Diskus info!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mackis
    Användare
    • January 2003
    • 34

    Diskus info!

    Hej!

    Jag hade tänk att skaffa mej diskus, men vad ska man tänka på då?
    Jag skulle vara tacksam för nybörjar tips, t ex:
    Vilken storlek på akvarium? (jag har ett 250L & ett 375L)
    Vatten? ph? mm?
    Hur många? flera olika sorter? Storlek?
    Vad ska man mata dem med?
    Det är mycket jag vill veta kommer inte på allt nu!
    Vill helst av allt att dom ska föröka sig, är de bra med många olika sorter då eller ska man bara ha en sort? flera honor o hanar eller bara ett par?

    mvh Markus

    540 Ciklidsoppa
  • demasoni
    Användare
    • April 2002
    • 163

    #2
    Hej!
    Det finns väldigt många trådar om detta på denna oc andra akvarie sidor. Sök lite på nätet!
    Jag rekomenderar även back to nature guiden av Dick Au. Mycket bra bok. Men mitt tips är köp inte fiskar under 7 cm mycket svårar att få att klara sig.
    MVH Filip

    Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale

    Kommentar

    • Materik

      #3
      Hej !

      Jag hade ett 250l akvarium med ytterfilter. Inrett med svärdsplantor och mangroverötter. Jag filtrerade över torv. Temperaturen jag hade var 29-30. Föreslår att du försöker inreda med mycket växter men samtidigt planerat så att du kommer åt att hålla rent. Jag bytte 1/4 av vattnet varje vecka och slamsög botten samtidigt, tillsatte inga medel. PH-värde bör vara neutralt eller lätt surt, hårdheten mjukt eller iallafall under 10. Om ditt kranvatten inte är så kan du genom rötter och filtrering över torv justera värdena. Nitrit och nitrat bör förstås inte förekomma och det håller du nere genom att mata sparsamt, byta vatten med slamsugning och ha mycket växter. Jag började med 6 st ungdjur som var runt 5cm i diameter. Två dog men dom andra fyra växte upp och mådde fint. Dom förökade sig aldrig för mig tyvärr. Tror dock att det är rätt metod att börja med ett antal ungdjur, i ett 250 liters kanske 6-8 st och sen låta dom växa upp och bilda par. Ungefär som man gör med scalare. Mina diskusar var ganska skygga så jag skaffade ett stim med tetror som höll till i översta regionen, nära ytan och sen blev det mycket bättre. Det är nog en bra metod tror jag. Jag matade med röda mygglarver, torrfoder och ibland Tubifex. Det var lite om mina erfarenheter om diskus. Mvh Mattias

      Kommentar

      • Nille_Pe
        Användare
        • September 2002
        • 121

        #4
        Tjena!

        Håller med demasoni om att Dick Au´s "Back to nature om diskus" är väldigt bra. Jag började själv med Diskus i sommras och har fått mycket hjälp av den boken.
        Tycker även att det finns många bra sidor på internet som ger en bra vägledning.
        Det finns även en hel del som odlar Diskus privatsom har hemsidor. Det har enligt min erfarenhet humana priser och bra kvalite på sin fisk, man har ju då troligtvis också chans att även få se föräldrarna till den fisk man köper.

        Lycka till!
        /Nille


        //Nille

        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej Markus.
          Det finns en svensk som heter Magnus Berne, som har skrivit en bok som heter Diskus odling och skötsel.Den är liten och enligt min mening den mest lättlästa boken om diskus.Den tar upp allt som rör fisken .En sak som är bra också är priset,ligger under 100 lappen.
          Nackdelen är att det är nästan inga bilder, men det är ju inte det man är ute efter,huvud saken är att innehållet är bra.
          MVH Mats

          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Eftersom jag också går i discustankar vill jag rekommendera denna suveräna sida:



            Ladda ner Discus Cd, den är suverän OCH gratis!!

            Man behöver inte bränna den om man laddar hem "setup.exe" filen.

            Kort sagt: Skitbra!

            /Peter
            Nr 431
            Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2002
              • 157

              #7
              Hej Mackis!
              När det gäller akvarium så utgå från att tumregeln är att varje fullvuxen diskus kräver 50 liter vatten, Ph omkring6,8-6,9. surt vatten genomtorvfiltrering.Torvet kan du köpa hos någon trädgårdshandel OBS: Torven måste absolut vara fri från kemiska ämnen
              ett bra tips,Skånemyllan naturtorv.Du kan ha 250 liters akvarium då med 5 diskus i,omdu har syskon så försök inte avla på dom för mycket,
              blanda gärna diskus av bra kvalitet,som växt amazonas svärdplanta eller jättevallisneria, även mangroverötter.Lycka till Mackis mvh
              Ann-Marie

              Kommentar

              • Frosty rök
                Användare
                • November 2002
                • 9

                #8
                Tjena. jag har nyss skaffat mej ett par diskus. en hane o en hona. dom e vell inte mer än 12 cm höga. så dom e unga. Det är inte så svårt att hålla ett par diskusar. det kan man tro när många säger att det ska va si o så om man ska ha diskusar. Men det e inte så svårt! det räcker ju att man har rätt PH mitt ph e på 6,5 men det e viktigt att det inte går över 7. Alltså strax under 7. Dom e skänsliga för nitrit. Man kan mata dom med mygglarver. Levande eller frysta. levande e bra att ge dom om man vill att dom ska leka. det kan nämligen trigga till lek. Ett kraftigt foder är bra med om man har unga diskusar. man kan göra en blandning själv. oxhjärta e skitbra. Dom växer som fan då. Om man ska ha växter i akvariet så behövs det inet så mycket. Har man mycket växter så blir dom ganska skygga. då ser man inte fiskarna så mycket. Jag har bara en växt. När dom e 100% könsmogna vid 6 månader ålder så kan man ju bli glad om dom börjar leka. hanen e oftast större än honan och mer gluppsk. när hanen börjar leka så ställer han sej vid honan o skakar till eller rycker till ibland o så. det lekande paret föser bort dom andra diskusarna i andra enden av akvariet om man har fler än 2. jag själv har ju 2. Men då ska man va säker på att det e hane o hona.

                Kommentar

                Arbetssätt...