Bygga en upphöjning...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • August 2006
    • 51

    Bygga en upphöjning...?

    Hej!

    Är det någon som har en smart lösning på hur man gör en upphöjning som grund för ett sten arrangemang??

    Hade tänkt mig att i mitten av akvariet ha någon form av stenrös byggt av skiffer. Istället för att ha ett ton sten under för att få rätt höjd måste det ju finnas någon annan lösning typ nån form av platå under.... Akvariet är 55cm högt och jag hade tänkt mig att stenröset ska vara ca 40cm högt.

    Alla ideér är hjärtligt välkomna!! MVH Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Diskställ av plast eller hålgjorda plasthinkar av modell syltburk,kanske kan va nåt?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

      #3
      Hornbach har någon sorts moduler i glasfiber (?) som är ihåliga och med sand pålimmat. Det är nog tänkt att has i terrarium. Finns i olika former och storlekar.

      Kommentar

      • JensJ
        NCS Medlem
        • June 2002
        • 67

        #4
        Ursprungligen postat av Rembrandt
        Hornbach har någon sorts moduler i glasfiber (?) som är ihåliga och med sand pålimmat. Det är nog tänkt att has i terrarium. Finns i olika former och storlekar.
        Om de är gjorda till terrarier så skulle iallafall jag kolla upp om de tål att vara dränkta hela tiden. Det är inte alls säkert med terrarietillbehör.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av JensJ
          Om de är gjorda till terrarier så skulle iallafall jag kolla upp om de tål att vara dränkta hela tiden. Det är inte alls säkert med terrarietillbehör.
          Jag har en som har varit under vatten i ca 8 månader nu och har inte stött på några problem.
          Jag sågade bort en bit och silikonade den mot bakrutan och fyllde med sand. En extra dimension i karet... Fiskarna älskar att vistas under "den utskjutande klippan".

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Du råkar inte ha en bild på det Rembrandt.
            Alltid kul med inspiration.

            En variant på upphöjning är att lägga ett BTN modul i botten och fylla på sten på den. Då fär man en bred grund och 10-15cm till att börja med
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Du råkar inte ha en bild på det Rembrandt.
              Alltid kul med inspiration.
              Ska försöka fixa det imorgon. Fiskarna sover nu. (Och jag också snart...)

              Startar en ny tråd imorgon (tisdag), så att denna inte "förstörs".
              Senast redigerad av HenrikV; 11 September 2007, 02:24.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Plastburkar som är gjorda för livsmedel funkar fint som upphöjning. Vill du kombinera olika höjder och undvika att de glider isär så kan du göra hål i dem och fästa ihop dem med buntband. Personligen hade jag även borrat ett bra antal lite större hål i burkarna så att vattnet kan cirkulera även inne i burkarna - dessutom kan firrarna vara där. Pratar vi mycket sten så funkar frigolit bra också, men du får se upp om du river röset när det är vatten i karet. Frigoliten poppar upp till ytan fort när det inte är någon tyngd på dem, vilket kan välta eventuella stenar som är kvar. Ytterligare en lösning är lerkrukor till blommor. Finns säkert fler lösningar, men dessa har jag trixat med i olika sammanhang.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • JensJ
                  NCS Medlem
                  • June 2002
                  • 67

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rembrandt
                  Jag har en som har varit under vatten i ca 8 månader nu och har inte stött på några problem.
                  Ja då borde det ju ha visat sig vid det här laget om de inte tålde vatten. Låter som om det bara är att köra på då...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...