Bottenskikt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • September 2007
    • 32

    Bottenskikt?

    Hej,

    Jag har länge planerat mitt akvarium och nu i veckan ringde en kompis som har Malawi "till övers" och då måste man ju sparka liv i mannen och starta upp. Så, idag har vi förstärkt möbeln, skurat och kokat sten och hämtat inert sand och zeolit (ett silikatrikt material som jag tänkt blanda sanden med istället för kalksten) till botten. Jag har läst "starta upp-tråden" men saknar en detalj; bottenskiktet. Vi tänkte först på frigolit men blir det inte tjockt? Och hur snyggt är det när man ser en vit kant nederst i akvariet? Däremot har vi en hel rulle med plast över, sån där som man använder under parkett. Vad tror ni, räcker det? Hur starka är de rackarns firrarna och hur stora stenar flyttar de på? Får de kanske sina "grävbehov" uppyllda av de små "öar" med sand som jag har planerat?

    Akvariet är 375 l och jag har sten i alla storlekar.
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Sån har jag också tänkt på! Tror dock att ett dubbelt lagel går åt. Men bör den användas, nån som testat??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      #3
      om du anv 1cm tjock frigolit under de stenar du tänker anv som bas och att du staplar stenen på frigoliten innan du häller i sanden. då kommer stenarna stå där de är o flyttar sig aldrig. och en 1cm kommer du inte se häller.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • August 2006
        • 239

        #4
        O frigoliten behöver ju inte gå ända ut i kanterna heller utan lämna en cm från kanterna framtill och sidorna så fyll de med grus ist. så syns det inte alls
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • Emman
          Användare
          • September 2007
          • 32

          #5
          Smarta idéer, tack. Ni har jag i alla fall klippt till parkettsioleringen (hade inte tålamod, allat annat fanns hemma för uppstart). Jag återkommer och rapporterar om mina Malawisar överlever och får behålla akvariet helt.

          Lite spännande, jag var och tittade på dem hos deras "uppfödare" igår.

          Kommentar

          Arbetssätt...