urvalsodlade auloncaror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Malawe
    Till synes är du riktigt duktig på det Micke...så du får gärna starta en "tips och guide-tråd" så man lär sig hur man ska efterbehandla med hjälp av kurvverktyget på Photoshop.
    Tack Stefan, jag har börjat skissa på en liten artikelserie till CB om akvariefotografering, men det ser ut att dröja innan den kan bli färdig.
    Den är tänkt att även ta upp de viktigaste bitarna med bildbehandling.

Tills dess kan jag rekommendera deathdealers artikelserie från CB häromåret. Jag har lagt upp ett tips om ett väldigt enkelt sätt att ta bort färgstick med hjälp av kurvverktyget i PS här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=636.0
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

Ursprungligen postat av Micke
      Det säkraste vitabalansen är när man mäter manuellt mot en vit yta, då blir även de konstigaste lysrörsfärgerna rätt. Annars får man korrigera i efterhand med kurvverktyget i Photoshop. Jag gjorde ett försök att fixa till det som jag tror att det ser ut i verkligheten (hoppas det är okej annas tar jag bort den igen).
      Mycket bättre. Måste erkänna att det är en snygg fisk trots att jag inte är så mycket för bastarder och fisk som är allt för hårt urvalsodlade.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Micke
        Tack Stefan, jag har börjat skissa på en liten artikelserie till CB om akvariefotografering, men det ser ut att dröja innan den kan bli färdig.
        Den är tänkt att även ta upp de viktigaste bitarna med bildbehandling.

Tills dess kan jag rekommendera deathdealers artikelserie från CB häromåret. Jag har lagt upp ett tips om ett väldigt enkelt sätt att ta bort färgstick med hjälp av kurvverktyget i PS här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=636.0
        Ah..den glömde jag ju! Den var ju riktigt bra men jag hann inte gå igenom allt. Blir till att dra fram den igen. Kanonbra tips att ta bort färgstick.

Kommentar

• diskus
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 276

Är Firefish och Dragon verkligen urvalsodlade?

Kanonfina firrar Janne och jag är svag för röd så firefishen får bli min favorit.

Men dessa firrar är väl inte egentligen urvalsodlade? Om jag förstår det hela rätt är ex. Aulonocara Röd Rubin en urvalsodlad Aulonocara som härstämmar från den som simmar i sjön som är mer orange/gul i vilt tillstånd?

Röd Rubin kommer väl ur den fisk som finns vid Chidunga sen gör ryktet gällande att det finns en Röd Rubin stam som är odlade utifrån Chipoka stammen!

Men i övrigt snygga "nyskapade" Aulonocaror.

Björn H
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av diskus
            Kanonfina firrar Janne och jag är svag för röd så firefishen får bli min favorit.

Men dessa firrar är väl inte egentligen urvalsodlade? Om jag förstår det hela rätt är ex. Aulonocara Röd Rubin en urvalsodlad Aulonocara som härstämmar från den som simmar i sjön som är mer orange/gul i vilt tillstånd?

Röd Rubin kommer väl ur den fisk som finns vid Chidunga sen gör ryktet gällande att det finns en Röd Rubin stam som är odlade utifrån Chipoka stammen!

Men i övrigt snygga "nyskapade" Aulonocaror.

Björn H
            ja ärligt talat så vet jag inte om dragonblood och fire fish är urvalsodlade eller inte, men mycket talar för det för jag tror inte att det bara kom sådana exemplar från början.
            Nej jag tror att dom har blandat in någon annan variant från början och sedan har dom inavlat dom som har sett bäst ut färgmässigt i rätt många generationer.
            Och det kallar jag urvalsodling, fast dom gör det genom inavel.
            och det är samma sak som dom har gjort med röd rubin.
            Men jag satsar på att röd rubin kommer från väldigt oranga exemplar från chidunga från början, som dom har inavlat och urvalsodlat i många generationer.
            Men som sagt var det är bara gissningar från mig. janne

