Köpa nytt kar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi Micke
    Användare
    • October 2006
    • 167

    Köpa nytt kar!!

    Halloj!! Sitter och funderar på att köpa nytt akvarium
    Vill ha ett 1125 eller 1200l
    Vet ni någon i västra götaland som säljer??
    En sak till har inte bestämmt mig om jag ska ha helglas eller aluminiumram vad tycker ni?? För & Nackdelar...

    Tack på förhand
    malawi 4 life
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Ett sånt stort skulle jag ta i helglas, känns måttligt skoj att behöva oroa sig för ett moment till som det innebär med en ram på en sån stor burk.
    Inte nog med att burken ska stå rakt osv nu ska man även trimma i någon under burken som gör att bottenskivan inte hänger fritt... Om du ska köpa burken färdig o transportera den så är det fördel med ramburk eftersom det inte spricker om du skulle råka komma åt ett hörn.
    Skall det limmas på plats så tycker jag att ett helglas är att föredera, jag tror iof inte att någon tillverkar en burk på plats med ram =)

    Jag har själv beställt en ny burk i dagarna på 250X70X55 i helglas.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi Micke
      Halloj!! Sitter och funderar på att köpa nytt akvarium
      Vill ha ett 1125 eller 1200l
      Vet ni någon i västra götaland som säljer??
      En sak till har inte bestämmt mig om jag ska ha helglas eller aluminiumram vad tycker ni?? För & Nackdelar...

      Tack på förhand

      Kommentar

      • Gårdhamre
        Användare
        • August 2006
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Ett sånt stort skulle jag ta i helglas, känns måttligt skoj att behöva oroa sig för ett moment till som det innebär med en ram på en sån stor burk.
        Inte nog med att burken ska stå rakt osv nu ska man även trimma i någon under burken som gör att bottenskivan inte hänger fritt... Om du ska köpa burken färdig o transportera den så är det fördel med ramburk eftersom det inte spricker om du skulle råka komma åt ett hörn.
        Skall det limmas på plats så tycker jag att ett helglas är att föredera, jag tror iof inte att någon tillverkar en burk på plats med ram =)

        Jag har själv beställt en ny burk i dagarna på 250X70X55 i helglas.
        vad kostar ett sådant?

        Kommentar

        • Malawi Micke
          Användare
          • October 2006
          • 167

          #5
          Vad skulle ni välja för akvarie bänk till ett så stort kar som 1125l då?
          malawi 4 life

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Gårdhamre
            vad kostar ett sådant?
            Jag vet inte ännu.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • July 2004
              • 306

              #7
              Jag skulle helt klart ha valt ett helglas ! Mycket snyggare ! Dessutom så skulle aldrig jag vilja ha ett så stort kar med hängande bottenruta.... Tacka vet jag ett helglas med stöd under hela botten.

              Dessutom så tycker jag att nästan alla fall där ett akvarium har börjat läcka, då är det ju nästan alltid aluramsakvarier.


              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • October 2006
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av jannemannen
                Jag skulle helt klart ha valt ett helglas ! Mycket snyggare ! Dessutom så skulle aldrig jag vilja ha ett så stort kar med hängande bottenruta.... Tacka vet jag ett helglas med stöd under hela botten.

                Dessutom så tycker jag att nästan alla fall där ett akvarium har börjat läcka, då är det ju nästan alltid aluramsakvarier.


                Mvh/Janne
                Vad skulle du föredra för akvariebänk då?? brain storma gärna..
                Tack för ovanstående tips..
                malawi 4 life

                Kommentar

                • Barracudan
                  Användare
                  • April 2005
                  • 453

                  #9
                  Enligt Åleds så ska ett aluminiumakvarie, i alla fall deras, absolut inte stödjas i botten, utan ska hänga fritt. Jag har själv ett på 1350 liter och visst tycker jag att det känns lite otäckt med botten, men det är ju bara att följa tillverkarens rekomendation, i detta fallet order, för att 10 års garantin ska gälla.
                  Frontosamarkus

