Vad tror ni om denna Columnaris-behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    Vad tror ni om denna Columnaris-behandling?

    En av mina fiskar skadade nosen för en vecka sen, och idag upptäckte jag att den fått en vit slemklump på såret. När jag tittade noga på de andra fiskarna hittade jag också en Corydoras med en millimeter-stor vit slemklump vid basen på ryggfenan.

    Columnaris.

    Egentligen är det ju bombning med antibiotika som gäller, men jag har inget hemma, så vad tror ni om följande behandling:

    1) 25 ppm formalin. 50% vattenbyte och en dos till efter 48 timmar.
    2) Efter ytterligare 48 timmar 50% vattenbyte och i med en hemmagjord oxydator (som alltså klämmer ut oregerad peroxid i karet). Den får sitta tills vidare.

    Vad tror ni?

    Salta också, kanske? Har salt nån effekt på Columnaris?
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    FAO säger detta om behandling av Columnaris:
    "Dipping in 500 ppm copper sulphate for 1–2 minutes; Adding chloromycetin @5–10 ppm to pond water; Terramycin with feed @75 mg/kg fish/day. Pond treatment @2–4 ppm potassium permanganate."

    Användadet av kaliumpermanganat (som väl bara agerar som bakteridödare?) får mig att misstänka att formalin och peroxid antagligen också funkar.

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      Har kört pp länge på allt som är "yttre" Det har funkat kanon, tar Chilodonella, Costia o div annat. Använder det också för att desinfektionera kar
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Var köper du kaliumpermanganat?
        (Och färgar det inte rutorna?)

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #5
          Färgar iallfall inte mina rutor o pp kan du köpa lite var stans. Använd som desinfektionsmedel för bl.a dricksvattenanläggningar.
          University of Florida, Institute of Food and Agricultural Sciences Extension outreach is a partnership between state, federal, and county governments to provide scientific knowledge and expertise to the public. The University of Florida (UF), together with Florida A&M University (FAMU), administers the Florida Cooperative Extension Service.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Janne Josefsson
            Användare
            • July 2007
            • 23

            #6
            Finns i Comfort butikerna. "rörkrökarna"

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              OK, får leta efter det vid tillfälle.

              Efter vidare sökning har jag hittat att salt i koncentration 5 ppt (0.5%) är effektivt mot Columnaris; samt att peroxid i koncentrationen 50 ppm är effektivt mot tidiga stadier av Columnaris.

              Jag har därför reviderat planen lite: jag låter formalinet verka över natt - för jag har svårt att tänka mig att det inte dödar oskyddade bakterier - sen gör jag vattenbyte i morgon bitti och tillsätter salt och peroxid.

              EDIT: Vi har tydligen en Comfort-butik här i Täby, så jag skall försöka svänga förbi där imorgon.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 16 September 2007, 16:11.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

                #8
                Ok Men kul om du fortsätter utveckla saken Formalin tar inte "allt" o framför allt är det en färskvara. Formalin omvandlas snabbt o blir toxiskt så det är inget man skall spara i medicinskåpet.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  Grejen med formalin är att det har dålig penetration. Det gör att det är effektivt mot små mjukkroppade saker som har direktkontakt med vattnet, men är helt ineffektivt mot inre infektioner eller organismer med tjock kroppsvägg.
                  Det är effektivt mot oskyddade bakterier, och 25 ppm drar ned bakteriehalterna i vattnet med >95% på ett dygn eller två.

                  Peroxid och permanganat är oxidationsmedel, men återigen har åtminstone peroxiden dålig penetrationsförmåga och är effektivt mot små mjukkroppade mål som sitter oskyddat.

                  Permanganatet har jag aldrig använt som medicin, men jag föreställer mig att det beter sig ungefär likadant. Sökning på nätet antyder att permanganat är betydligt elakare än både formalin och peroxid mot fisk & växter.

                  Min gissning är att alla de här tre är effektiva mot ungefär samma saker - oskyddade bakterier, vita prick, snäckor, plattmaskar, chilodonella, costia.

                  Jag byter dock från formalin till salt & peroxid eftersom det har bevisad effekt på Columnaris, medan jag inte hittar några uppgifter om huruvida formalin har nån effekt på Columnaris.
                  Senast redigerad av Mike_Noren; 16 September 2007, 13:09.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...