Okända djur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Okända djur

    Lätt desperat hoppas jag att någon här kan vägleda mig.

    Av olika skäl nödgades vi starta om vårt stora kar. Efter att ha fixat och donat enligt allt jag känner till med nyplantering av gamla och nya växter, bakteriekulturtillsats i 10 dagar och komplettering av gruset (som givetvis sköljdes ytterst noga flera gånger) så var det äntligen dags att peta ner de slutliga dekorationerna och sedan försiktigt koppa i mina tre kära gojor.

    Det var då jag upptäckte dem - de vita larvliknande skerna på ca tre-fyra mm och en tjocklek på kanske en halv mm, som ringlade omkring i vattnet.
    inte vad jag drömt om, kanske. Så givetvis tordes jag inte dumpa ner någon fisk där.
    Ett tips ominfusorier och släckt lampa i ett flertal dagar kan frånses; dessa vita grejer lever alltjämt och växtlighetenbörjar se skum ut.
    Men inte nog med det.
    En noggrannare titt gav vid handen att snäckor och vita larver fått sällskap av knappnålshuvudstora vita prickar som rejsar runt på rutorna (vattenloppor...?). i ett hörn sitter en enorm "tuss" på 2 x 3 cm -har aldrig sett något dylikt förr- och dessutom ser jag pyttepyttesmå gröna (!) grejer på glaset, som liknar det som rubricerats "hydror" i trådarjag letat i.

    Att maskarna kan dyka upp av övermatning har jag läst mig till, men tala gärna om för mig hur 17 de kan dyka upp i ett kar som jag aldrig ännu matat i?

    Det enda jag fått fram är att man kan börja om på nytt, slänga växterna och koka gruset.
    Finns det någon mindre drastisk åtgärd?
    Och av alla dessa mystiska kryp, hur kan jag vara säker på att inget är farligt för fisken?

    Vore verkligen tacksam för svar och tips, gojorna längtar tillbaka till sitt stora fina kar och jag håller på att storkna. (Har innan knappt haft sniglar, en gång).

    MVH, Anemon.
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Jag har haft det i två kar, fisken har verkat helt oberörd, och maskarna har försvunnit av sig själv. Tycker att det låter drastiskt att starta om och koka allting. Har aldrig kokat gammalt rus eller sand överhuvudtaget.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Den där typen av små vattenorganismer - hoppkräftor, tubifex-släktingar, nematoder mm - finns i alla akvarier där det finns växter. Tittar man efter så hittar man dem. De är ofarliga små nedbrytare; vissa av dem kan gnaga på flytväxter, och hoppkräftorna kan i vissa fall ge sig på mycket små yngel (t.ex. regnbågsfiskyngel, som är bara 2 mm). Men i praktiken är de ofarliga. Bara att ignorera.

      Kommentar

      • Anemon
        Användare
        • June 2006
        • 156

        #4
        LN, Mike_Noren

        Tack för snabba svar!

        Så ni skulle ta saken med ro alltså.
        Tyckte det såg så jäkla läskigt ut med i synnerhet de simmande krälen (serut som pyttesmå vita daggmaskar).
        Jag har försökt hitta info här och på andra ställen, men blir inte klok på exakt vilken mask det rör sig om; plattmask eller rundmask?

        Sen är en annan otäck tanke att husdjuren skulle få mask i magen om de lyckas slurpa lite av vattnet. "Plattmask" kallas ju även det man avmaskar hund/katt mot.

        Vad jag inte förstår är hur de kan trivas, jag har ju inte börjat mata efter nystarten än. Mycket märkligt!
        Däremot, kommer fisken att äta dessa`?

        Men ingen av de beskrivna fripassagerarna låter alltså som parasiter alltså?
        *längtar efter att låta fiskarna flytta hem igen - fiskarna också*

        Hälsningar, Anemon

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          1) Det inte bara ser ut som små vita daggmaskar, det är bra odds på att det är precis vad det är...
          2) Det finns kanske så mycket som en miljon arter rundmaskar - vissa är parasiter, många är det inte. Om man ser några drälla omkring i karet brukar det vara en säker gissning att de inte är parasitiska.
          3) De kom säkert med växterna, och livnär sig antagligen på döda blad, alger, o dyl.
          4) Om fiskarna är små så äter de antagligen dessa, ja. Det är därför man sällan ser dem fast de finns i alla akvarier - de som visar sig blir uppätna!
          5) Det är mycket osannolikt att nån av dem är parasit, just pga att de dräller omkring öppet i ett fisktomt akvarium. Externa parasiter, som iglar och karplus, kan visserligen lämna fisken och röra sig fritt, men interna parasiter (som mask nästan alltid är) är som vuxna alltid inuti fisken - bara ägg och (osynligt små) larver rör sig fritt i vattnet.

          Kommentar

          • Anemon
            Användare
            • June 2006
            • 156

            #6
            Aha.....!

            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            1) Det inte bara ser ut som små vita daggmaskar, det är bra odds på att det är precis vad det är...
            2) Det finns kanske så mycket som en miljon arter rundmaskar - vissa är parasiter, många är det inte. Om man ser några drälla omkring i karet brukar det vara en säker gissning att de inte är parasitiska.
            3) De kom säkert med växterna, och livnär sig antagligen på döda blad, alger, o dyl.
            4) Om fiskarna är små så äter de antagligen dessa, ja. Det är därför man sällan ser dem fast de finns i alla akvarier - de som visar sig blir uppätna!
            5) Det är mycket osannolikt att nån av dem är parasit, just pga att de dräller omkring öppet i ett fisktomt akvarium. Externa parasiter, som iglar och karplus, kan visserligen lämna fisken och röra sig fritt, men interna parasiter (som mask nästan alltid är) är som vuxna alltid inuti fisken - bara ägg och (osynligt små) larver rör sig fritt i vattnet.


            Du anar inte vad glad jag blir att få svar på det här! Tusen tack, jag har susat runt i omgångar och letat infon men inte riktigt fått grepp om saken ändå.

            Ok, karplus? Det får jag kolla upp. Men det är kanske artspecifikt för just karp (typ guldfisk väl?)

            Det känns ruggigt lugnande att läsa att de inte skulle driva runt i fisktomt kar i första taget om de var parasiter.
            Men äggen kan alltså. Fast då de vuxna individerna lever utan fisk så bör ju avkomman logiskt sett inte heller vara farlig *funderar högt*

            Kommentar

            Arbetssätt...