Crenicichla Saxatilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    Användare
    • March 2006
    • 50

    Crenicichla Saxatilis

    Fick hem mina nya gäddciklider igår. De levererades tidigare än jag trodde så jag fick stoppa dem i ett tillfälligt akvarium tills jag kan ta hem mitt stora (540l) i helgen. Här är några bilder på gäddcikliderna:



    Här är hur mitt 540l som de ska bo i snart såg ut innan flytten:


    Inte en guppy har gått åt ännu.. antar att det tar ett tag innan de börjar äta.

    EDIT: Fel länk.
    Senast redigerad av jegt; 21 September 2007, 08:25.
  • ulf
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 124

    #2
    saxatilis

    hej

    det vekligen fina exemplar du fått tag på, var får man tag på såna crenicichlor?
    Jag hade själv saxatilis för ett tag sedan, köpte 8st i 7cm klassen, de växte rätt fort och redan när de var ca 10cm lekte ett par, de hade gått hårt åt varandra under uppväxten och det var endast kvar 1 hona och 3hannar.
    tyvärr slog hannen ihjäl honan när ynglen försvann.
    Förhopningsvis slipper du detta, vad jag hört verkar det som om de lugnar ner sig när de är fullvuxna.


    ulf

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Jag måste vara blind, men jag kan inte hitta ngn Crenicichla på fotona
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

        #4
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Jag måste vara blind, men jag kan inte hitta ngn Crenicichla på fotona
        Hmm nu hittade jag dem efter en evighets klickande...
        De ser ut att vara i hyffsad storlek med 10-15cm?
        Riktiga snyggingar!!
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Sex stycken? Det kommer att gå hett till i det karet...

          Bildar crenicichla fasta par, eller bara precis under leken?

          Kommentar

          • jegt
            Användare
            • March 2006
            • 50

            #6
            SUck.. jag postade fel länk!

            Här är den korrekta länken direkt till mina crenicichla:

            Kommentar

            • jegt
              Användare
              • March 2006
              • 50

              #7
              De kommer från simontorp via akvarielagret.

              Den ursprungliga, felaktiga, länken är till akvariet som jag ska ta hem i helgen och som de ska få bo i framöver.

              Kommentar

              • jegt
                Användare
                • March 2006
                • 50

                #8
                Jag tror att de bildar fasta par, men jag vet inte om det är mest för att de tenderar att ha ihjäl alla andra fiskar i akvariet under leken.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Saxatilisgruppen verkar bilda permanenta pa dar honan och hanen sallan ar mer an 10cm fran varandra. Du kommer med storsta sannolikhet tvingas ta bort allt utom paret. Tyvarr ar detta med fasta par inte sa bra som det later. Om leken misslyckas sa bryts parbanden (gissningsvis vill inte hanen investera i en hona som inte ger yngel). Har man inte gomstallen sa dodar han henne. Han biter henne over nacken och skakar. Det MASTE alltsa finnas gomstallen for honan. Det basta ar att avskarna en sida med ett galler som honan kan passera genom men inte hanen.

                  Jag har hallit C. menezesi och sp. pernambuco fran saxatilisgruppen. Detta ar de vackraste och smartaste fiskar jag nagonsin haft.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • drd
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1112

                    #10
                    Och mat verkar dom ha i karet redan i form av guppy
                    // drd

                    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                    Kommentar

                    • jegt
                      Användare
                      • March 2006
                      • 50

                      #11
                      Ja vi får se hur det går när de börjar bilda par. Akvariet kommer vara mycket tätt planterat med stora högar med rötter och andra gömställen.

                      Jag funderar på att dela upp akvariet i två sidor med lite mer öppet i varje ända av akvariet och tät växtlighet i mitten för att dela av. Då kan de i alla fall inte se från ena sidan till den andra.

                      Kommentar

                      • jegt
                        Användare
                        • March 2006
                        • 50

                        #12
                        Ursprungligen postat av drd
                        Och mat verkar dom ha i karet redan i form av guppy
                        Ja jag slängde i några endlers som jag har hundratals av.. men så sent som imorse hade de inte vågat börja äta av dem, de tittar väldigt intresserat ibland dock.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Det där med reviravgränsningar är lurigt. En del fisk uppfattar rötter/stenar och liknande som reviret och öppna ytor som revirgränser. Jag har testat ett otal varianter för att avgränsa revir, och det är helt enkelt så att firrarna inte tänker som man själv gör. Menar alls inte att kritisera, men vill göra dig uppmärksam på att en firre kan betrakta mitten som revir och då blir resten undanträngda eller dödade. Jag vet inte om det skulle vara bättre med två högar med gömslen i vart sitt hörn och öppen yta i mitten som revirgräns - men håll koll på det.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • jegt
                            Användare
                            • March 2006
                            • 50

                            #14
                            Hmm.. det har du rätt i. Jag skulle gissa att gäddcikliderna vill ha grottor som i sitt revir så jag tror att min plan får bli att ha grottor i båda ändarna av karet och växtlighet i mitten. Sen får jag väl helt enkelt se hur det går. Funderar på att köpa ett större akvarium inom ett år, får väl se om jag kan hålla två par vid liv tills dess.

                            Kommentar

                            • ulf
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 124

                              #15
                              skall bli intressant att höra hur det går med dina saxatilis.
                              Jag har en grupp på 7st xingu I som går i ett 720liters kar, jag har haft dom i ett halvår och än så länge har allt gått bra. De är ca 20cm nu och börjar färga om till "vuxen färgen" jag kan inte se några könskillnader än så länge (om det är någon som har bra tips på detta?).Jag hade tänkt ha dessa ihop med några av mina centralamerikaner men det är helt kört, xingun jagar som i flock och lämnar ingen ifred.

                              angående gömställen så självklar ju fler desto bättre, men som jag skrev tidigare om mina före detta saxatilis så när de väl ger sig den på ha ihjäl varandra så går det nästan inte att stoppa utan att flytta isär dom, det är ialla fall nima erfarenheter, tyvärr går det ofta så snabbt att det är lätt att missa det innan det är försent.

                              ulf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...