Subsratbyte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JensJ
    NCS Medlem
    • June 2002
    • 67

    Subsratbyte...

    Jag har planer på att byta substrat i ett 720 som är igång. Min förhoppning är att kunna byta det befintliga substratet utan att flytta fiskarna (Sydamerika). Optimalt är väl alltid att göra iordning akvariet utan fisk i men jag har ingen annan plats att förvara dem på.

    Finns det några goda tips om hur man kan gå till väga?
    F.n. har jag en mycket fin sand i och den ska bytas mot grövre grus då botten blir för tät. Altså vill jag bli av med så mycket sand som möjligt.

    En idé jag har är att ställa ett durkslag med en tygtrasa i på botten av akvariet och försiktigt ösa i sanden för att sedan lyfta ur den. Helst skulle jag vilja jobba med någon slamhävert men har inte hittat något som låter vattnet cirkulera tillbaka.

    Finns det som sagt någon som har gjort detta förut och har några matnyttiga tips?
    Senast redigerad av JensJ; 10 September 2007, 21:28. Anledning: Felstavvning i rubrick ;)
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #2
    köp en stor finmaskig håv och håva ut sanden, visst kommer det att grumla men dom gångerna jag har gjort så och det är minst hundra gånger så har jag aldrig fått något problem med fisken. sedan när du har håvat upp det mesta av sanden så låter du det grumliga lägga si på botten.
    sedan tar du en slang och suger av botten med hävert, då får du med det sista av sanden.
    sedan är det bara i med ny sand fyll på vatten. janne

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Kan du inte ha firrarna i några plastbaljor så länge? Eller är det bjässar?

      /Erik

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

        #4
        När jag konverterade mitt 310L Malawi till ett Tanganyika, skulle faxegruset ut och finare sand i. Köpte en 140L plastback från IKEA och hade däri fisk, sten och filtret. Sen var det bara att skopa upp gruset och skicka i sanden. Tog väl "bara" 4-5 timmar, då fiskar och allt skulle ut med.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

          #5
          En del av tiden gick åt att hålla koll på (underhålla) mina 2,5 år gamla tvillingar som krävde uppmärksamhet och min fru var på jobbet...

          Kommentar

          • JensJ
            NCS Medlem
            • June 2002
            • 67

            #6
            Ursprungligen postat av Rembrandt
            En del av tiden gick åt att hålla koll på (underhålla) mina 2,5 år gamla tvillingar som krävde uppmärksamhet och min fru var på jobbet...
            Haha Jag har en treåring och en ettåring runt fötterna när deras mor arbetar. Ser ut som om historien kommer att upprepa sig...

            Det lutar åt en finmaskig håv. Fiskarna är iofs inga bjässar men jag drar mig ör att håva upp alla. Speciellt stora praktbotior med taggar och allt... Jag ska dock kolla upp stora byttor.

            Malawijanne - Stänger du ner filtren när du håvar sanden? Spontant känns det som det bästa att göra då de kanske blir fulla med sand annars.

            Tack för alla svar

            Kommentar

            • Tingeling
              Användare
              • July 2006
              • 176

              #7
              För att inte stressa fiskarna så kan man i samband med vattenbyte ,ta en 1 tumms slang som man tömmer både vatten och sand med. Sug ur tills du har uppnått den mäng vatten du normalt brukar byta.
              I änden på slangen ställer du en stor hink/bytta så att sanden fångas upp.
              Med denna metod stressar man inte fiskarna så mycket och vattenbyterna blir gjorda på samma gång.
              Istället för att stå flera timmar som man kanske inte har ,så bli det utspritt på dagar/veckor beroende på hur mycket vatten du brukar byta.

              När sanden är ur så är det bara att lägga i den nya sanden försiktigt så att den inte dammar iväg in i pumparna.

              Detta alternativ är bra om man te.x har barn lr. annat som tar upp de mesta av ens tid.
              Senast redigerad av Tingeling; 10 September 2007, 22:29.
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Jag hade nog också kört med hävert och sugit upp sand/vatten och samtidigt gjort vattenbyte. Sprid ut "operationen" på några dagar/någon vecka så får du dessutom väldans bra vattenkvalitet innan du kör igång det nya. Visst, jag har också håvat upp sand men det är ofrånkomligt att det sprids en massa skit i karet. Med hävertmetoden undviker man detta nästan helt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...