Vad kan vi förvänta oss från Afrika i ciklidväg?
Kollaps
X
-
-
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hittade en fisk från Zaire idag som jag tyckte var lite cool.
Microctenopoma Ansorgii. Den bygger skumbo som guramin gör. Och hon i affären sa att den även kallades för klätterfisk.Kommentar
-
Skall jag vara helt ärlig tror jag att de stora nyheterna från afrika blir tetror, mormyrider, malar, killies, samt kanske gobies - alla finns i mängd i västafrika och exporteras sällan.
Det kommer säkert att komma ett gäng ciklider också - saker som t.ex. Gobiocichla och Thoracochromis tar sig sällan eller aldrig hit, och det finns garanterat många okända arter och raser - men mitt intryck är att det kanske inte är lika många lämpliga akvariearter av ciklider kvar att exportera som det är av t.ex. tetror och malar.
Vad gäller rift-sjöarna så är stora delar av tanganyika idag svåråtkomliga för insamling, så det finns säkert mycket där som inte kommit hit än också.
Sen har vi iofs Madagaskar, fast frågan är väl hur många av de cikliderna som inte utrotats än och som är både tillräckligt vanliga för att insamlas och lämpliga som akvariefisk.Kommentar
-
Mike,
fler killis? Håller med dig om resten, ffa malar och tetror - där tror jag inte vi ens sett början. Killis känner man dock till otroligt många från Afrika, så där undrar jag om vi får se särdeles mycket verkligt nytt. Visst, underarter och variationer finns säkerligen, men jag är skeptisk till att vi ser så många fler exempel på liknande P. annulatus eller spektakulära lyktögon. Fast det är klart, hur många trodde att något som Galaxyn skulle dyka upp... *funderar*
Andreas,
ansorgiin är verkligt fräck. Har inte hållt den själv, men en polare körde arten en längre tid. Lite tradiga om man ska ha lek av dem och de kan vara väldans skygga - men granna är de!! Klätterfisk är de dock inte, det är en annan art. Finns en del andra Microctenopoma som är verkligt fina (och enklare än ansorgiin), men de syns aldrig i handeln. Jag vet att ett gäng killioter fick med sig hem en skitsnygg variant av M. damasi när de fångade killis, men jag har inte en susning om den fortfarande finns kvar i hobbyn. Däremot har jag någonstans i mina papper exakt gps-positionering för det vattenhål där den fångades ...
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Vad som kommer till oss från de stora sjöarna är mest beroende på vad som bedöms vara attraktivt. På den vetenskapliga horriisonten pågår i Malawi relativt omfattande insamlingsarbete och därtill kommande arbeten med beskrivningar. Från de kommersiella exportörerna skickas allt som är hyggligt färggrant. Jag tror det finns hundratals arter och färgvarianter som inte vi har sett. Dessutom finns det massor av fisk som har kommit någon gång men som nu är bortglömda. T. ex Mel. chipokae med chockladbrun hona som fanns i Sverige i början av 70-talet och som jag aldrig sedan sett. Den vet dom var den finns men den bedöms inte vara tillräckligt attraktiv för att fånga och exportera. På Penn State Universitys insamligsresa 2006 hittades över tjugo arter som inte hittats förrut. Till det finns över hundra obeskrivna, men hittade arter, som väntar på beskrivning. Det finns säkert ett tiotal obeskrivna Lethrinopsarter. Jag såg tre av dem i januari varav en nästan smaradgrön blev min verkliga favorit. Tyvärr har jag bara bilder på den under pågående preparering. Mycket döda fiskar blev det.Senast redigerad av Lars Andersson; 22 September 2007, 21:11.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Jag vet också att vetenskaplig insamling inte alltid varit välkommen i Malawisjön, fast det var förstås några år sedan.
Törs man fråga hur det kommer sig att du har bilder av döda malawiciklider "under preparering"?Kommentar
-
Kommentar
-
För många år sedan fanns en bok som hette "ciklider från hela värden" av
Robert J Goldstein. I denna finns bild på " en gul ciklid nära släkt med Haplochromis burtoni" och en bild på " den så kallade nigeria munruvaren ännu ej artbestämd"
Båda bilderna visar fiska som nog duger att ha i ett akvarium. Är det någon som vet om dessa har artbestämts och om de funnits i sverige ?Kommentar
-
För många år sedan fanns en bok som hette "ciklider från hela värden" av
Robert J Goldstein. I denna finns bild på " en gul ciklid nära släkt med Haplochromis burtoni" och en bild på " den så kallade nigeria munruvaren ännu ej artbestämd"
Båda bilderna visar fiska som nog duger att ha i ett akvarium. Är det någon som vet om dessa har artbestämts och om de funnits i sverige ?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Om man letar hårt & länge, eller har tyska grossistlistor, kanske. Gobiocichla tror jag aldrig jag har sett, Thoracochromis någon enstaka gång - och det finns ett hyfsat antal arter och morfer som jag inte tror nånsin importerats.Kommentar
-
Vad synd att du inte sa det för en vecka sedan, för då hade jag kunnat visa dig av båda sorterna, nu finns bara den förstnämnda kvar tror jag. Men i stort håller jag med dig, klart att det finns mycket roligt som inte importeras. Jag skulle vara den första att ta in fler Thoracochromis.Kommentar
-
Jag vet inte om jag förstår vad du frågar efter avseende frågan "under preparering" men mitt svar på det jag tror du frågar efter är att jag var med på insamlingsresan i januari 2007.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Kommentar
-
Med professor Jay Stauffer.
Jag var med som assistent rekommenderad av Ad Konings. Om jag fattade rätt hade Jays assistenter, studenter vid unversitetet, tackat nej och därför hade Ad fått i uppdrag att skaffa fram några assistenter. Jag och Steve Somermeyer, vilken jag varit tillsammans med på Malawi och Tanganyikaresor fyra gånger tidigare, blev erbjudna att följa med. Jag fick inte betalt men betalade heller inget själv. Trevlig sysselsättning i januari. Skulle inte säga nej om jag fick en ny förfrågan.Senast redigerad av Lars Andersson; 25 September 2007, 03:29.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
Kommentar