Starta lokal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

    Starta lokal?

    Hej!

    Jag går i funderingar på att flytta mina burkar hemifrån och jaga rätt på en lokal ihop med en kompis. Några spontana tips och tricks sådär inför från er med tankar och erfarenhet?
    Och så är det.
    /J
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #2
    ska du ha lokal är mitt tipps o skaffa automatiskt vattenbyte med droppventiler eller liknande. Borra eller skaffa avrinningsprincipen som malawi janne anv sig i i sin anläggning det funkade bra om man inte vill borra alla kar.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Ett bra tips om el o vatten inte ingår
      El 70 öre kwh
      varmvatten 100kr m3
      kallvatten 10kr m3
      kan tänka mig att en mindre lokal på ett billigt läge 1000kr månad
      men vatten o el ca 5000kr månad och att den kostnad dyker upp först efter ett år, vilket medför en avbetalningsplan.

      slutsumma

      lokal på 25-50m2 har en verklig kostnad på ca 5000-7000kr i månaden
      ha det bra
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

        #4
        Bra tips OM el och vatten ingår då?
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av jonre723
          Bra tips OM el och vatten ingår då?
          Då är det väll bara hyran

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Ett bra tips om el o vatten inte ingår
            El 70 öre kwh
            varmvatten 100kr m3
            kallvatten 10kr m3
            kan tänka mig att en mindre lokal på ett billigt läge 1000kr månad
            men vatten o el ca 5000kr månad och att den kostnad dyker upp först efter ett år, vilket medför en avbetalningsplan.

            slutsumma

            lokal på 25-50m2 har en verklig kostnad på ca 5000-7000kr i månaden
            ha det bra
            Christer
            Vi pyntar för en lokal, 3 ROK i centrala luleå, med skyltfönster, 65 kvm...2700 inkl vatten. Helt ok, däremot brukar vi få en retroaktiv elräkning på 6-9000 varje år. Men det funkar bra, vi är nu 5 st medelmmar i föreningen som delar på hyran! Lätt värt det.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Ett bra tips om el o vatten inte ingår
              El 70 öre kwh
              varmvatten 100kr m3
              kallvatten 10kr m3
              kan tänka mig att en mindre lokal på ett billigt läge 1000kr månad
              men vatten o el ca 5000kr månad och att den kostnad dyker upp först efter ett år, vilket medför en avbetalningsplan.

              slutsumma

              lokal på 25-50m2 har en verklig kostnad på ca 5000-7000kr i månaden
              ha det bra
              Christer
              Jag ger ungefär 1,10 kWh och 20 kr/m³ för vattnet. Men jag kommer bara upp i ca 2500 kr i drift per månad inkl hyra och mat för att driva 10 m³.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Det tar längre tid än man tror att få igång en lokal, så sleva på tålamodet. Kostar ofta mer än man tror också. Se även till att den du startar med är inne på samma tankegångar som du - kan man inte jobba ihop blir det rätt mycket strul senare.

                Gör en plan för hur den kommer att se ut som färdig, betydligt smidigare att flytta kar i datorn än att komma på sluga lösningar senare och flytta kar rent fysiskt. Tänk på fukt och SÄKER eldragning samt temperatur under sommar/vinter. Bygg gärna lokalen i sektioner, och få klart en sektion innan ni ger er på nästa. Försök klura ut lite större saker som t ex borra i väggar (sådant som dammar) först, så ni slipper få ner sådant i karen.

                Med en liten lokal (10 m2) och relativt få stora kar så kan det funka med manuellt vattenbyte. Med större lokal och fler kar så tröttnar man snabbt på sådant, så någon form av automatiskt/halvautomatiskt vattenbyte är väl värt att tänka på. Det är inte vattenbyte man vill lägga tid på i en lokal, kan jag lova helt säkert.

                Nå. Blandat huller om buller - lycka till.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jag ger ungefär 1,10 kWh och 20 kr/m³ för vattnet. Men jag kommer bara upp i ca 2500 kr i drift per månad inkl hyra och mat för att driva 10 m³.
                  Då har du och Christer fått fram ungefär samma summor.
                  Men det viktigaste hur mycket kostnaden blir, är hur många kar och hur många liter vatten man kan stoppa in i en lokal plus att det påverkar hur mycket vatten man byter.Tex jag stoppade i 160 baljor med tillsammans med 27000 liter vatten på 50 kvadrat, och jag bytte ungefär hälften av vattnet varje vecka, så det som kostade mest det var att värma upp vattnet till ca 25 till 27 grader och sedan hålla den temperaturen. En sak till som påverkar är om man som Kaj odlar Discus och håller en högre temperarur, då blir det ännu dyrare, å temperaturen i baljorna spelar större roll än man tror.Janne

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Då har du och Christer fått fram ungefär samma summor.
                    Att vi kommit fram till samma summor kan jag inte hålla med om. Det kostar alltså 2500 kr att driva 10000 liter. Och då står hyran för mer än hälften. Vatten behöver man inte byta så mycket som alla säger, åtminstone inte jag. Jag byter ungefär en femtedel i veckan, och har bra tillväxt.
                    Maten kostar ungefär 400 kr i månaden.
                    Därimot håller jag med om att det är dyrt att starta upp.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...