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Ursprungligen postat av malawijanne
              ja ärligt talat så vet jag inte om dragonblood och fire fish är urvalsodlade eller inte, men mycket talar för det för jag tror inte att det bara kom sådana exemplar från början.
              Nej jag tror att dom har blandat in någon annan variant från början och sedan har dom inavlat dom som har sett bäst ut färgmässigt i rätt många generationer.
              Och det kallar jag urvalsodling, fast dom gör det genom inavel.
              och det är samma sak som dom har gjort med röd rubin.
              Men jag satsar på att röd rubin kommer från väldigt oranga exemplar från chidunga från början, som dom har inavlat och urvalsodlat i många generationer.
              Men som sagt var det är bara gissningar från mig. janne
              Du har rätt i ditt resonemang delvis =)
              Firefishen är en urvalsodlad bastard =) Röda rubinen är en urvalsodlad ren alunocara =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av deelay
                Du har rätt i ditt resonemang delvis =)
                Firefishen är en urvalsodlad bastard =) Röda rubinen är en urvalsodlad ren alunocara =)
                ja ja ja, niklas det var ungefär så som jag skrev, förresten har det gått bra med korallen, röd zebran och hongisarna. janne

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av malawijanne
                  ja ja ja, niklas det var ungefär så som jag skrev, förresten har det gått bra med korallen, röd zebran och hongisarna. janne
                  Det har gått strålande med alla fiskarna förutom att rödzebrahanarna verkar vara homosexuella =) skaffade en ny i dag så få se om han kan få dom att tänka på kärlek.

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Om man skulle få spekulera fritt i vad tex Firefishen e inblandad med, vad skulle ni dra till med då?? Rödzebra är ju lätt att tro,eller hur, men kanske inte enbart den? Men det är väl inte det svåra att överföra en ny färg till en fisk. Det svåra blir väl att dra tillbaka utvecklingen, sas, till det kroppsliga stadiet man vill ha den på sen. Hur som helst,det måste ha tagit flera ÅR...??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av ozric
                      Om man skulle få spekulera fritt i vad tex Firefishen e inblandad med, vad skulle ni dra till med då?? Rödzebra är ju lätt att tro,eller hur, men kanske inte enbart den? Men det är väl inte det svåra att överföra en ny färg till en fisk. Det svåra blir väl att dra tillbaka utvecklingen, sas, till det kroppsliga stadiet man vill ha den på sen. Hur som helst,det måste ha tagit flera ÅR...??
                      När jag skaffade mina första vilket vara ca 2år sedan så sa tysken jag pratade med att dom kört på i runt 12 år innan det blev vad det blev... vad det var blandat med visste han för det ville dom som odlade dom inte tala om även fast han va bekant med dom.
                      Sant eller osant... vem vet.
                      Rödzebra skulle inte jag tippa på iof, det finns en del rödarubiner som har röd färg över hela kroppen (jag har sett sånna med egna ögon) som jag tror dom börjat med men sen finns det ju runt 100 olika andra tänkbara arter som dom kan ha blandat in för att få fram andra egenskaper hos fisken.

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Hm, ok. Klart intressant!
                        Finns det nån bra sajt på bilder av alla "man made" Aulonocaror?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av ozric
                          Hm, ok. Klart intressant!
                          Finns det nån bra sajt på bilder av alla "man made" Aulonocaror?
                          ja men det måste väl finnas flera i sverige som odlar på Auloncara bastarder,
                          och som kanske ha bilder att lägga ut.
                          Jag själv köpte mina dragonblood i tyskland för ca ett år sen när vi var nere i duisberg, och mina hannar har blivit väldigt olika i färgerna. även mina honor har gått från orange till rosa.
                          Och ser man på firefishen så blir även dom väldigt olika i hur mycket rött det bli på dom.
                          fast fire fishen honor får samma färg.
                          Sedan så har jag märkt att dragonblood och firefish inte får samma form, man ser det framförallt att honorna blir högre på dragonblood.
                          En lite annan rolig grej som jag har gjort jag har tagit dom honor utav dragonblood som har mest orange i sig och blandat dom med den rödaste firefishen, det ska bli skoj att s vad det blir av dom ynglen.janne

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Lägger ut två bilder på en av mina firefish hanar
                            Bild 1. Nyinköpt hane ca 6 cm
                            Bild 2. I dag ett halv år senare ca 7 cm

Och visst är ynglena intressanta.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Och så en hona från avelsgruppen.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av Johan F
                                Och så en hona från avelsgruppen.
                                Är även honorna "färgglada"?? Det har jag aldrig sett/trott...

Kommentar

Arbetssätt...