Vad Kan Det Vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • billo
    Användare
    • August 2005
    • 27

    Vad Kan Det Vara?

    Har ett 720kar som jag har fått något skit i som jag inte vet va det kan vara!!
    Det är någon form av partiklar som man tydligt ser fara omkring i karet av strömmarna, det gör att det ser väldigt disigt ut i karet, vilket är väldigt tråkigt! Färgen på partiklarna är mer åt de silverfärgade hållet, och fastnar efter ett tag på rutorna där man då ser hur dom svajar av strömmarna. Frontrutan blir väldigt prickig o suddig! Prickarna är i varierande storlek ifrån 0,5-3mm skulle jag tippa på. Har provat med kraftiga vattenbyten o då försvinner en del ett tag , men ökar i mängd igen efter 2 dagar. Det ser inte ut att finnas något på fisken. Det enda är väl att den är väldigt rädd!
    Vad kan det vara o vad att göra??
    Tack på förhand av era svar!!
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Först tänkte jag att det var infusorier (rotatorier, hjuldjur), men de arter som blommar i akvarier blir inga 3 millimeter inte.

    Min bästa gissning är att det är filtermaterial eller nån form av kemisk utfällning. Tillsätter du nånting till vattnet?

    När man inte vet om det är nånting levande eller inte är det svårt att föreslå en lösning... Ta en närmare titt på dem, med förstoringsglas om så behövs, de är ju tydligen så pass stora att det bör vara rätt lätt att se om det är nånting levande.

    Kommentar

    • billo
      Användare
      • August 2005
      • 27

      #3
      Har tittat på dom när dom sitter på rutan! Men kan inte se mer än att dom svajar av strömmarna i vattnet, Som filtermatrial har jag ( fluval fx-5) Kör med biobollar i 2 fack o blå filtermatta i ett.

      Kommentar

      • billo
        Användare
        • August 2005
        • 27

        #4
        glömde säga att jag tillsätter ingen kemi i karet.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Lägg i filtervadd i ytterfiltren under en kortare period för att se om du blir av med det. Rör om i sanden/gruset lite om det ligger i bottenmaterialet också (troligen). Gör ett mindre vattenbyte på ca 20% av akvarievattnet (sug upp nere i karet) varannan dag under en vecka.

          Är det som "mjölke" kan du prova med att ha akvariet nedsläckt under denna vecka.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av billo
            Har tittat på dom när dom sitter på rutan! Men kan inte se mer än att dom svajar av strömmarna i vattnet, Som filtermatrial har jag ( fluval fx-5) Kör med biobollar i 2 fack o blå filtermatta i ett.
            har du malar i baljan, för annars så kanske du får bort det rutan med hjälp av ett gäng ancistrus.janne

            Kommentar

            • billo
              Användare
              • August 2005
              • 27

              #7
              Har provat med filtervadd innan utan resultat, har även en del ancistrus i.
              Och det är inte som mjölke utan mera suddigt el disigt....
              Å det kan inte vara vattnet i sig för jag har ett 540kar o ett 90L oxå Å dom är det ingenting i!....

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

                #8
                Testa ett medel som heter "clear water". Finns i två varianter. Klumpar ihop skiten så den fastnar i filtret. Vattnet kristallklart på 2 tim.
                (tror du ska köpa varianten "mot partiklar")
                Senast redigerad av Hank; 14 September 2007, 11:46.
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • billo
                  Användare
                  • August 2005
                  • 27

                  #9
                  Kanske skulle sagt att jag har testat det oxå! Men tack ändå, det är inte lätt att knäcka detta o vad det kan vara o vad att göra...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag tror att det ar "levande" men inte djur eller "urdjur". Det later som sant dar "gunk" man far nar det ar rejal belastning (t ex i ett skoldpaddsakvarium). Jag har gissat pa att det ar en blandning av levande och doda bakterier, men jag vet inte. Vad har du for fisk och belastning? Har du bara en fisk (den)?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • billo
                      Användare
                      • August 2005
                      • 27

                      #11
                      Jag har 16st ganska så små frontosa, 6st blå delfin, 7st röd zebra.? Och pumparna som jag använder är 1st Fluval FX-5, och ett innerfilter fluval 3+.
                      Senast redigerad av billo; 14 September 2007, 13:45.

                      Kommentar

                      • billo
                        Användare
                        • August 2005
                        • 27

                        #12
                        om det är både levande och döda bakterier, kan det vara värt att prova med furanol, el något liknande? gärna förslag?

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av billo
                          om det är både levande och döda bakterier, kan det vara värt att prova med furanol, el något liknande? gärna förslag?
                          Hej

                          Sant far man om man matar VALDIGT mycket, inte annars. Har du haft mycket overbliven mat liggande? Finns det risk att gruset ar fullt med "gunk"? OM det nu ar detta sa gar det inte att medecinera bort. Det kommer bara tillbaka. Det man far gora ar att fa ner proteinhalterna i vattnet genom byten och rengoring av gruset.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • August 2006
                            • 830

                            #14
                            Jag hade något liknande för 2-3 månader sen i mitt stora med fx5.or och höll på att bli tokig, visst att fiskarna gräver med det var något mer. Rengjorde båda filtrerna och dagen efter var det kristallklart och har i stort sett varit det sedan dess. Tyckte inte filtrena var direkt skitiga mot vad dom brukar va men om det berodde på skit eller filtermaterialet har jag ingen aning om men rent blev det. Kankse kan vara värt att testa? Det var också partiklar i alla storlekar som blev bättre efter vattenbyte.

                            Kommentar

                            • billo
                              Användare
                              • August 2005
                              • 27

                              #15
                              Hej!

                              Oki! Ja vad det gäller maten så kan jag nog ha matat för mycket men har dragit ner på det nu , sedan så har karet vart igång endast sedan strax före midsommar o sanden gjorde jag rent väldigt noga innan! Vill ju helst slippa göra en omstart!!
                              Fast det är klart att försvinner det inte så får jag väl göra det! Å vad det gäller min fx 5a så har den endast gått i ca: 1 månad, men kan det vara så att man måste göra rent i det ändå alla redan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...