finns det några bra sätt att trigga zebraciklider till lek?? är dom kräsna med miljön/sälskapet??
trigga zebror till lek
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Tillsätt vatten Skämt och sidor, några grottor och lite lite högre pH borde väl göra susen (beroende på hur högt det är där du bor).
/Jocke -
Kommentar
-
Vad har du för temp i karet. Höjer jag mitt kar till 28-29 leker dom konstant, om jag däremot sänker några grader lugnar dom ner sig betydligt.Kommentar
-
Jo, det pH-värdet låter väl helt ok till centralare. Hur många fiskar har du till hur stort kar? Hur stora är fiskarna?
/JockeKommentar
-
24-25gr har jag nu.
zebrorna är ca 5-6cm så dom är inte stora men jag har hört om dom som varit mindre ock lekt karet är på 112l och är nog svagt överbefiskat:
2st sebrafiskar
1pallett par(med ett yngel)
1ancistrus
2vändmalar(en lagom stor och en liten)
6st m.estherae på 2-4cm
och så klart zebra paret160l malawi
112l sällskapskar/CA:D
24l yngelkar:DKommentar
-
Som krille säger så är temperaturhöjning ett vanligt sätt att få centralamerikaner i lek. Om jag var du skulle jag: stänga värmaren i några veckor och mata dem hårt, 4-5 gånger per dag. Sen göra ett 50% vattenbyte med vatten som är några grader varmare än i karet (men inte över 30) och slå på värmaren (satt till, säg, 28 C).
Nu kanske dina zebror inte är könsmogna, iofs, och då får du förstås ingen lek.
Och när du så småningom får lek kommer du att märka att ett 112-liters med andra ciklider som är mindre och snällare än zebror inte är en så bra idé om man vill odla zebror.Kommentar
-
24-25gr har jag nu.
zebrorna är ca 5-6cm så dom är inte stora men jag har hört om dom som varit mindre ock lekt karet är på 112l och är nog svagt överbefiskat:
2st sebrafiskar
1pallett par(med ett yngel)
1ancistrus
2vändmalar(en lagom stor och en liten)
6st m.estherae på 2-4cm
och så klart zebra paret
Har sebracikliderna kraft nog till att ta ett revir? Kan de bara klara av detta så dröjer det i regel inte så länge innan det blir lek.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar