalmo resonerade på ett sunt sätt tycker jag när det gällde relationen mellan akvariestorlek och fiskstorlek men jag tycker att fiskens beteende är lika viktigt att väga in. De två påfåglarna kan ironiskt nog ha "mer plats" i ett 200liters akvarium där de går själva än i ett 720-liters tillsammans med 20 andra rovfiskar som redan mutat in hela karet...Kan se väldigt trångt och underdimensionerat ut! Ett stort kar innebär givetvis att man kan ha större fiskar men är inte en ursäkt för att samla på sig fiskar utan tanke på dess beteende. För att akvariet skall upplevas stort bör akvariet alltså innehålla fiskar som är ganska små i förhållande till akvariet eller bestå av ett mkt litet antal där det är "glest" mellan dem. Annars upplever jag växtakvarier som större än akvarier utan växter eftersom växterna ger fler dimensioner!
              LN, jag tycker att det är mkt intressant att följa ditt akvariebygge och är tacksam att du "delar med dig" av det här på forumet!
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                För 20 år sen ansågs 300 liter som ett "stort" kar och var vad Tropheus krävde för att komma till sin rätt. Idag är det väl inte många som som stoppar ner vuxna troffar i ett mindre kar än 375!?

                Så se det så här LN...
                Vi akvarister har blivit bättre å bättre med tiden för att se vad våra fiskar eg behöver samtidigt som vi vill ha ut mer av dem - vilket vi får med ju störrre kar vi kan erbjuda dem (NÄSTAN alla ciklider inkluderade).
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  För 20 år sen ansågs 300 liter som ett "stort" kar och var vad Tropheus krävde för att komma till sin rätt. Idag är det väl inte många som som stoppar ner vuxna troffar i ett mindre kar än 375!?

                  Så se det så här LN...
                  Vi akvarister har blivit bättre å bättre med tiden för att se vad våra fiskar eg behöver samtidigt som vi vill ha ut mer av dem - vilket vi får med ju störrre kar vi kan erbjuda dem (NÄSTAN alla ciklider inkluderade).
                  Jag fick ett 540 liters akvarium 1986 och mina klasskamrater gjorde studiobesök med fröken hos mig...
                  Hade en tidsskrift (inte äldre än 70-talet!) där det rekomenderades 120 liter till plecostomusar... De kunde då tydligen bli "hela" 30 cm stod det!!! Hm...jovisst vet vi mer idag...
                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag tycker 400 liter och är stort, eftersom det största kar jag nånsin haft var 400 liter... Vad är ett badkar på, 5-600 liter va? Jag tror de flesta skulle säga att ett akvarium stort som ett badkar är stort.

                    Fast visst blir man fartblind.

                    Personligen så har jag med åren allt mer snöat in på småfisk, och även om de är lika coola i stora kar så får jag in fler arter om jag har flera småkar istället - så för mig går det åt "flera kar"-hållet snarare än "större kar". Jag har faktiskt fått "tillstånd" att skaffa ett 450, men funderar på att köpa en ställning med tre 110 istället.

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      Användare
                      • April 2002
                      • 244

                      #11
                      Allt under 1500 liter är bara löjligt
                      Jag tillhör nog den kategorin som skaffar ett så stort kar som bara är möjligt.
                      Tyvärr så ska jag renovera lägenheten, så är det ngn som är sugen på glas till ett 1500liters så hör av er.
                      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Jag minns den tiden då 10-20 liters akvarium var "standard" hos normalakvaristen. Och ett 100 liters var enormt stort.
                        Nu är ju akvarier upp till 250 liter = yngelburkar.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • April 2005
                          • 453

                          #13
                          Kul diskussion. Mitt första "riktiga" akvarium var 86 liter. Broshan hade ett görstort 300 liters akvarie.

                          Nere i akvarieföreningens lokal stod två ENORMA 720 liters akvarier.

                          375 liters räknades som dom största hemmaakvarierna.
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

                            #14
                            Jag tycker att akvarium börjar bli stora runt 5-600 liter. När det börjar närma sig 1000 liter då börjar det att bli "riktigt stort"...

                            Jag har själv ett på 960 Liter, och i början tyckte jag att det var ett riktigt "as" till akvarium. Men efter några månader så tycker jag inte alls att det är så märkvärdigt stort faktiskt. Det känns nästan som om det har krymt typ...

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • Lacustris
                              Användare
                              • June 2005
                              • 142

                              #15
                              Mmmmm, och i danmark finns de riktigt tunga grabbarna...

                              Här är en som har ett 6000-literskar och planerar fler stora kar.



                              Se bl.a. bilder i tråden "Lidt nyt fra mini lake malawi"
                              Det är aldrig för sent att ge upp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...