Vad skulle du göra med det här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av palleh
    En sak jag hade gjort är att sätta den modul som sitter längst bak uppe i mitten ungefär på detta vis om de går att se..typ lite diagonalt så det bildas en grotta till vänster
    Ok. Den idén kan ju vara något att tänka över. Ska flytta runt lite och se vad jag kan göra. Tack Palleh!

Den enda jag kan flytta på är den som ligger på botten om jag inte ska sätta en modul med öppen baksida...kan bli att se lite kantigt ut men kanske värt det ändå. Det går ju alltid att sätta igen baksidan.

Den modul som används som överhäng längst bak är ju en delad modul där den andra delen sitter bredvid i mitten. Jag skulle inte haft den modulen alls, men blev tvingad då den modul jag ville ha var restnoterad och jag fick vänta en månad tills jag fick de som kom till mig. Ville inte vänta längre...
    Senast redigerad av StefanL; 30 December 2007, 14:04.

Kommentar

• Gäst

Hej!
      Tittade på "det nya" redan igår kväll och slogs av en känsla att intrycket var ungefär lika symetriskt som tidigare...

Efter att ha tittat lite mer idag ser jag att du flyttat ner ena "överhänget" till botten istället och det upplever jag faktiskt som en klar förbättring, dock så tycker jag att det är "överhänget" som sitter kvar till höger som "sabbar" helhetsbilden mest. Då jag "tänker bort" det när jag ser på helhetsbilden så blir allt dramatiskt mkt bättre enligt min mening! Det överhänget tycks på ngt sätt binda ihop vänster och höger på ett inramande sätt vilket med största sannolikhet är orsaken till att det fortfarande ser statiskt ut. Vill du dessutom betona "klyftan" så är det ett klart missgrepp som krymper djupet.Testa att ta bort det överhänget eller håll för det på skärmen med ngt så får du se att kompositionen blir mycket friare och att förhållandet mellan vänster och höger blir mer dynamiskt. Proportioner har vi ju behandlat tidigare...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ja du har säkert rätt..eller ni. Ska göra ett försök att flytta den och sätta den som Palleh föreslog. Får se hur det blir att se ut. Eller så plockar jag bort den helt.

Synd att det ska vara lätt..hehe..men det är också riktigt kul att bolla idéer.

Kommentar

• malawialex
          Användare
          • January 2007
          • 125

din andra bild var väldigt snygg Malave!
          jag gillade den iden du hade. jag tycker dock om palles ide med.

kan du inte ta o göra som palle samt köra med vallisneria också?

jag tror faxtistk det hade blivitsnyggt.

hade skapat som nån skugga i ena sidan av karet. och på andra sidan ser man slutet av grottan och den fria sjön. det gillar jag åtminstone.
          375l : malawi
          253l : tomt
          222l : yngel malawi

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Nu tror jag att jag flyttat lite efter Palleh´s och A-Cson´s förslag/idéer.

Ser bättre ut...

Den modul som sitter på bakrutan kommer att flyttas åt vänster med ca 8-10cm vilket öppnar lite mer för "klyftan".
            Det som är lite synd är att den modul som jag har som överhäng egentligen känns för platt. Tyvärr fick jag inte tag på den modul jag ville ha utan det blev den där. Tror ändå det blir ganska ok nu.
            Senast redigerad av StefanL; 30 December 2007, 17:38.

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Ursprungligen postat av Malawe
              Vad ser ut som pimpsten?
              Det ser ut som stenarna flyter då dom inte har kontakt med stenen under

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Vilka menar du?

Kommentar

• Pettap
                  NCS Medlem
                  • January 2005
                  • 1385

En fråga bara till er som har massa moduler. Jag vill ha en friliggande modul som är så stor som möjligt, som skall limmas på botten och i mitten av ett 220l.
                  Vill bara ha en modul och inga stenar i burken. Något förslag vilken modul som kan passa?
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Matz Karlsén
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1127

Jag tyckte det såg bättre ut innan den sista ändringen. Det sista alternativet blir lite grötigt, tycker jag!
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Gäst

Nu tror jag att jag flyttat lite efter Palleh´s och A-Cson´s förslag/idéer.

