M passar bra som överhäng.
Vad skulle du göra med det här?
Kollaps
X
-
-
Kilformad? Hm...det var ett drag jag inte räknat med.
Kanske funkar bra...lilla änden inåt bakrutan eller?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
nått sånt här typ... den vänstra sidan vinklar du ut och den högra är mot glaset bak, typ =) Den behöver du inte limma fast, den sitter fast av sin egen flytkraft mot antingen glaskanteran eller metallstagen beroende på vad för burk man har. 30-40cm tillhöger om överhänget sätter du en halogenspot så du får lite flimmer i ravinen, det kan nog bli bra.
Ps. modulen är ganska smal på vänstra sidan så den ser typ rak ut framifrån om man vinklar ut den 10cm.Senast redigerad av deelay; 16 September 2007, 03:09.Kommentar
-
Tack Göran! Jag letade efter ditt kar då jag sett det förut så det var mycket passande att du guidade mig rätt igen.
Vart har du köpt solfilmen? Skulle kanske kört med det istället för att måla.
Har jag fattat dig rätt om jag säger att det är en A modul längst till höger? Jag är ute efter en lite "bulligare" modul som gärna får sticka ned lite ju närmare frontrutan den kommer och på så sätt förstärka grottkänsla (samt plocka bort symmetrikänslan som mitt kar har).
Solfilmen heter ultra mörk, är köpt på Autoexperten bakom Lidl.
Det är helt rätt det är en A modul längst till höger i mitt kar.
Jag har en M modul liggandes hemma som blev över vid min överflytning, har tidigare stått med den breda sidan på botten. Den kan du få köpa om du vill.
/ Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Hej! Varför inte ta loss en av filtermodulerna och sätta fast den på gaveln. Då får du ett helt annat utseende och de två sidorna liknar inte varandra på det sätt de gör nu. För att täcka de fula märken som blir där modulen suttit kan du sätta fast en ny modul där vinklad snett nedåt. Då får du även ett mindre lodrätt intryck./ StefanKommentar
-
Hej! Varför inte ta loss en av filtermodulerna och sätta fast den på gaveln. Då får du ett helt annat utseende och de två sidorna liknar inte varandra på det sätt de gör nu. För att täcka de fula märken som blir där modulen suttit kan du sätta fast en ny modul där vinklad snett nedåt. Då får du även ett mindre lodrätt intryck.
Om man vrider deelays bildförslag ngt mer än 180 grader så tror jag att man kan komma "rätt" på det. För minimal skarv mot filtermodulen kanske man kan såga av den breda änden en bit. Då hamnar modulen "rätt" i förhållande till "klyftan" och dessutom kan väl skarvbiten ev användas till att fylla ut glappet under!?!
Mvh/Andreas.Kommentar
-
B-Mark: Jag var inne på det innan jag limmade upp dom, men tyckte att det skulle se för lika ut på ett hörn/en sida så jag valde det här istället.
A C-son: Jag har fyra utblås..två på vardera "högtalare".
Hänger inte med i din vinkel-diskussion här...men det beror på att jag är trögare än trögast...hahaha.
Jag vill inte spärra av utblåset som det ser ut att bli med deelays förslag...men tror inte att han menat det heller.
deelay: Halogenspot...den idén ska jag ta! Vill gärna ha "flimmer".Kommentar
-
B-Mark: Jag var inne på det innan jag limmade upp dom, men tyckte att det skulle se för lika ut på ett hörn/en sida så jag valde det här istället.
A C-son: Jag har fyra utblås..två på vardera "högtalare".
Hänger inte med i din vinkel-diskussion här...men det beror på att jag är trögare än trögast...hahaha.
Jag vill inte spärra av utblåset som det ser ut att bli med deelays förslag...men tror inte att han menat det heller.
deelay: Halogenspot...den idén ska jag ta! Vill gärna ha "flimmer".
Med vinkel snett nedåt menas; ej lod/ej våg! Om man vill så kan man lika gärna säga vinkel snett uppåt (i riktning mot filtermodulen). Jag syftar hela tiden på modulernas riktning uppåt/nedåt när det gäller akvariets bakruta. Skriver riktning "snett nedåt" för att det är enklast/viktigast att utgå ifrån filtermodulen som ju sitter upptill i akvariets hörn. Du "måste" ha en sned riktning i förhållande till filtermodulen om du skall neutralisera dess lodräta("ganska" lodräta...) högersida. Att bygga på en ny modul med en lodad högersida förändrar inte den statiska spänningen mellan de båda filtermodulerna!
Appropå deelays belysning så tycker jag precis som du att den var bra på bilden han bifogade, gjorde sig extra bra till den blå bakgrunden. En halogenspot behöver ju inte heller vara helt fel... Det blir säkert bra alltihop ska du se...
Förresten... Har du hittat några fler snygga stenar?
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Jag har hållt på en stund med mitt 720L akvarium...stått stilla för det mesta...men börjar nu så smått få upp farten igen och vill gärna se med er om ni har idéer.
Så...tala om vad ni gillar och vad ni inte gillar med det ni ser. Kom med tips!
Jag vill ha ett snyggt kar när det väl hoppar igång. Har även funderat på att komplettera med mer moduler, men är osäker.
Kör på...375 LITER Malawi arter..
74 Liter Malawi yngel...Kommentar
-
Kommentar
-
Hej Malawe, hur går det med modulerna? Har du kommit igång och fått ngn ordning på karet? Alltid intressant att få veta hur saker och ting utvecklas...
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Nej det har inte hänt mycket. Har en del annat som för tillfället prioriteras...samt att jag inte riktigt bestämt hur och vad som ska göras. Tar det lugnt...men tråden kommer uppdateras när något nytt händer.
Fler moduler blir det...men vet inte alla jag behöver. Har dock ordnat en M-modul från Göran Åsterbo som jag ska hämta. Den ska upp som överhäng...lite som deelays förslag men inte riktigt.Senast redigerad av StefanL; 22 September 2007, 00:08.Kommentar
-
Nu är det lite saker på G...hehe..tar lite tid...men men..snart sitter det som det ska.
Köpt en M-modul som jag skrev innan men även köpt en L-modul och en N-modul som kommer i veckan och då ska det sågas och limmas så att jag får karet som jag vill ha det. Jag kommer att ha sidomoduler samt fylla ut över i mitten med sågad modul samt överhäng av sågade delar. Sedan är det klart för att fyllas med sand, sten, vatten och fisk!
Det har varit kul att hålla på med projektet, men det har tagit längre tid än väntat av olika anledningar och banne den som ger sig.
Det lustiga med det hela är att jag känner stor dragning till att dra igång ett nytt akvarieprojekt...hehe...men får landsätta detta först.Kommentar
Kommentar