Rovfiskfunderingar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Rovfiskfunderingar

Ska ju snart till Tyskland och funderar på att ersätta mina Channa gachua med någon annan rovfisk som inte biter mig när jag rengör akvariet och inte hoppar ut vid matning. Har ett gäng krav som månne är svåra att uppfylla:

Ska få plats ett fullvuxet par (plus ev. yngel) i en 200-liters burk. Ska inte bli för stor, max 15 cm. Ska inte bita den hand som föder dem och inte hoppa ut vid matning. Ska inte vara för aggro mot varandra.

Funderingarna gick först mot dvärgcrenicichla, men de ska tydligen vara dåliga fiskätare. Andra Crenicichla blir för stora och är för aggro. Gick då över och funderade på någon halvstor goby eller någon större halvnäbb. De flesta centralare är ju rätt glupska, men blir för stora för min plats. Hoplias går också bort pga size samt att tänker mig att de bits bra vid rengöring och att få fram ett par lär väl vara hopplöst.

Well - någon som kan hjälpa mig i funderingarna? Förslag?

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

fengäddor (Polypterus senegalus)?

jag har lärt mig den dyra vägen att de tar småfisk...
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• endymion

Sötvattensnäbbgädda dom är riktigt glupska, men de blir upp mot 20 cm. Slåss som tusan om maten med.

Kommentar

• Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

Fengädda kan jag verkligen rekommendera. Jag hade en Polypterus ornatipinnis som var en riktig karaktär. Blev inte så stor heller, men åt bevisligen ganska stora fiskar i relation till sig själv.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Fengädda kanske vore något, men sötvattensnäbbgädda kan jag också tänka mig. Någon som vet om man kan odla fengäddor? Aggro mot varandra?

Klurade själv fram Tanganyika-ål av någon sort, men då får det bli i två separata burkar. Har för mig både de och fengäddorna är rymningsexperter, men, men - det får bli sten på täckglaset.

Hilsen,

P

Kommentar

• Markus_A
            Användare
            • December 2005
            • 418

Har VF Tanganyika-ål också (vet ej exakt vilken sort), den är riktigt duktig jägare. Har sett hur den slänger sig iväg efter småfisk och slingrar sig runt dom på riktigt boaormsmanér. Dom skall gå att få lek på (se Ciklidbladet nr 03/96). Fengädda har jag aldrig hört någon som har lyckats föröka.

Mina har aldrig vart rymningsbenägna.
            Senast redigerad av Markus_A; 21 September 2007, 13:30.

Kommentar

• Tingeling
              Användare
              • July 2006
              • 176

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Fengädda kanske vore något, men sötvattensnäbbgädda kan jag också tänka mig. Någon som vet om man kan odla fengäddor? Aggro mot varandra?

Klurade själv fram Tanganyika-ål av någon sort, men då får det bli i två separata burkar. Har för mig både de och fengäddorna är rymningsexperter, men, men - det får bli sten på täckglaset.

Hilsen,

P
              Jag har en T-ål (Aethiomastacembelus elipsifer). Kan säga att dom bits rätt rejält. Och när det gäller att jaga småfisk och yngel så går den bet då den inte ser något på närmare avstånd. Synen är anpassad att se på närmast ca 30 cm avstånd.
              Jag har även ett 10 tal nakatenga yngel som söker skydd hos ålen då den inte ser dom.
              Matglad i räkor och flingor är den och äter allt som går att äta ,förutom växter förståss.

Har hört att ingen har lyckats fått lek på denna ål men jag vet inte om det stämmer. Vi har haft en hona och en hane tillsammans och man såg ganska lätt att dom tyckte om varann. Tyverr så dog honan av någon mystisk anledning.
              Älskar min lilla ål och skulle aldrig ta bort honom då han skänker på någotvis balans i mitt lilla 540. Riktigt komisk fisk må jag säga ,ett plus på att han är söt oxå.
              Senast redigerad av Tingeling; 21 September 2007, 16:44.
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• mediabrus
                Användare
                • January 2006
                • 143

Mogurnda mogurnda, en underbart vacker sleeper/gobid från tarkterna runt Australien. Blir 17 cm och är riktiga personligheter. Äter fiskyngel så det står härliga till. En trevlig bekantskap som jag saknar ibland (sålde mina då jag gjorde mig av med mina "småkar").

Annars kanske någon bladfisk/nandin skulle kunna vara något?
                http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Mogurnda var fräck, vet att jag har sett liknande i butikerna. Har själv klurat på bladfisk, men det blir för bökigt/långsamt för mig. Vill ha lite (men bara lite) explosivitet ändå.

I kväll blev jag i allafall säker på att de två största Channa är ett par. De flörtade fint och passade samtidigt på att ge alla andra firrar i karet bra med stryk. Blev velig när jag såg dem som par, det är trots allt fräcka firrar... nåja, jag får se vad jag hittar i Tyskland. Tackar för tipsen!!

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...