                  Kommentar

                  • Malawi Micke
                    Användare
                    • October 2006
                    • 167

                    #10
                    Jag kan bara säga att det känns juh jävligt risky att ha ett 1125l kar med alu ram på alu ställning. Hmm var det inte någon här på forumet som har erfarenhet av sprucken botten på ett 1125 med aluram på ställning?? Tror det var LN eller vad han kallas.. är inte helt 100% på det men jag lider fortfarande med honom och det öde som var i hans källare...
                    malawi 4 life

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

                      #11
                      xxx.......xxx

                      Själv skulle jag aldrig någonsin våga sätta det på aluställning, har mina på lecablock nu vilket känns så säkert och stabilt som det ska bli. Dessutom står karet på frigolit. Har lite allmän rädsla för alu ställningar efter att jag kört det på både 310 och 540 och varit missnöjd.
                      Senast redigerad av Wilhelm; 07 September 2009, 21:01. Anledning: Enligt Patriks önskemål

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawi Micke
                        Jag kan bara säga att det känns juh jävligt risky att ha ett 1125l kar med alu ram på alu ställning. Hmm var det inte någon här på forumet som har erfarenhet av sprucken botten på ett 1125 med aluram på ställning?? Tror det var LN eller vad han kallas.. är inte helt 100% på det men jag lider fortfarande med honom och det öde som var i hans källare...
                        Jag har kört så i ca 25 år utan några problem, han som du nämner hade väl en hemgjord bänk om jag inte minns helt fel..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • jannemannen
                          Användare
                          • July 2004
                          • 306

                          #13
                          Akvariebänk ? Jo, jag har mitt 960 på en bänk av Lecablock, det känns väldigt tryggt faktiskt ! Ganska billigt, Väldigt stabilt, och väldigt snällt mot golvet ! Det blir en väldigt stor yta mot golvet till skillnad från exvis en alubänk med bara typ 6-10 små fötter...

                          Fast det allra snyggaste är ju en fin träbänk ! Fast då måste man ju vara lite händig med trä också !

                          Kanske bygga med Lecablock och sedan klä in den med något snyggt träslag typ ?

                          Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • August 2006
                            • 830

                            #14
                            Ursprungligen postat av jannemannen
                            Akvariebänk ? Jo, jag har mitt 960 på en bänk av Lecablock, det känns väldigt tryggt faktiskt ! Ganska billigt, Väldigt stabilt, och väldigt snällt mot golvet ! Det blir en väldigt stor yta mot golvet till skillnad från exvis en alubänk med bara typ 6-10 små fötter...

                            Fast det allra snyggaste är ju en fin träbänk ! Fast då måste man ju vara lite händig med trä också !

                            Kanske bygga med Lecablock och sedan klä in den med något snyggt träslag typ ?

                            Mvh/Janne
                            Jag har klätt in mina leca ställningar i mörkblått tyg ( silkes liknande ) runt om. Innan hade jag putsat blocken och målat det vita, ända nackdelen enligt mig var att man såg pumparna men annars var det ganska snyggt tycker jag.

                            Kommentar

                            • jannemannen
                              Användare
                              • July 2004
                              • 306

                              #15
                              Ursprungligen postat av patriks155
                              Jag har klätt in mina leca ställningar i mörkblått tyg ( silkes liknande ) runt om. Innan hade jag putsat blocken och målat det vita, ända nackdelen enligt mig var att man såg pumparna men annars var det ganska snyggt tycker jag.
                              Det var en bra ide ! Det kanske man skulle prova ! Jag har själv funderat på att köpa ngn typ av tunn björkplywood att täcka fronten och sidorna med. Men ett tyg skulle ju faktiskt kunna bli riktig fint också !

                              Utseendet på Lecablocken är ju den enda nackdelen med dom tycker jag faktiskt. Det är ju inte direkt fult, men dom är ju inte jättesnygga heller...

                              Mvh/Janne
                              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...