Ser bättre ut...

Den modul som sitter på bakrutan kommer att flyttas åt vänster med ca 8-10cm vilket öppnar lite mer för "klyftan".
                      Det som är lite synd är att den modul som jag har som överhäng egentligen känns för platt. Tyvärr fick jag inte tag på den modul jag ville ha utan det blev den där. Tror ändå det blir ganska ok nu.
                      Jo, det ser klart behagligare ut och som du säger så bör bakmodulen rimligen flyttas så långt det går åt vänster.
                      Förstår att du hellre hade haft lite fler dimensioner på "överhänget", tycker den är alldeles för paralell med akvariet, snarare som ett tak än ett utsprång. Det snygga med överhäng är ju enligt mig när de utgår från modulerna i övrigt så att skuggspelet blir mer oregelbundet. Hade överhänget varit rejälare så hade du kunnat knyta ihop de övriga modulerna med den och då hade det blivit mindre pussel över det hela.
                      Tycker du skall ta dig en extra funderare kring "överhängets" vara eller icke vara då du ju vill komma igång med karet omgående och det faktiskt är rätt skapligt i övrigt nu.

Glöm inte att det blir snyggare med lite alger och levande växter samt att det är fiskarna som skall studeras!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Jag vet inte hur jag ska göra med överhänget. Hade gärna haft ett djupare häng på modulen, men det är ju inget som säger att man inte kan fixa det senare...

Kanske får det bli där eller så släpper jag idén helt...eller flyttar upp modulen som ligger på botten då den känns fetare och inte lika kantigt platt.

Som sagt...det är ju mindre ting man bryr sig om när akvariet blir fyllt av vackra firrar.

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Vilka menar du?
                          Modulerna i mitten på bakrutan

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Efter en lite blöt gårdagsafton och en lång morgonsömn så började jag mixtra lite med karet...så nu kommer modulerna att limmas fast imorgon eller på torsdag efter denna modell. Ville få fram en känsla av att det mörka i mittendelen är ingång till en grotta och att ytan som är själva akvariet ska vara en övergång från bergparti till stenparti till öppen sandyta. Hissa eller dissa...

Givetvis kommer det inte se ut sådär med stenar på bottenytan utan där kommer jag att sätta iordning det lite bättre...förhoppningsvis bättre.

Här illustrerar jag från början hur det såg ut och vidare i de etapper jag varit med karet samt det sista fotot som alltså är det kar som visar hur det kommer att se ut efter att jag limmat dit modulerna.
                            Senast redigerad av StefanL; 01 January 2008, 18:27.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Med lite växter kan det komma att se ut såhär (Javaormbunkar tillkommer).

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

Hej Stefan o Gott Nytt år

Nu när du provat nästan alla varianter på modulplaceringar som finns, så tycker jag personligen att du verkar ha hittat det perfekta läget. Det ser riktigt fint ut

En sak som du kan testa är att endast ha lysrören i framkant på rampen tända, typ 2st för att förstärka dunklet vid bakrutan. Du kan även linda lite alufolie vid rörens ytterkant för att få mer skugga vid gavlarna. Då ser inte karet så upplyst ut tycker jag. Jag gjorde så på mitt nya 450L där jag anv samma btn moduls färg som du samt vitt grus, tyckte det blev alldeles för upplyst i karet annars.
                                Räkna med att du efter ca 1 års anv har fått massa alger på bakgrunden ( kommer fortare om du har mycket lyse ) vilket mattar lystern. Vilket kanske inte är helt fel.

Jag ger dig betyg 5 på en 5 gradig skala, kanonfint kar. Nu väntar vi bara på att få se vad som ska simma däri..

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...