If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hittade idag en för mig ny tetra "Smyckestetra", funderar på att skaffa ett mindre stim av dom, och låta dom gå med Discus & Altum. Är det någon som har erfarenhet av dessa färgsprakande Tetror?
Tetrorna lär nog inte störa dina discus eller altum. Snarare tvärtom, jag skulle vilja påstå att risken är överhängande att smyckestetrorna passar som slickepinnar i munnen på dina altum.
Jepp, jag har haft flera olika arter av smyckestetror. Tror som Daniel att de blir mums till dina Altum, tyvärr. De är inga tuffa firrar, men kan gruffa en del sinsemellan. Har haft den lilla smyckestetran i ett större kar en gång, men de kommer inte till sin rätt i ett stort kar. De trivs att fara in och ut bland växter så i ett stort kar så ser man dem sällan. Rekommenderar ett mindre kar med mycket växtsnår/flytväxter. Då trivs de bra. Undvik mortenthaleri, de är dels dyra och dels mycket aggressiva sinsemellan. Pirangatetran är den man brukar rekommendera att man börjar med, men den lilla och stora smycketetran funkar bra de med.
Det var den stora smyckestetran jag tittade på, hade hoppats på att dom var för stora för Altumen. Om man går upp i antal 20-30 st borde dom inte stimma då och kanske våga sig fram mer? Synd om det inte funkar, hade blivit en rejäl färgklick.
Det var den stora smyckestetran jag tittade på, hade hoppats på att dom var för stora för Altumen. Om man går upp i antal 20-30 st borde dom inte stimma då och kanske våga sig fram mer? Synd om det inte funkar, hade blivit en rejäl färgklick.
Granna är de, men som jag skrev ovan så försvinner de lätt i ett större kar. Risken är stor att de inte blir den färgklick du vill ha. De stimmar endast några timmar när du släpper i dem, de hör inte till de utpräglade stimfiskarna. Hannarna har egna små revir och honorna drar runt lite som de vill. Är nog bättre med en tetra med högre kroppsbyggnad, blir dyrt levandefoder annars...
Granna är de, men som jag skrev ovan så försvinner de lätt i ett större kar. Risken är stor att de inte blir den färgklick du vill ha. De stimmar endast några timmar när du släpper i dem, de hör inte till de utpräglade stimfiskarna. Hannarna har egna små revir och honorna drar runt lite som de vill. Är nog bättre med en tetra med högre kroppsbyggnad, blir dyrt levandefoder annars...
Hilsen,
P
Ja det får nog bli så tyvärr, har även lagt ner tankarna på Kardinaler. Citrontetra? små dom oxå men mer höjd. Tips på fler färgglada tetror som stimmar mottages tacksamt.
Mvh
Janne
Vinkel tetran är kanske något, säljs oftas i rätt stora exemplar från början tycker jag.
Den är nästan dubbelt så stor som kardinal tetran som vuxen, om man räknar ihop både tjockleken och längden.
Helt klart efter rödmunnstetran så tycker jag den stimmar bäst. På dagtid håller den sig oftast i mitten partiet i karet, och kvällar uppe vid ytan och far fram och tillbaka som galningar( fortfarande i stim).
Rätt få tetror som verkligen håller ihop i stim. Citrontetra, rosentetra, svart fantom och briljanttetra stimmar dåligt (men är granna allihop enligt mig). Någon av dem borde funka om det är lite size på dem när du köper dem. Vinkeltetran som nämns ovan är en av få tetror som verkligen bildar stim. Nättetran också. Inga under av färg precis, men mycket kontrastrika och har dessutom fördelen att de går rätt högt upp i karet. Columbiatetran funkar helt säkert, men stimmar rätt dåligt den också. Håller sig långt ner i karet. Lämnar vi Sydamerika finns kongotetran. Går också rätt högt i karet.
Briljanttetran stimmar kanske inte men de gar i grupp och hanarna tar revir. Den blir snyggare med aren vilken man inte kan saga om de flesta tetrorna. Den ar alltid "ful" pa bild... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462
Jag vill nog rekommendera kejsartetran, stimmar inget vidare men
ger alltid ett elegant intryck. Har haft dem nu i mer äm 8 år och
kommer inte att byta ut dem. Har man dem ensamma eller med ej
rom/yngelätare så får man lätt fler. Kejsartetrayngel på 10-15 mm
är häftiga att betrakta.
Kommentar